Pardubické letiště už roky čeká na nový terminál. Jeho stavba se však vzdálila...

Pardubické letiště už roky čeká na nový terminál. Jeho stavba se však vzdálila kvůli přehnaným nárokům investora na slevu od zájemců o zakázku. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stop pro nový terminál letiště. Měl být levný, firmy řekly jasné ne

  • 5
Výběrové řízení na postavení nového terminálu pardubického letiště se nepovedlo. Firma EBA provozující civilní letiště žádala, aby nejnižší cena byla do 305 milionů korun.

Ovšem nejnižší nabídka firem byla kolem 360 milionů. Většina ostatních přes 400.

Nejsledovanější investiční akce Pardubic i Pardubického kraje tedy nečekaně pohořela hned na startu. Nový terminál letiště, který měl podle politiků i manažerů letiště stát maximálně 305 milionů korun, totiž za takovou cenu nikdo postavit neumí.

To je jediný výsledek výběrového řízení na novostavbu, která má nastartovat expanzi pardubického letiště.

„Nesešly se nabídky, které by splňovaly maximální cenu 305 milionů korun. Budeme muset vypsat nové výběrové řízení a nastavit nové podmínky,“ řekl ředitel společnosti East Bohemian Airport (EBA) Michal Červinka.

Soutěž se musí opakovat. V tom lepším případě

Práce na novém letištním terminálu přitom měly původně začít na podzim. Nyní je start stavby v nedohlednu, celá soutěž se bude muset opakovat. Navíc se rázně musí změnit její podmínky a také projekt samotný.

„Musíme respektovat zákon o veřejných zakázkách, proto mít nějaká jasná očekávání je věštění z křišťálové koule,“ řekl k novému termínu stavby Červinka s tím, že alespoň doufá v jarní termíny.

Zarážející ovšem je, jak moc se rozešly ceny stanovené projektantem firmy EBA, kterou vlastní kraj a město, a samotnými stavebními firmami. Požadované částce 305 milionů se nikdo ani nepřiblížil.

Firmy chtěly i půl miliardy. Žádaná částka byla mimo

Nejmenší nabízená cena zněla na 362 milionů korun. Drtivá většina z nich pak mířila vysoko nad 400 milionů. Společnost Syner z Liberce, která už opravuje třídu Míru, pak byla ochotna stavět za celých 497 milionů korun.

„Přece jen jsme stavbu terminálu připravovali zhruba rok a za tu dobu se ve stavebnictví například dost zdražovalo,“ ukazuje na jeden z důvodů nesouladu bývalý člen představenstva EBA Jiří Skalický.

Podle šéfa stavebního konsorcia Enteria Libora Josky, jehož společnost se soutěže také účastnila, však byl projekt připraven špatně. „Předpokládaná cena 305 milionů byla naprosto nereálná a diletantsky stanovená. Ač je na trhu boj, tak i ten má své hranice. Optimální cena stavby byla zhruba 450 až 500 milionů,“ uvedl Joska.

Politici z radnice, které patří největší podíl akcií firmy, však pochybení odmítají. „Věřili jsme projektantovi. Přece jen nejsme odborníci na výstavbu terminálů. Nyní se musí projekt změnit tak, aby se dalo stavět nejvíce za 300 milionů. Více peněz totiž na stavbu není,“ uvedl náměstek primátorky Michal Koláček.

Na nový terminál si chce vzít letiště úvěr 250 milionů korun. Dalších 50 milionů prý má ve svých zdrojích.

Podle Koláčka existuje několik možností, jak cenu snížit. „Dá se třeba vypustit parkoviště nebo zlevnit podobu střechy. Otázka ale je, jestli to bude stačit. Nebude lehké cenu výrazně stlačit,“ uvedl končící náměstek primátorky.

O výstavbě terminálu se uvažuje už dlouho, protože odbavovací hala nestačí počtu pasažérů, nemá ani odpovídající služby.

Loňský rekord se nebude opakovat

Letiště nejvíc využívá ruská klientela, která však v letošním roce létá do Pardubic méně. Ovlivnila to nejspíš nižší hodnota rublu, která souvisí s politickou situací v Rusku a na Ukrajině.

Letiště Pardubice za první tři čtvrtiny roku odbavilo zhruba o 20 tisíc cestujících méně než loni ve stejném období. Terminálem prošlo na 160 tisíc pasažérů. V loňském roce využilo služeb letiště rekordních 185 tisíc cestujících.

Akcionáři se zavázali, že zaplatí silnici vedoucí k terminálu. Komunikace musí být hotová současně s novou halou. Odhadovaná cena je 50 milionů korun, výběrové řízení ji ale může snížit.