Nová kolej mezi Pardubicemi a Chrudimí se zatím stavět nebude. Ilustrační snímek

Nová kolej mezi Pardubicemi a Chrudimí se zatím stavět nebude. Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Železniční spojku z Pardubic do Chrudimi stát odmítá. Vyšla by draze

  • 8
Kuriózní couvání vlaků z Rosic nad Labem na pardubické nádraží jen tak neskončí. I přes rekordní množství peněz, které stát letos pošle do modernizace kolejí, není výstavba Medlešické spojky zajišťující přímé spojení Chrudimi s pardubickým nádražím na pořadu dne.

Podle Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) by spojka vyšla neúměrně draho. Krajský radní Jaromír Dušek ale odmítá, že by se nová trať ekonomicky nevyplatila. Pardubický kraj podle něj nepolevil v tlaku na její výstavbu. A co na to cestující? Ti už si na zajíždění vlaků do Rosic nad Labem dávno zvykli.

Není to ještě tak dlouho, co lidé, kteří jeli na trati poprvé, poměrně pravidelně nastupovali do části vlaku, který je místo do Hradce Králové odvezl do Chrudimi. Dříve totiž České dráhy ve velké míře vypravovaly většinu vlaků na Havlíčkův Brod ve spřažení s vlakem na Hradec Králové.

Průvodčí Tibor Turanský by mohl vyprávět. „Ze začátku se to stávalo, teď už nanejvýš dvakrát do měsíce, protože jezdí spojené asi jen dva vlaky. Lidé, kteří jezdí z Hradce do Pardubic, z Pardubic do Hradce a Chrudimi, to vesměs znají. Hlídáme si to už v Pardubicích tím, že stojíme u vlaku a lidi se nás ptají. Potom chodíme ještě po vlaku a ptáme se lidí, zda někdo jede směr Chrudim. Někteří, co se pak diví, div neřeknou, co je nám po tom,“ vzpomíná průvodčí na případy neznalých výletníků, kteří jeli opačným směrem.

„Někdo si vystoupí už na závodišti, v Medlešicích nebo Chrudimi. Jsou nešťastní, že mají být někde v deset hodin, a teď tam budou kdoví kdy,“ dodává Tibor Turanský.

Podobně mluví i cestující na rosickém nádraží. „Samotné se mi to nestalo, ale protože jezdím denně, kolikrát jsem zažila, že si někdo z cestujících spletl vlak,“ říká Marcela Michková z Chrudimi.

Podobným příhodám by odzvonilo, kdyby se realizovala Medlešická spojka, která by přímou tratí Chrudim a Pardubice propojila. Správce kolejí si nechal vypracovat studii proveditelnosti, která ovšem neprokázala potřebnou ekonomickou efektivitu nové tratě.

„Důvodem jsou poměrně vysoké investiční náklady a zároveň relativně dlouhá jízdní doba vlaku Pardubice - Chrudim ve srovnání se silniční dopravou,“ uvedl před nedávnem Marek Illiaš ze SŽDC.

SŽDC prý na požadavky kraje nereaguje

Radní odpovědný za dopravu Jaromír Dušek takové tvrzení odmítá. Podle něj SŽDC na požadavky Pardubického kraje nereaguje. „Nastavení výpočtu ekonomické efektivity je pro Pardubický kraj nepřijatelné. Doufám, že dojde k přehodnocení celé metodiky výpočtu ekonomického hodnocení, protože se stávajícím výpočtem se kromě koridorových úseků nic nového v železniční síti České republiky nepostaví,“ uvádí Dušek.

Už vůbec podle něj nejde srovnávat jízdní dobu železniční dopravy na Medlešické spojce a cestování na přeplněné silnici mezi Chrudimí a Pardubicemi. „Pokud bychom měli srovnávat silniční a železniční dopravu v novém uvažovaném úseku, je zapotřebí měřit jízdní dobu autobusové dopravy z autobusového nádraží Pardubice do autobusového nádraží Chrudim mimo noční dobu,“ podotkl Dušek.

Spojení by přineslo časovou úsporu

Pozitiva za výstavbou Medlešické spojky, která by umožnila lepší spojení ve směru Jaroměř - Hradec Králové - Pardubice - Chrudim, vidí i lidé, kteří na trati dennodenně pracují. „I když vlaky jezdí dnes dobře označené a lidem to cestování nekomplikuje, spojka by cestování určitě prospěla, zkrátila by se doba jízdy,“ míní pan Jindra, který se na rosickém nádraží představil jako strojvedoucí.

I kraj bude požadovat rychlejší napojení trati 238 do Pardubic. „Uvedenou stavbu považuji za důležitější než modernizaci uzlu Pardubice hlavní nádraží, která cestující veřejnosti moc užitku nepřinese,“ uvedl Dušek k investici, se kterou se v dalších letech počítá.