„Na svých stránkách máme odpočet do otevření terminálu, v podstatě do roka a do dne by měl přivítat první cestující,“ řekl provozně-technický manažer investora a provozovatele letiště společnosti East Bohemian Airport Tomáš Kulhánek.
Dělníci na místě budoucího terminálu už zdemolovali nepotřebné sklady, dokončili instalaci sítí, retenční stoky nebo zhutnili poklad pro budoucí komunikaci a terminál. V současné době staví třímetrovou stěnu, která odcloní rodinným domům za říčkou Bylanka hluk z letiště.
„Před dvěma měsíci tu byla džungle. Pod nálety zůstaly rýhy z dávného archeologického průzkumu, vedly pod celým staveništěm. Teď tu jezdí těžké stroje, které vezou osm kubíků betonu, a na té pláni to nezanechá žádné stopy,“ řekl Jiří Požár, který má na starosti technický dozor.
Nová silnice povede od hlavní letištní brány k terminálu, na jejím konci bude kruhový objezd, odkud řidiči vjedou na parkoviště před samotnou stavbu, která bude mít na délku 146 metrů.
Atraktivita letiště by měla vzrůst
V následujících týdnech firma usadí do vybetonovaných patek konstrukce terminálu. Postup prací podle Požára nezpozdí ani případné větší ochlazení a sníh. „Patky budou dávno hotové, prefabrikovaným konstrukcím to nevadí, takže zima nás ohrozit nemůže,“ řekl.
Silnice a letištní hala vyjde na 256 milionů korun. Provozovatel letiště se kvůli stavbě zadlužil. Od nového terminálu očekává, že zvrátí nepříznivé výsledky z minulých let, kdy letiště přišlo o značnou část ruské klientely.
„Máme náznaky, že v momentu, kdy terminál bude funkční, atraktivita pardubického letiště vzroste několikanásobně,“ řekl Kulhánek. Vedení letiště se také nechce dál orientovat pouze na cestující z Ruska, aby v případě výkyvů letecké přepravy přinášela tržby a zisky i od jiných přepravců.
Letiště totiž loni přišlo o dvě pravidelné linky do Moskvy a Petrohradu, ruská klientela přitom tvořila většinu příjmů. Podle předsedy představenstva společnosti EBA Pavla Svobody byla chyba, že se předchozí vedení i akcionáři soustředili pouze na Rusko.
„My se tu chybu snažíme napravit, máme kompletně nový management, udělala se masivní reorganizace firmy, byť to samozřejmě bolelo,“ řekl Pavel Svoboda, který stál hodně o to, aby se nové letiště postavilo. „O terminálu se v Pardubicích bavíme už od poloviny 90. let. Jsem šťastný, že konečně se už jen nemluví a staví se,“ dodal.
Letiště loni přepravilo 57 830 cestujících, meziroční pokles činil zhruba 63 procent. Přitom ještě v roce 2013 pardubické letiště využilo 184 tisíc pasažérů.