Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnici D35 budou silničáři skládat jako puzzle, rozhodne stav přípravy

  5:20aktualizováno  5:20
Plán na stavbu pro Pardubický kraj klíčové silnice je rozdělený na několik úseků. Není jasné, který přijde na řadu dřív a kdy vlastně. Stavět se může i na přeskáčku.
Stavba obchvatu. Ilustrační foto

Stavba obchvatu. Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by chtělo otevřít první úsek dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova u Vysokého Mýta v roce 2021. Pro řidiče by nový sedmadvacetikilometrový úsek sice znamenal velkou pomoc, ale rozhodně ne vysvobození z chronicky ucpané silnice I/35. To může přinést až dokončení dálnice D35 přes celý kraj.

ŘSD rozdělilo šedesátikilometrový úsek budoucí dálnice mezi Ostrovem a Starým Městem na šest staveb a tvrdí, že začne budovat jako první tu, která bude nejlépe připravená. Ideálně okamžitě po dokončení úseku Opatovice - Ostrov, tedy nejdříve v roce 2021.

„Je to šest rovnocenných úseků a my je připravujeme na realizaci v jednu dobu. Zahájíme tu stavbu, která bude připravena, bez ohledu na to, který z těch úseků to bude,“ uvedl ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Dodal, že všechny úseky začínají na stávající silnici a zase se na ni vrací. „Jakýkoliv úsek, který zprovozníme, bude úspěchem pro nás i pro řidiče, kteří budou jezdit po nové silnici,“ dodal Vebr.

Silničáři například chystají i stavbu tříkilometrového úseku, který bude spojovat mimoúrovňovou křižovatku Staré Město východ se silnicí I/35 u Moravské Třebové.

Města ve velké míře pomáhají s přípravou

ŘSD tvrdí, že starostové mohou stavbu dálnice D35 uspíšit. „Z pohledu přípravy záleží na podpoře ŘSD od měst a obcí. Kde jsou města a obce ochotny pomáhat a přínos obchvatu dálnice je pro ně zásadní, tam se daří rychle vykupovat pozemky a překonávat problémy, které tam jsou,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Co se týče výkupů na prvních připravovaných úsecích z Opatovic do Ostrova, mohou si silničáři po delší době připsat úspěch. Na úplném konci druhé části, od něhož má vést provizorní sjezd na stávající silnici I/17 vedoucí ze Zámrsku do Chrudimi, totiž v pátek dokončili převod tří pozemků, které byly dle zápisů v katastru nemovitostí dlouhé měsíce předmětem vyvlastnění.

Poslanec a místopředseda Hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO) tvrdí, že na kterýkoliv z šesti úseků peníze od státu budou. „Nedojde k tomu, co se řešilo v Chrudimi, že první polovina obchvatu je hotová a nyní se připravuje druhá,“ uvedl.

Zásadní jsou části po Opatovec

Klíčové je postavit prvních pět úseků mezi Ostrovem a Opatovcem. Odtud už totiž vede relativně široká silnice, která neprochází žádnou obcí, pouze okrajem Moravské Třebové a může proto sloužit pro tranzitní dopravu.

Nejvíc by pomohlo, kdyby bylo možné jako první postavit úsek z Ostrova do Džbánova, Vysoké Mýto, které dopravou trpí nejvíc, by se tak dočkalo obchvatu.

„Byl bych nejraději, aby se zahájilo hned stavbou navazující, tedy Ostrov a obchvat Vysokého Mýta a také pokračování do Litomyšle. I když jsme se snažili pro město Vysoké Mýto udělat úpravy průtahu tak, aby to obyvatele přežili do doby, než se udělá obchvat, tak je to hrozně složité. Stávající silnice I/35 je za hranici kapacity,“ uvedl Vebr.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.