Na čtyřicetikilometrovém úseku tratě nedojde pouze k úpravám zabezpečovacího zařízení a kolejí. V Hlinsku se cestující dočkají nového nástupiště a na bezpečnost budou ve větších stanicích dohlížet kamery. Železničáři počítají i s novým informačním systémem pro cestující.
"Stavba zajišťuje zvýšení bezpečnosti cestujících, kultury cestování i propustnosti stanic," stojí v záměru, který má být realizován už příští rok. Špatné je hlavně staré zabezpečovací zařízení mezi Ždárcem u Skutče a Hlinskem. "Nevyhovuje současným nárokům na provoz a na bezpečnost železničního provozu," prozrazuje studie.
Na nádraží v Hlinsku například dodnes hradlaři ovládají ručně stahované závory.
Obnovu tratě, na níž byl zahájen provoz mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem v roce 1871, zaplatí stát. "Celkové investiční náklady se pohybují okolo 995 milionů korun," řekl Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty, která u nás spravuje železniční síť.
Svršek, spodek, nástupiště, kamery, přejezdy…
A čeho se takto vysoká investice do železnice vlastně dotkne? "Revitalizace počítá s opravou železniční stanice Chrudim a Hlinsko a úpravou traťových úseků Chrast u Chrudimi - Slatiňany a Slatiňany - Chrudim," doplnil Marek Illiaš.
Stavbaři budou ve velkém předělávat nejenom výhybnu Cejřov u Vrbatova Kostelce, ale modernizace se dotkne hlavně stanic a některých přejezdů mezi Hlinskem a Medlešicemi. "Ve stanicích bude rekonstruován železniční svršek a spodek, nástupiště, přístřešky pro cestující, osvětlení stanice a rozvody nízkého napětí, zabezpečovací a sdělovací zařízení, ohřev výhybek," popisuje záměr stostránková studie.
Cestujícím by se měla i zkrátit doba cestování. Zvýšit se má rychlost vlaků mezi Chrastí a Chrudimí. V úseku Slatiňany - Chrudim je navrženo zvýšení ze stávající rychlosti 70 až 90 kilometrů v hodině na 120 kilometrů v hodině.
Větší zastávky budou vybaveny kamerovým systémem a novým informačním systémem pro cestující. Pokud půjde všechno podle plánu, stavba bude zahájena v březnu příštího roku.
Bez Medlešické spojky se cestování nezkrátí, namítá kraj
Cestování mezi Hlinskem a Pardubicemi se podle kraje i přes miliardovou investici výrazně nezkrátí. "Rozhodující úsek této trati, který by mohl ovlivnit zkrácení jízdních dob a zvýšení komfortu cestujících, je takzvaná Medlešická spojka. Ta ovšem není v projektu revitalizace obsažena," odvětil zastánce kratšího propojení mezi Chrudimí a Pardubicemi a radní odpovědný za dopravu Jaromír Dušek.
Nedořešená Medlešická spojka tak bude i po plánované modernizaci brzdit plány kraje, který by rád zvýšil počty spojů na této trati.
"V současnosti to není možné, a ani projekt po svém dokončení nám zvýšení kapacity a rychlosti nenabídne. Limitujícím faktorem je především výše zmiňovaná úvraťová jízda z Pardubic do Chrudimi přes Rosice nad Labem a přes jednokolejný železniční most přes Labe," doplnil Jaromír Dušek.