Starosta obce Časy chce víc peněz, než ostatní prodejci půdy pro R35....

Starosta obce Časy chce víc peněz, než ostatní prodejci půdy pro R35. Argumentuje hlavně obecními zájmy, ale ve hře je ještě víc milionů pro něj osobně. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Starosta brzdí výkupy pro R35, v Časech chce víc za svou i obecní půdu

  • 115
Obec Časy blokuje prodej části pozemků na dvanáctikilometrovém úseku budoucí silnice R35 z Pardubického do Olomouckého kraje. Tamní starosta Zdeněk Seidl požaduje od státu víc peněz než ostatní obce. Sám jako soukromý vlastník pozemků chce více peněz i pro sebe. Mohl by tak získat miliony navíc.

Když starosta Časů Zdeněk Seidl mluví o prodeji pozemků pro budoucí silnici R35, často není jasné, zda hovoří jako starosta obce, která žádá za své pozemky víc peněz, anebo jako soukromník, který chce vyšroubovat cenu za své vlastní pozemky.

Trasa R35 povede také částí obce Časy na Pardubicku.

Časy jsou jedinou obcí na trase budoucí rychlostní silnice z Opatovic, která stále odmítá prodat pozemky za nabízených 120 korun za metr čtvereční.

Chtějí více, ale zdárný proces výkupů vázne i na starostových vlastních polích, za která chce bez zjevného důvodu miliony navíc. Některá z nich přitom podle údajů silničářů koupil v době, kdy bylo rozhodnuto, kudy R35 povede.

„Něco tam mám. Také tamtudy silnice ale neměla vůbec vést. Kupoval jsem si to, protože chci hospodařit. Silnice měla jít jinudy a pozemky, kterých se to teď týká, tak ty jsem si koupil od rodičů. Bral jsem si na to úvěr,“ řekl Seidl.

Za své necelé dva hektary by Časy měly podle obvyklé ceny stanovené znalcem dostat od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) necelé dva miliony, což se obci jeví jako nedostatečná suma. Seidl jako soukromník navíc blokuje téměř 32 tisíc metrů čtverečních, za které by od státu dostal 3,8 milionu korun. Jenže požaduje více.

Novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury totiž umožňuje v určitých případech získat až šestnáctinásobek, což by v jeho případě činilo více než 7,5 milionu korun.

A co vede obec k požadavku vyšší ceny? „Návrh dle mého neodpovídá ceně obvyklé za pozemek v daném regionu,“ řekl místostarosta Časů Luděk Jindra.

„Jako obec přijdeme silnicemi o deset procent katastru, takže do budoucna ztratíme daň z nemovitosti, kterou bychom z toho měli. Mimo to nám přibudou plochy, o které se budeme muset jako obec starat. Jde o obslužné komunikace či zeleň, které budou za plotem. Na ty nám nedá nikdo ani korunu,“ doplnil Seidl.

Proč ale chce po státu více peněz i jako soukromník? „To spojujete do kupy dvě různé věci,“ uvedl Seidl.

Jako soukromník trvá na tom, že prodat půdu nemůže

Ředitelství silnic a dálnic si trvá na svém a s žádnou vyšší cenou určenou speciálně pro starostu či obec nepočítá.

„Stanovili jsme jasné pravidlo, že budeme nabízet až do konce výkupů osminásobek, se kterým jsme oslovili všechny předchozí majitele. Jestliže nám osm set vlastníků podepsalo smlouvy a pozemky prodali, tak nebudeme v průběhu zvedat cenu. Nemáme k tomu důvod,“ řekl šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Na vyšší nabídku tak zřejmě musí v Časech zapomenout, jelikož o výjimce silničáři neuvažují. Nespadá totiž do kategorie, kde ŘSD více peněz připouští.

„Jsou tam jen dva případy, a to u vlastníků, u kterých jsme v mezidobí vykoupili pozemky za 30 korun a nyní od nich budeme potřebovat další. U nich cenu zvedneme. Druhá výjimka jsou katastry, kde jsme zahájili výkupy za vyšší cenu než 120 korun. Chceme, aby to bylo spravedlivé vůči všem a budeme tak postupovat dále,“ řekl Vebr.

Starosta má pravdu v tom, že ve stávající podobě zabere R35 obci mnohem více pozemků z katastru než jiným obcím. Proto se snaží vyjednat co nejlepší podmínky. Komunikace se státem je dle něho složitá, což však silničáři popírají.

„S panem starostou jednáme pravidelně od začátku projektování. Obec stavbou dotčená bude, rychlostní silnice povede přes obecní i jeho pozemky, takže dosud dělal všechny kroky, aby přípravu zbrzdil. Odvolal se nám do územního rozhodnutí a dával připomínky. Jednáme s ním stejně jako se všemi ostatními obcemi, kterým jsme návrhy zaslali. Čekáme, že smlouvu nepodepíše a bude to patrně směřovat k návrhu na vyvlastnění,“ upozornila vedoucí úseku výstavby pardubické ŘSD Hana Jarolímová.

Tomuto kroku se ale silničáři brání a raději se chtějí s majiteli domluvit. Po vypršení devadesátidenní lhůty jim však nic jiného nezbude. Faktem je, že v případě vyvlastnění by starosta i obec dostali méně peněz, než kolik jim ŘSD nyní nabízí.

„To si uvědomuji a vím, že mi ani více nabídnout nemohou. Ale v takové podobě, jakou mi skrze privátní firmu smlouvu předložili, tak to ani prodat nemohu,“ řekl Seidl, tentokrát jako soukromník.