Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O hrčáky nejde. Spor o plavební kanál u Přelouče se vrací o 16 let zpátky

  13:36
Ještě před rokem se zdálo, že by Ředitelství vodních cest mohlo získat povolení na stavbu kanálu u Přelouče, díky kterému by lodě mohly po Labi doplout až do Pardubic. Projekt ale utrpěl řadu porážek. Státní firma se chystá začít znova.

Slavíkovy ostrovy u Přelouče | foto: Michal Klíma, MAFRA

Ředitelství vodních cest chce pokračovat v projektu splavnění Labe do Pardubic, ale musí se vrátit o 16 let zpět. Starý posudek vlivu stavby plavebního kanálu u Přelouče na životní prostředí (EIA) z roku 2000 už podle novely zákona nestačí a bude muset být vypracován nový. Začne tak opět debata o tom, jak a kde vybudovat u Přelouče kanál, díky kterému lodě doplují až do Pardubic. Do přípravy stavby dal stát už přes 700 milionů korun.

„Pro Přelouč bude v každém případě nutné proces EIA opakovat. Jaký bude konkrétní další technický a časový postup se v současnosti ladí a ještě není stabilizován,“ uvedl tiskový mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

„Stále čekáme, co předloží Ředitelství vodních cest,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

V posudku vlivu stavby na životní prostředí z roku 2000 odborníci doporučili vybudovat plavební kanál přes slepé rameno Labe, takzvané Slavíkovy ostrovy, což je nejen půvabné a klidné místo, ale žije tam i řada chráněných živočichů. Kvůli důslednému odporu sdružení Dětí Země se Ředitelství vodních cest dodnes nepodařilo získat platné stavební povolení.

Největšího vítězství dosáhla ekologická organizace loni, kdy Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že úředníci měli v roce 2000 posoudit, zda neexistuje k přírodě šetrnější trasa kanálu. Navíc stát podle soudců dostatečně nedoložil, proč je splavnění důležité. Hřebíčkem do rakve původního projektu byla loni přijatá novela zákona EIA, kvůli níž bude nutné zpracovat zcela nový ekologický audit.

To přinese další velké zdržení. Zda to bude znamenat i novou trasu kanálu, není jasné. Případná změna by znamenala úplně nový začátek, nejen nový proces EIA, ale i projektování, nový tendr a povolení. Velký čas by zabrala i změna územního plánu.

„Samotná změna zásad územního rozvoje znamená rok a půl až dva roky,“ uvedl před časem hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Kanál zřejmě zdrželo chybné rozhodnutí

Odborníci se na přelomu tisíciletí shodli, že kvůli splavnění Labe je nutné u Přelouče vybudovat samostatný tři kilometry dlouhý kanál, který po pravém břehu obejde stávající koryto řeky. A to i za cenu, že povede přes část Slavíkových ostrovů. Vedla je k tomu potřeba zachování přeloučského jezu, chráněné technické památky z roku 1928, a snaha státu ochránit labské hrčáky, což je jediný úsek řeky na středním toku s bystřinným prouděním. Později se ale ukázalo, že pro ochránce přírody hrčáky nejsou důležité. Agentura ochrany přírody a krajiny v posudku z roku 2010 tvrdí, že labské hrčáky nemají ve srovnání se Slavíkovými ostrovy velký význam.

„Tento úsek toku Labe má téměř sto let po svém vzniku stále nepřirozený technicistní charakter,“ píše se v posudku státní agentury.

Cesta pro lodě po Labi

Plán prodloužit cestu po Labi až do Pardubic vznikl na počátku 20. století. Kromě úseku před zdymadlem v Přelouči je vodní cesta připravena. V roce 1996 vláda rozhodla o dokončení splavnění, v roce 2000 byl schválen plán na vybudování plavebního kanálu u Přelouče, který zachová peřeje a jez se zdymadlem z roku 1928. Kanál za tři miliardy má procházet biocentrem Slavíkovy ostrovy, a tomu se ekologové brání. Ředitelství vodních cest bude žádat o nový ekologický audit, který může doporučit jinou trasu kanálu.

Minimálně z hlediska ochrany přírody by tak bylo jednodušší vést kanál korytem Labe nebo po levém břehu než přes Slavíkovy ostrovy. Unie totiž požaduje, aby na seznam evropsky významných lokalit bylo začleněno právě toto biocentrum. Česká vláda to letos v únoru s ohledem na plánovanou stavbu plavebního stupně odmítla, ale státu nyní hrozí ze strany Bruselu sankce.

Existuje ještě jedno řešení. Vzdát projekt splavnění Labe do Pardubic, jehož přínos je hodně nejasný. Krajští politici ovšem splavnění pokládají za klíčovou záležitost. Stejně tak fanoušek vodní cesty Dunaj – Odra – Labe prezident Miloš Zeman.

Existující splavnění Labe do Chvaletic dnes mnoho nepřináší. Je to už 20 let, co chvaletická elektrárna dospěla k závěru, že vozit uhlí po Labi se jí nevyplatí. Elektrárna podle svého ředitele Luboše Pavla s lodní dopravou v budoucnu rozhodně nepočítá. Smysl investice do kanálu Pavlas nevidí. „Vnitřně se ptám, co se tam bude vozit, když se to udělá. A neumím si na to odpovědět. Proč tedy dávat miliardy na to, aby se to splavnilo? Je to slepá cesta,“ uvedl.

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysoká pokuta za nařčení Antoše. APK hlásí: Zadina znevážil jméno extraligy

23. dubna 2024  15:43,  aktualizováno  16:27

Po výhře 6:2 ve čtvrtém utkání finále hokejové extraligy si postěžoval, že názory experta České...

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

Cena z výběrových řízení neplatí, D35 do Ostrova je už dražší skoro o miliardu

25. dubna 2024  18:17

Stát zaplatí za stavbu dvou úseků dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem mnohem více,...

OBRAZEM: Zranění páteře i mrtví, záchranáři trénovali zásah u nehody autobusu

25. dubna 2024  13:16

Sanitky a hasičské a policejní vozy obklopily ve středu autodrom ve Vysokém Mýte na Orlickoústecku....

Ruina zmizí. Po letech debat půjde bývalá pardubická restaurace Bobr k zemi

25. dubna 2024  9:46

Pardubice definitivně rozhodly, že zbourají bývalou restauraci v dukelském lesoparku. Místo tzv....

Nechte brankáře být! Přísný trend ochuzuje o emoce. Je to divné, uznávají i hráči

25. dubna 2024  8:58

Když Ondřej Kacetl opouštěl třinecké brankoviště, deset tisíc lidí v Pardubicích ho vypískalo....

Advantage Consulting, s.r.o.
ŠIKOVNÝ ZEDNÍK M/Ž (38 - 45.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 38 000 - 45 000 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...