Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Příprava nové trati na Chrudim nabírá zpoždění, možná se vůbec nepostaví

  15:08
Po desítkách let diskusí, kudy má vést nová železniční trať spojující Pardubice s Chrudimí, se místo výkupů pozemků debata vrací na začátek. A to možná bude i konec chystané ambiciózní stavby.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubický kraj chce do letošního září zjistit, která trasa nové železnice z Pardubic do Chrudimi je přijatelná pro samosprávy a zda ji lze prosadit a technicky postavit. Na tom by nebylo nic divného, pokud by se neměla už za dva a půl roku začít stavět.

Takzvaná Ostřešanská spojka, kterou připravuje státní organizace Správa železniční dopravní cesty, narazila na velmi silný odpor obce Ostřešany, ale i Chrudimi. Není vyloučeno, že se kvůli tomu bude stavět později, v jiné trase, ale dost možná nevznikne vůbec a cestující se časem dočkají jen modernizace tratě v dnešní trase.

„Do konce září chceme možné trasy prověřit. Měla by být k dispozici možná technická řešení i vizualizace,“ uvedl náměstek Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS), který je zodpovědný za dopravu.

Upozornil, že Pardubický kraj může přispět k tomu, aby se našlo schůdné řešení, samotné rozhodnutí ale bude na investorovi celé akce - tedy Správě železniční dopravní cesty.

Vlaky zatím z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízda úvratí by měla zmizet, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať - Ostřešanská spojka - a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi. Tím by se odstranilo i úzké hrdlo východočeské železniční sítě v Rosicích.

Spojka v původní trase vadí Ostřešanům i Chrudimi

Ovšem loni se ukázalo, že železnici vedoucí po vysokém náspu nedaleko za rodinnými domy Ostřešany nechtějí. Novou Ostřešanskou spojku za dvě miliardy korun ale paradoxně odmítá i Chrudim, která měla mít teoreticky na rychlém spojení s Pardubicemi největší zájem.

„Je to velmi drahá stavba, na deseti kilometrech plánuje dvacet silničních a železničních mostů, zabere 31 hektarů orné půdy v první bonitě. Myslím si, že by bylo rozumnější modernizovat stávající trať,“ uvedl místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček.

Chrudimi se také nelíbí, že železnice se k městu přiblíží ze severu po desetimetrovém náspu. Radní o takovou bariéru nestojí, tvrdí, že poničí krajinu.

Proti Ostřešanské spojce se postavil i poslanec ANO Martin Kolovratník. „Já slyším z jedné strany, jak lidé železnici nechtějí, nejsou na ni zvyklí, a z druhé strany obyvatele Starých Jesenčan či Medlešic, kteří by o trať neradi přišli,“ uvedl Kolovratník. Náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb nedávno řekl, že je třeba prověřit jiné varianty trasy.

Nový favorit politiků i úředníků: Jesenčanská spojka

Pokud nemá jít trať kolem Ostřešan, mnoho možností nezbývá. Úředníci i politici hovoří o takzvané Jesenčanské spojce, která by se od Pardubiček stočila mezi Pardubicemi a Dražkovicemi k původní trati. Správa železniční dopravní cesty tuto trasu původně zavrhla, teď ji znovu prověří.

„Já bych tuto trasu preferoval,“ uvedl Michal Kortyš. Zatímco s Ostřešanskou spojkou územní plán Pardubic počítal, na Jesenčanskou připraven není. A to je obrovský problém. Jen samotná změna územního plánu zabere podle optimistického odhadu dva roky. Další roky by padly na projednání vlivu stavby na životní prostředí. Navíc na stavbu nové trati byl stát ochoten dát miliardy z evropských fondů, což nebyla samozřejmost.

„Je to velká škoda. Nikde v republice se nic takového nepovedlo prosadit, ekonomika tam skoro nevycházela, stálo to hodně úsilí,“ uvedl Jiří Pálka, jednatel společnosti Oredo, která organizuje dopravu.

Za pár let se budou shánět podobné peníze mnohem obtížněji. Tím spíše, že historicky výjimečný přítok peněz z Unie do České republiky bude po roce 2022 slábnout.

V případě železnice v Ostřešanech se ukazuje, že územní plán Pardubického kraje, takzvané zásady územního rozvoje, byl na tuto velkou stavbu připraven jen na papíře. Zvolená trasa nebyla důkladně projednána s místními lidmi a samosprávami. Podobný problém nyní všichni řeší v Litomyšli, kde část zastupitelů pět minut po dvanácté prosazuje změnu trasy dálnice D35.

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysoká pokuta za nařčení Antoše. APK hlásí: Zadina znevážil jméno extraligy

23. dubna 2024  15:43,  aktualizováno  16:27

Po výhře 6:2 ve čtvrtém utkání finále hokejové extraligy si postěžoval, že názory experta České...

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

Cena z výběrových řízení neplatí, D35 do Ostrova je už dražší skoro o miliardu

25. dubna 2024  18:17

Stát zaplatí za stavbu dvou úseků dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem mnohem více,...

OBRAZEM: Zranění páteře i mrtví, záchranáři trénovali zásah u nehody autobusu

25. dubna 2024  13:16

Sanitky a hasičské a policejní vozy obklopily ve středu autodrom ve Vysokém Mýte na Orlickoústecku....

Ruina zmizí. Po letech debat půjde bývalá pardubická restaurace Bobr k zemi

25. dubna 2024  9:46

Pardubice definitivně rozhodly, že zbourají bývalou restauraci v dukelském lesoparku. Místo tzv....

Nechte brankáře být! Přísný trend ochuzuje o emoce. Je to divné, uznávají i hráči

25. dubna 2024  8:58

Když Ondřej Kacetl opouštěl třinecké brankoviště, deset tisíc lidí v Pardubicích ho vypískalo....

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...