Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Příprava nové trati na Chrudim nabírá zpoždění, možná se vůbec nepostaví

  15:08
Po desítkách let diskusí, kudy má vést nová železniční trať spojující Pardubice s Chrudimí, se místo výkupů pozemků debata vrací na začátek. A to možná bude i konec chystané ambiciózní stavby.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubický kraj chce do letošního září zjistit, která trasa nové železnice z Pardubic do Chrudimi je přijatelná pro samosprávy a zda ji lze prosadit a technicky postavit. Na tom by nebylo nic divného, pokud by se neměla už za dva a půl roku začít stavět.

Takzvaná Ostřešanská spojka, kterou připravuje státní organizace Správa železniční dopravní cesty, narazila na velmi silný odpor obce Ostřešany, ale i Chrudimi. Není vyloučeno, že se kvůli tomu bude stavět později, v jiné trase, ale dost možná nevznikne vůbec a cestující se časem dočkají jen modernizace tratě v dnešní trase.

„Do konce září chceme možné trasy prověřit. Měla by být k dispozici možná technická řešení i vizualizace,“ uvedl náměstek Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS), který je zodpovědný za dopravu.

Upozornil, že Pardubický kraj může přispět k tomu, aby se našlo schůdné řešení, samotné rozhodnutí ale bude na investorovi celé akce - tedy Správě železniční dopravní cesty.

Vlaky zatím z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízda úvratí by měla zmizet, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať - Ostřešanská spojka - a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi. Tím by se odstranilo i úzké hrdlo východočeské železniční sítě v Rosicích.

Spojka v původní trase vadí Ostřešanům i Chrudimi

Ovšem loni se ukázalo, že železnici vedoucí po vysokém náspu nedaleko za rodinnými domy Ostřešany nechtějí. Novou Ostřešanskou spojku za dvě miliardy korun ale paradoxně odmítá i Chrudim, která měla mít teoreticky na rychlém spojení s Pardubicemi největší zájem.

„Je to velmi drahá stavba, na deseti kilometrech plánuje dvacet silničních a železničních mostů, zabere 31 hektarů orné půdy v první bonitě. Myslím si, že by bylo rozumnější modernizovat stávající trať,“ uvedl místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček.

Chrudimi se také nelíbí, že železnice se k městu přiblíží ze severu po desetimetrovém náspu. Radní o takovou bariéru nestojí, tvrdí, že poničí krajinu.

Proti Ostřešanské spojce se postavil i poslanec ANO Martin Kolovratník. „Já slyším z jedné strany, jak lidé železnici nechtějí, nejsou na ni zvyklí, a z druhé strany obyvatele Starých Jesenčan či Medlešic, kteří by o trať neradi přišli,“ uvedl Kolovratník. Náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb nedávno řekl, že je třeba prověřit jiné varianty trasy.

Nový favorit politiků i úředníků: Jesenčanská spojka

Pokud nemá jít trať kolem Ostřešan, mnoho možností nezbývá. Úředníci i politici hovoří o takzvané Jesenčanské spojce, která by se od Pardubiček stočila mezi Pardubicemi a Dražkovicemi k původní trati. Správa železniční dopravní cesty tuto trasu původně zavrhla, teď ji znovu prověří.

„Já bych tuto trasu preferoval,“ uvedl Michal Kortyš. Zatímco s Ostřešanskou spojkou územní plán Pardubic počítal, na Jesenčanskou připraven není. A to je obrovský problém. Jen samotná změna územního plánu zabere podle optimistického odhadu dva roky. Další roky by padly na projednání vlivu stavby na životní prostředí. Navíc na stavbu nové trati byl stát ochoten dát miliardy z evropských fondů, což nebyla samozřejmost.

„Je to velká škoda. Nikde v republice se nic takového nepovedlo prosadit, ekonomika tam skoro nevycházela, stálo to hodně úsilí,“ uvedl Jiří Pálka, jednatel společnosti Oredo, která organizuje dopravu.

Za pár let se budou shánět podobné peníze mnohem obtížněji. Tím spíše, že historicky výjimečný přítok peněz z Unie do České republiky bude po roce 2022 slábnout.

V případě železnice v Ostřešanech se ukazuje, že územní plán Pardubického kraje, takzvané zásady územního rozvoje, byl na tuto velkou stavbu připraven jen na papíře. Zvolená trasa nebyla důkladně projednána s místními lidmi a samosprávami. Podobný problém nyní všichni řeší v Litomyšli, kde část zastupitelů pět minut po dvanácté prosazuje změnu trasy dálnice D35.

  • Nejčtenější

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát se přiblížil stavbě nejnáročnějšího úseku D35, ministerstvo má poradce

2. května 2024  19:08

O krok blíž se posunul pokus státu o další výstavbu dálnice se soukromou účastí, tedy takzvaný PPP...

Křivda se neustále opakuje. Vědec chce hranici Čech a Moravy víc zatraktivnit

1. května 2024

Premium Sociální a regionální geograf z Masarykovy univerzity Petr Marek chce hranici Čech a Moravy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U Pardubic vlak usmrtil člověka, koridor z Prahy na Moravu asi hodinu stál

7. května 2024  13:23,  aktualizováno  15:58

V Pardubicích po poledni vlak srazil a usmrtil člověka. Vlaky na železničním koridoru na Moravu asi...

Pavlát míří do Finska. V bráně Ilvesu Tampere nahradí Málka

7. května 2024  18:16

Brankář Dominik Pavlát bude v příští sezoně působit v hokejovém týmu Ilves Tampere ve Finsku. V...

Řidička vezoucí dítě obrátila auto na střechu, při nehodě zbořila cihlový plot

7. května 2024  14:17

Rychlá jízda zřejmě stojí za pondělní dopravní nehodou v Sedleci na Orlickoústecku. Řidička vezoucí...

U Pardubic vlak usmrtil člověka, koridor z Prahy na Moravu asi hodinu stál

7. května 2024  13:23,  aktualizováno  15:58

V Pardubicích po poledni vlak srazil a usmrtil člověka. Vlaky na železničním koridoru na Moravu asi...

Opilý řidič zběsile ujížděl policii. Chtěl jsem se pobavit, řekl při dopadení

7. května 2024  11:18

Divokou noc zažili minulý týden policisté ze Žamberka na Orlickoústecku. Tu jim zařídil řidič,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...