Hasiči tlačí z vody zpět auto, které uvízlo na hlavním průtahu městem.

Hasiči tlačí z vody zpět auto, které uvízlo na hlavním průtahu městem. | foto: Lukáš Prokeš, Město Ústí nad Orlicí

V Ústí vyplavují lijáky špínu ze stok. Po dokončení koridoru bude líp

  • 0
V Ústí nad Orlicí je to už takový evergreen. Stalo se to v neděli, ale také téměř přesně před rokem, i dříve. Velkým přívalům vody po bleskovém lijáku současná kanalizace nestačí, špinavá voda se dere na povrch na řadě míst ve spodní části města v oblasti podél Královéhradecké a Moravské ulice.

Všichni vědí, co po průtrži následuje. Hlavní silniční průtah městem je neprůjezdný, někdo "utopí" auto, voda vniká do blízkých domů, zvláště sklepů. Město a jeho úklidové služby musí počítat s většími náklady odstranění škod.

"Měli jsme uvnitř tak pět centimetrů vody, venku bylo asi tak 80 centimetrů. Židle a všechno dřevěné nasáklo vodou. Když hodně prší, musíme s tím počítat, ale přišlo to tak rychle," přiblížila nedělní pohromu například majitelka hotelu Avion Renata Jansová.

Nyní je na obzoru aspoň částečná změna. Následky obdobně náhlých extrémních srážek mohou být o něco menší.

"Když přijde takový plavák, tak si musí lidé uvědomit, že kanály nejsou schopny vodu pobrat. Ale podstatné zlepšení určitě nastane, až se dokončí odlehčovací šachty," řekl ústecký místostarosta Zdeněk Ešpandr.

Ani v jiných městech není kanalizace schopna ihned zvládnout zátopu a ani v jiných městech nechtějí lidé platit kvůli občasné záplavě předražené stočné za naddimenzovaný průměr stok. Což v Ústí nad Orlicí nehrozí. Tam je jiný specifický problém - kanalizace je totiž pod úrovní řek a čističky.

"Za velkých dešťů je přečerpávání naředěných odpadních vod na čistírnu odpadních vod technologicky neúnosné a tyto vody jsou přepouštěny v odlehčovací komoře přímo do řeky Tiché Orlice. Při extrémní srážce není kanalizace schopna vodu pojmout a odlehčovací komora odvést potřebné množství přímo do řeky. Proto se zaplavuje spodní část kanalizace i sklepní prostory nemovitostí," uvedl jednatel ústeckého Tepvosu Václav Knejp.

Podle něj nové čerpací stanice hladinu vystouplé vody z kanalizace sníží.

"Místo 30 až 40 centimetrů vody bude na ulicích jen 10 až 20 centimetrů. Zmenší se tak velikost zasaženého území," dodal.

Rekonstrukce hlavní čerpací stanice v ulici Nádražní a odlehčovací komory je připravena s tím, že odlehčovací stoky budou zaústěny nově do řeky Třebovky, jejíž hladina je o 40 centimetrů níže než Tiché Orlice. Pomůže i nová odlehčovací komora v ulici Moravská.

"Vše je závislé na postupu stavby železničního koridoru, kdy kanalizace musí projít pod současným železničním svrškem. To bude technicky možné teprve po převedení provozu na nové kolejiště na přelomu srpna a září. Předpokládám, že do 30. dubna příštího roku může být dokončeno propojení nových stok do řeky Třebovky," dodal Václav Knejp.