Zrestaurovaný vůz Škoda 440 Karosa z roku 1956

Zrestaurovaný vůz Škoda 440 Karosa z roku 1956 | foto: Petr Broulík, 5plus2.cz

Patnáct let pátral po vzácné škodovce. Po opravě ji dal muzeu v Mýtě

  • 6
Díky sběrateli Pavlu Kalinovi budou mít návštěvníci muzea ve Vysokém Mýtě šanci spatřit unikátní prototyp Škody. Vůz se tak vrátí do města svého vzniku.

Muzeum karosářství, které se v sobotu otevře ve Vysokém Mýtě, nabídne unikátní auto s neobvyklým příběhem. Aby ho mohli zájemci vidět v současné špičkové formě, absolvovalo poměrně dlouhou cestu. Stejně jako sběratel Pavel Kalina z Hradce Králové, který za jeho současnou podobou stojí.

Škoda 440 Karosa z roku 1956 byl totiž prototyp vyrobený ve Vysokém Mýtě, který se později nevyráběl. Přesto se do provozu dostal. Jezdil s ním ředitel Karosy, který s tímto unikátem například boural v roce 1960 v Praze.

"Původně se rozhodlo, že auto sešrotují a půjde do stoupy. Nicméně jeden z otců Š 440, konstruktér Josef Nalezenec se domluvil s ředitelem Karosy, že nabourané auto odkoupí," vypráví Pavel Kalina.

Ovšem nový majitel měl obrovské problémy s tím, aby auto mohlo podle tehdejších parametrů a předpisů znovu na české silnice. "Konstruktér proto musel auto přizpůsobit, aby dostal espézetku," popisuje sběratel.

O vzácný automobil přišel Josef Nalezenec v době, kdy odjel jako poradce tehdejšího ministra dopravy na počátku 70. let na tři roky do Afghánistánu, aby tam zařídil opravy trolejbusů a autobusů.

Byl v cizině asi tři roky, a když přijel zpět, zjistil, že mu auto prodal tchán do Pardubic. V Pardubicích vystřídal unikát dva majitele. Ten poslední zemřel, a řadu let tak prototyp spolu s dalšími čtyřmi vraky zarůstal na zahradě jednoho z domů v Pardubicích do hlíny.

Vypadal hrozně, přitom žena zemřelého majitele ho odmítala komukoliv prodat. Až uspěli dva muži, kteří se rozhodli vůz zrenovovat. Jeden si vzal na starost karoserii, druhý podvozek automobilu.

"Ale auto moc nejezdilo. Tehdy jsem se s jedním z majitelů skamarádil, protože mám, stejně jako on, prototyp Škody MTX buggy. Škoda 440 se mi ale vždy moc líbila, patnáct let jsem po autu pátral a ochraňoval jsem jeho fotografii. Až jsem ho nakonec koupil," líčí Pavel Kalina události posledních let a měsíců.

Po generálce celého podvozku se prototypem nedávno projel opět i jeho konstruktér Josef Nalezenec. "A po několika jízdách řekl, že si až po letech uvědomil, co za skvělý automobil v Karose vyrobili a jak snese srovnání i s dnešními běžnými vozy. Unikátní podvozková skupina má úžasné jízdní vlastnosti," říká Kalina.

Neobvyklý je důvod, proč sběratel nechá svůj automobil na čas v muzeu jako exponát.

"Zúčastnil jsem se s ním červnového Sodomkova Vysokého Mýta. A byl jsem velmi překvapený, jak reagovali lidé, zejména bývalí pracovníci Karosy, kteří v podniku pracovali v roce 1960, tedy v době, kdy tento prototyp vznikal. Poznávali ho, nadšeně se k němu sbíhali a někteří si utírali slzy. Vždyť mohli to auto vidět po padesáti letech. A v podobě, kterou tehdy znali. Viděl jsem, že je to pro ně kus historie. Vždyť vývojem tohoto vozu tehdy žila celá Karosa. Proto chci, aby už měli možnost toto auto všichni v Mýtě vidět. Ten vůz prostě do Mýta patří," říká sběratel.