Budovaný sjezd u Stéblové

Budovaný sjezd u Stéblové | foto: Michal Klíma, MAFRA

Nájezd na Hradubickou přivede do Srchu auta, v Hrobicích provoz poleví

  • 4
Ačkoli úprava nevyhovující křižovatky u Stéblové na Pardubicku začala s několikaměsíčním zpožděním, její dokončení v prosinci letošního roku není podle Ředitelství silnic a dálnic ohroženo.

Přestavba přinese nový sjezd a nájezd na takzvanou Hradubickou, čtyřproudovou silnici spojující krajská města, ale zároveň bude téměř jistě znamenat zvýšení dopravy vedoucí přes obec Srch.

Právě obyvatelé Srchu nejvíce pocítí lepší napojení na silnici I/37 směrem na Hradec. Díky rychlejšímu spojení se však očekává, že průjezd Srchem využijí kromě tamních řidičů ve větší míře i ti z Pardubic a dalších míst.

"Už teď tady lítá mnohdy jedno auto za druhým a nedá se přejít," postěžovala si Marie Horynová, která na Pardubické ulici vedoucí obcí bydlí více než 70 let.

Křižovatka Stéblová

Práce na přestavbě křižovatky u Stéblové měly začít podle plánů ŘSD na podzim minulého roku, kdy byla podepsána smlouva se zhotovitelskou firmou. Vítězem tendru úpravy na mimoúrovňovou podobu křižovatky se stala firma Chládek a Tintěra Pardubice, která stavbu zahájila začátkem března. Po uvedení do provozu v prosinci tohoto roku zlepší nájezdové a sjezdové větve napojení obcí na stávající Hradubickou silnici I/37. Nejdelší novou komunikací bude nájezd od obce Srch ve směru na Hradec Králové, bude měřit celkem 818 metrů. Cena stavby dle smlouvy činí 47 095 717 Kč bez DPH. Úpravou stávajících nevyhovujících parametrů křižovatky dojde k odstranění technických překážek bránících zvýšení rychlosti na 110km/h. Nyní se ale stále čeká i na přijetí nutné novely zákona.

Právě lidé kolem této hlavní komunikace musí již nyní snášet průjezd kamionové dopravy, která tudy míří z areálu firmy Prefa kousek od Starých Ždánic.

"Jsme si vědomi, že ke zvýšení provozu může dojít. Týká se to ale jen osobní dopravy," mírní obavy místostarosta Srchu Jiří Beránek, který si od nového sjezdu slibuje odlehčení právě od kamionů, které na Hradubickou zamíří, aniž by musely projet obcí.

"Nákladní doprava je tu poměrně čilá, ale zvláště ji bychom chtěli po otevření křižovatky alespoň částečně vyloučit," dodal Beránek.

Obavy z hustšího provozu v obci jsou, ale jak moc se dopravní zátěž zvýší, se ukáže, až když budou moci řidiči nájezd plně využít.

"Provoz tu sice už nyní je, ale pokud by takový zůstal, tak bych výraznější obavy neměl," pronesl muž v důchodovém věku, který má dům na Pardubické ulici.

Z Hrobic část aut zmizí

Srch v nedávné minulosti napojení na Hradubickou měl, ale přišel o něj po rozšíření silnice I/37 na čtyři pruhy. Od té doby musí lidé z obce najíždět na čtyřproudovou silnici až za Hrobicemi. Pokud po dokončení křižovatky zvolí řidiči cestu přes Srch, zkrátí si trasu o téměř půl kilometru a tím pádem se na Hradubickou dostanou dříve.

"Nové napojení mi jednoznačně prospěje. Když se od Sezemic potřebuji dostat na R35 v Opatovicích, tak v Hradišti odbočím na Hrobice. Až bude křižovatka hotová, pojedu raději rovně přes Srch a dostanu se na čtyřproudovku dřív než teď," potvrdil plánovanou změnu trasy jeden z řidičů, který často využívá cestu od Holic směrem k hradecké dálnici D11.

Nový nájezd u Srchu by měl ulevit obyvatelům Hrobic, kudy nyní denně projíždí tisíce motoristů mířících po staré silnici od Pardubic.

"Budeme jedině rádi. Po rychlodráze nikdo nejezdí a všichni míří přes nás. Teď je provoz chvílemi katastrofální. Výrazně se to zhoršilo, když otevřeli nájezd na dálnici v Opatovicích. Od té doby je to neúnosné," říká starostka Hrobic Dáša Pleskotová.

Nález vesnice stavbu nezpozdil

Práce na křižovatce probíhají v těchto dnech i na opačné straně u Stéblové. Aktuálně stavební firma pracuje na prodloužení podchodu pro pěší pod silnicí. Část nové přeložky silnice III. třídy vedoucí do obce Stéblová už silničáři otevřeli. Na zbytku, kde archeologové při výzkumu objevili středověkou vesnici, je vidět mírný pokrok. Cenné nálezy přitom vliv na průběh stavby neměly.

"S archeologickými pracemi se počítalo, nezpůsobily zdržení, které by mělo za následek nedodržení termínu dokončení. Pouze byl upravován harmonogram prací na jednotlivých objektech stavby," potvrdila vedoucí úseku výstavby pardubické pobočky ŘSD Hana Jarolímová.