Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Bárta, 5plus2.cz

Výstavba sítě singltrekových tratí se kvůli potížím Poláků odkládá

  • 2
Cyklisté se těšili na netradiční vyjížďky do terénů na východě Čech, tamní radnice zase na to, že se zvýší návštěvnost oblasti i počet ekonomických příležitostí a naskočí na nový trend rekreace. Jenže musí si počkat.

Radnice Ústí nad Orlicí, rodného města olympijského vítěze bikera Jaroslava Kulhavého, ale i sousední České Třebové podpořily vybudování desítek kilometrů singltreků v okolních kopcích. Ale společný polsko-český projekt se nyní odkládá. Nedorazily peníze z Evropské unie. Zklamali polští společníci.

„Mrzí mě postup polských partnerů, kteří na rozdíl od nás nedodali potřebné doplňující podklady, a proto byl projekt vyřazen jako nezpůsobilý. Vůbec tedy nebude hodnocen. Naše práce a úsilí byly naprosto marné,“ řekl Petr Hájek, starosta Ústí nad Orlicí a předseda svazku obcí Region Orlicko - Třebovsko.

Žádost o peníze z EU podávalo 11 společníků. Většina je z Polska, z východu Čech tři. Dohromady zažádali o peníze ve výši 4,7 milionů eur, což je zhruba 140 milionů korun.

Podle starosty je otázkou, zda se česká strana pokusí získat podporu později. O tom rozhodnou města a region v příštím týdnu.

„Zůstává jen pocit marnosti a zloby, když byl projekt vyřazen jako nezpůsobilý pro administrativní chyby na polské straně. Chybějící přílohy, prohlášení či majetkové doklady mohly být včas vyřešeny. O to je to horší, že jsme do toho jako svazek investovali peníze prostřednictvím měst Ústí nad Orlicí a České Třebové a že mohly být vynaloženy marně. Nevím totiž, zdali se bude moci projekt ve stejné podobě ucházet o podporu znovu, anebo jestli bude muset být přepracován,“ dodal Petr Hájek.

Základní myšlenkou je vybudovat až dvě stě kilometrů singltrekových tras atraktivních i pro vícedenní návštěvu bikerů zblízka i zdáli. V tomto případě šlo o etapu, při níž by na Orlicko-Třebovsku vzniklo 38 kilometrů singltrekových tratí a 20 kilometrů dalších tras v kopcovitém a lesnatém terénu. V okolí Andrlova chlumu v Ústí nad Orlicí vzniknou obtížnější sjezdové singltreky, směrem na Sloupnici bude více snadnějších tras. Nejatraktivnější pro středně zdatné bikery budou trasy okolo českotřebovského Pekláku. Podle českotřebovského starosty Jaroslava Zedníka připadá vedle tohoto sjezdového areálu v úvahu v budoucnu ještě oblast u obce Rybník.

V pokročilém stádiu přípravy je i bike areál s osmikilometrovými trasami pod zalesněným vrchem Pastýřka v Moravské Třebové. Chystaný Bike resort Choceň by měl mít v první fázi sedmnáct kilometrů tras v lesích směrem na Horní Jelení.

Společná žádost o evropskou dotaci na projekt infrastruktury pro horská kola v česko-polském příhraničí byla propagována pod jednotnou značkou Singletrack Glacensis. Značné úskalí při zpracování projektu představovalo vyjednání souhlasů s vlastníky pozemků, správci lesů a orgány ochrany přírody. Trasy byly několikrát měněny na základě kompromisu mezi ideálním technickým řešením a mezi průchodností pozemků. Řada úseků musela být vypuštěna. Česká strana se s těmito potížemi vypořádala, polská ne.