Z rušného místa měla podle původních návrhů zmizet doprava.

Z rušného místa měla podle původních návrhů zmizet doprava. | foto: MF DNES

Silnice pod zemí nebude. Za studie ale daly Pardubice miliony

  • 6
Opozice kritizuje vedení Pardubic za to, že vynaložilo miliony korun za odborné studie na svedení silnice před Zelenou branou pod zem, aniž by na projekt mělo zajištěné peníze. Podle ní bylo dopředu jasné, že se jedná o utopistický nápad.

Pardubická radnice definitivně pohřbila plány na zahloubení silnice u Zelené brány do tunelu. Studie, které se nakonec nelíbily památkářům ani hasičům, přesto vyšly pardubickou radnici na více než dva a půl milionu korun.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

"Je pravda, že jak památkáři, tak hasiči vyjadřují nesouhlas s variantou podjezdu. Nejedná se však o žádný tunel, jak se tvrdí, ten by musel být delší. Navíc na podobný projekt město ani nemá prostředky," řekl náměstek pardubické primátorky Jindřich Tauber.

Právě fakt, že si město nechalo vypracovat nákladné studie, aniž by na jejich dokončení mělo peníze, spustil kritiku opozice.

"Řada odborníků i opozičních zastupitelů upozorňovala, že je to nejen ekonomicky, ale i provozně utopistický nápad. Přesto se však pokračovalo v přípravě realizace rekonstrukce náměstí Republiky," uvedl zastupitel za ODS Petr Klimpl a uzavřel své vyjádření slovní hříčkou: "Miliony korun se v Pardubicích neuvěřitelně plýtvá, tentokrát zmizely v tunelu."

Tauber však postup města hájí. "Ano, studie stály 2,6 milionů korun, ale jak by někdo chtěl vyřešit obnovu náměstí Republiky bez odborných studií?" namítl.

Ve hře zůstala povrchová varianta

Tauber uvedl, že město zhotovené studie nakonec částečně využije. Poté, co zkrachovala idea svedení rušné silnice, po které projede denně kolem dvaceti tisíc aut, pod zem, je ve hře nová verze, která provoz aut na povrchu zachová.

Ta by podle Taubera měla být výrazně levnější než původní, která měla vyjít přibližně na sto milionů. "Teď by to bylo v řádu milionů, rozhodně ne desítek," uvedl Tauber.

Jenomže i tady radnice narazila na nesouhlas památkářů. Těm se nelíbí, že součástí projektu obnovy náměstí v samém centru města je i prosklená budova mezi Komerční bankou a kostelem.

Navíc takzvaná povrchová varianta sice možná zkrášlí prostor před Zelenou branou, ale hustý provoz bude lidem vadit dál.

Původní plán na zahloubení frekventované silnice přitom vznikl už před lety v rámci univerzitní diplomové práce.

Ten ovšem počítal s tím, že auta by zajížděla do podzemí zhruba už u Sukovy hudební síně a vyjížděla by až za divadlem. Dlouhý tunel by však vyšel zhruba na 800 milionů korun.

Následně radnice přišla s levnější variantou, tedy svést pod zem jen úsek na náměstí Republiky. Silnice měla podle plánů zmizet v zatáčce u divadla a na druhé straně by auta vyjížděla zhruba na úrovni vchodu do obchodního domu Grand. Na povrchu pak měl vzniknout samostatný pás pro vozy městské hromadné dopravy, počítalo se i se zelení či lavičkami.

Přestože tato verze byla asi osmkrát levnější než původní návrh, i z ní nakonec sešlo.