Poškozený most. Stavbaři nyní musí v České Třebové nedaleko podniku Korado...

Poškozený most. Stavbaři nyní musí v České Třebové nedaleko podniku Korado zabezpečit místo, kde se kříží silnice s železniční tratí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Silničáři snížili vozovku, a most pod železnicí se dal do pohybu

  • 2
Stavbařům se zkomplikovaly práce na rozšíření podjezdů pod třemi drážními mosty v České Třebové. Jeden z železničních mostů se totiž během prací dal do nepatrného pohybu.

Pod železničními mosty u Korada v České Třebové byla už situace neúnosná. Kamiony mířící do kontejnerového překladiště firmy Metrans se tam v úzkém prostoru nemohly vyhnout a musely vždy počkat, až vyjede protijedoucí vůz.

Loni zahájené práce na rozšíření silnice pod mosty, kvůli němuž je nutné snížit vozovku o více než 60 centimetrů, ale zkomplikoval pohyb jedné z mostních konstrukcí.

„Zaznamenali jsme pohyby na železničním tělese při průjezdu do Metransu,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

„Došlo k určitému posunu svahu u mostu, což se projevilo pohybem sloupu trakčního vedení a dosednutím koleje. Posun dosáhl několika centimetrů,“ uvedl stavbyvedoucí Martin Beránek ze společnosti Eurovia.

Most neustále monitorujeme, říká stavbyvedoucí

Problémy se před několika týdny objevily u mostní konstrukce, po níž vede vedlejší železniční trať.

„Snížila se proto rychlost souprav projíždějících po trati tak, aby se zabránilo dynamickým rázům. Po dohodě s projektantem a geologem jsme provedli taková opatření a stabilizaci svahu, že stavba mohla opět pokračovat,“ uvedl Beránek. Dodal, že stavba se nyní neustále monitoruje.

„Pohyb je to nepatrný, ale samozřejmě je to nepříjemná situace,“ uvedl šéf silničářů Miroslav Němec.

„Doufám, že to stavbu nezdrží,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Silnice pod podjezdy má být uzavřená až do konce letošního října. Díky stavbě se rozšíří vozovka tak, aby byl možný v podjezdech obousměrný provoz, zároveň stavbaři svedou do trubek Semanínský potok. Dopředu bylo jasné, že to nebude jednoduchá operace a kvůli snížení vozovky bude nutné upravit základové pasy konstrukcí přemostění.

„Na některých místech je beton vymletý vodou,“ uvedla už před potížemi na svých stránkách společnost Chládek a Tintěra, která zakázku za více než 81 milionů korun získala.

Jak velké náklady si vyžádá stabilizace mostu, není zatím jasné. „Bude záležet na posouzení projektanta a geologa, zda jsou provedené zásahy dostatečné,“ uvedl Martin Beránek.

Starosta České Třebové Jaroslav Zedník soudí, že je možné komplikaci brát i z té lepší stránky. Podle něj je dobře, že se musely odkrýt základy a je možné zjistit, v jakém jsou mosty stavu, a provést jejich revizi. „Tím se může předejít problémům. Za pět let se to mohlo pohnout samo. Jen doufám, že to nebude žádný zásadní problém,“ uvedl Zedník.

Není to ovšem první potíž související s rozšířením podjezdů. Kvůli této stavbě byly kamiony přesměrovány na krajské silnice, které na takovou zátěž nebyly připraveny. Před dvaceti dny se kamion propadl na objízdné trase nedaleko České Třebové do vozovky až na jílovité podloží. Silničáři frekventovaný úsek posléze provizorně opravili, na celkovou rekonstrukci si řidiči musí počkat.

„Silnice nebyla v dobré kondici už před stavbou. Průběh zimy a dopravní zátěž udělaly své,“ uvedl Němec.

Poškozený most u České Třebové.

Poškozený most u České Třebové.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz