Silnice v Osíku u Litomyšle směrem na Nové Hrady je uzavřena, cestáři se pustili po postupném sesuvu půdy do nákladných oprav za 20 milionů korun. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Sesuv půdy ohrozil obyvatele obce u Litomyšle a zmobilizoval cestáře

  • 0
V Osíku u Litomyšle silničáři uzavřeli silnici mezi Litomyšlí a Prosečí. Byla roztrhaná a zvlněná, zdobila ji spára široká několik centimetrů. Důvodem byl sesuv půdy a následné urychlené opravy ujíždějícího svahu. Cestáři už tuto stranu silnice zpevňují železobetonovou konstrukcí.

„Sesuvem byl ohrožen i jeden dům pod tělesem vozovky. Proto museli silnici zavřít, její správci měli obavu, aby pod tlakem aut nesjel celý svah. Žádná objížďka není příjemná, ale tato přes Říkovice není dlouhá ani pět kilometrů,“ uvedl starosta Osíku Karel Rothschein.

Podle něj byl problém v tom, že řidiči nebyli disciplinovaní a obcí projížděla těžká nákladní auta, například s kamenem z lomu v Budislavi, jejichž řidiči nerespektovali zákaz vjezdu s tonáží nad tři a půl tuny.

Správci silnic sesuv poměrně dlouho sledovali, ale když v poslední době začaly pohyby ohrožovat okolí, zpracovali projektovou dokumentaci, získali potřebná povolení a v říjnu začaly přípravné práce. Silnici bylo nutné zavřít na začátku listopadu.

„Na straně sesuvu byla odbagrována ,lavice ́, která je asi dva a půl metru pod úrovní vozovky. Z ní se navrtávají šikmo do pevného podloží piloty, kterými se podchycuje sesuv. Po zavrtání pilotů bude provedena zárubní zeď a nakonec obnova živičného souvrství v prostoru stavby, to znamená na úseku zhruba pěti set metrů,“ řekl šéf Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Za sesuvy mohou nejen náklaďáky, ale i extrémní počasí

Podle něj bude oprava stát stavba 20 milionů korun, a protože je v režimu ochrany majetku a možná i zdraví a života lidí, používají se na ni peníze již z rozpočtu příštího roku. Přes zimu bude konzervována a dokončena na jaře. Pokud se podaří podchytit část ujíždějící silnice tak, aby na ni mohl být spuštěn provoz ještě letos, tak zprvu třeba jen pro autobusovou dopravu - o ostatním provozu rozhodnou silničáři později.

Tento případ není ojedinělý, v předcházejících dvou letech investovali silničáři například 50 milionů do podobného sesuvu u Nových Hradů na Orlickoústecku. A čeká je oprava zhruba dvousetmetrového úseku mezi Křičení a Pravy směrem k dálnici D11, kde se rovněž zbortilo těleso silnice.

„Těchto případů je poměrně dost. Extrémní počasí, ať už je to extrémní množství srážek, nebo naopak sucho, způsobilo, že se tyto mechanismy rozjíždí,“ dodal šéf cestářů Miroslav Němec.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz