Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sesuv půdy ohrozil obyvatele obce u Litomyšle a zmobilizoval cestáře

  16:20aktualizováno  16:20
V Osíku u Litomyšle silničáři uzavřeli silnici mezi Litomyšlí a Prosečí. Byla roztrhaná a zvlněná, zdobila ji spára široká několik centimetrů. Důvodem byl sesuv půdy a následné urychlené opravy ujíždějícího svahu. Cestáři už tuto stranu silnice zpevňují železobetonovou konstrukcí.

Silnice v Osíku u Litomyšle směrem na Nové Hrady je uzavřena, cestáři se pustili po postupném sesuvu půdy do nákladných oprav za 20 milionů korun. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

„Sesuvem byl ohrožen i jeden dům pod tělesem vozovky. Proto museli silnici zavřít, její správci měli obavu, aby pod tlakem aut nesjel celý svah. Žádná objížďka není příjemná, ale tato přes Říkovice není dlouhá ani pět kilometrů,“ uvedl starosta Osíku Karel Rothschein.

Fotogalerie

Podle něj byl problém v tom, že řidiči nebyli disciplinovaní a obcí projížděla těžká nákladní auta, například s kamenem z lomu v Budislavi, jejichž řidiči nerespektovali zákaz vjezdu s tonáží nad tři a půl tuny.

Správci silnic sesuv poměrně dlouho sledovali, ale když v poslední době začaly pohyby ohrožovat okolí, zpracovali projektovou dokumentaci, získali potřebná povolení a v říjnu začaly přípravné práce. Silnici bylo nutné zavřít na začátku listopadu.

„Na straně sesuvu byla odbagrována ,lavice ́, která je asi dva a půl metru pod úrovní vozovky. Z ní se navrtávají šikmo do pevného podloží piloty, kterými se podchycuje sesuv. Po zavrtání pilotů bude provedena zárubní zeď a nakonec obnova živičného souvrství v prostoru stavby, to znamená na úseku zhruba pěti set metrů,“ řekl šéf Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Za sesuvy mohou nejen náklaďáky, ale i extrémní počasí

Podle něj bude oprava stát stavba 20 milionů korun, a protože je v režimu ochrany majetku a možná i zdraví a života lidí, používají se na ni peníze již z rozpočtu příštího roku. Přes zimu bude konzervována a dokončena na jaře. Pokud se podaří podchytit část ujíždějící silnice tak, aby na ni mohl být spuštěn provoz ještě letos, tak zprvu třeba jen pro autobusovou dopravu - o ostatním provozu rozhodnou silničáři později.

Tento případ není ojedinělý, v předcházejících dvou letech investovali silničáři například 50 milionů do podobného sesuvu u Nových Hradů na Orlickoústecku. A čeká je oprava zhruba dvousetmetrového úseku mezi Křičení a Pravy směrem k dálnici D11, kde se rovněž zbortilo těleso silnice.

„Těchto případů je poměrně dost. Extrémní počasí, ať už je to extrémní množství srážek, nebo naopak sucho, způsobilo, že se tyto mechanismy rozjíždí,“ dodal šéf cestářů Miroslav Němec.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sanitka před areálem chemičky Explosia v Pardubicích-Semtíně. (20. dubna 2011)
Výbuch v lisovně zranil tři dělníky v pardubické továrně Explosia

Výbuch při havárii lisu zranil tři zaměstnance v pardubické továrně na výrobu výbušnin Explosia. Zranění jsou středně těžká. Budova, kde k nehodě došlo, má...  celý článek

Úpravy se dočká i hlavní část bazénu.
Zvedací dno mýtského bazénu se dočká úpravy, nově se bude i naklánět

Přijít o ojedinělou technologii, nebo ji naopak vylepšit? Takové dilema měli zastupitelé ve Vysokém Mýtě. Nakonec se rozhodli pro druhou variantu. Dno v...  celý článek

Kunětická hora
Brusel pošle na opravu památek miliardu, peníze pomohou třeba i „Kuňce“

Politici často žehrají na to, že není dost peněz na opravy památek. Ti východočeští však láteřit nemusí. Region Pardubic a Hradce Králové získá do roku 2023 na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.