Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chrudim staví sedmý kruhový objezd. Vzbuzuje rozpaky a auta stojí

  7:59aktualizováno  7:59
Popojet a stát. Zas a znova. V Chrudimi dosud stály kolony na polovině průtahu, nyní kvůli stavbě kruhového objezdu u Guláška auta poskakují přes celé město. Radní jsou však přesvědčeni, že se nová křižovatka osvědčí.

Další kruhový objezd roste v Chrudimi u restaurace při výjezdu na Slatiňany. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Zdá se, že se radní v Chrudimi zamilovali do kruhových objezdů. Na průtahu městem stavbaři placení Ředitelstvím silnic staví už sedmý.

Jenže kruhový objezd, který u přejezdu ve směru na Slatiňany provizorně funguje, zatím průjezd městem zpomalil. V kombinaci se staženými závorami umí bleskově ochromit dopravu.

Není to první případ, kdy kruhový objezd vzbuzuje rozpaky. Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák tvrdí, že se v Česku kruhové křižovatky přemnožily a stavějí se i tam, kde nejsou potřeba a jen zdržují.

Místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček, který je fanouškem kruhových objezdů, ale tvrdí, že až bude křižovatka u Guláška dokončena, bude fungovat dobře.

"Nevidím to tak zle, berme ohled na to, že je to stavba. Kdo dříve jezdil od nemocnice a chtěl odbočit na Slatiňany, měl velké problémy. Ty už nyní zmizely," uvedl Trávníček.

Kruhový objezd není všelék

Odbočit na průtah z vedlejší silnice od nemocnice je skutečně nyní snadné, ale za cenu, že auta na hlavním průtahu stojí. A ještě něco. Snadný nájezd na průtah přiláká na kruhový objezd z vedlejší silnice více řidičů.

"Tam, kde jasně převažuje provoz z jednoho směru, je kruhová křižovatka nesmysl," uvedl před časem MF DNES Roman Lenner, šéf projekční firmy Valbek.

Jan Skala z pardubického Ateliéru malých okružních křižovatek v zásadě souhlasí.

 "Nelze to však říct paušálně, je to třeba posoudit individuálně. Kruhový objezd není všelék, má své limity. Má určitou kapacitu počtu vozidel, které zvládne, a další už ne," řekl Skala.

Chrudim o kruhový objezd stála i proto, že po dostavbě první části obchvatu tudy bude od nemocnice sjíždět tranzitní doprava. Pokud by u Guláška zůstala původní křižovatka, doprava by v Chrudimi patrně zkolabovala. Obchvat však bude dokončen nejdříve za tři roky. Teoreticky tak stavba kruhového objezdu mohla ještě počkat.

"Dělá se to nyní, protože jsou peníze a také kvůli té diskriminaci řidičů jedoucích od nemocnice. Proto jsme uvítali toto řešení. Věříme odborníkům, že kruhový objezd bude fungovat," uvedl Trávníček.

Vedoucí odboru dopravy pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa si je jist, že nový kruhový objezd se osvědčí.

"Kruhový objezd je dostatečně velký, jsem si jistý, že nebude dělat problémy," uvedl.

Po sedmém kruhovém objezdu mohou přijít další tři

První kruhový objezd v Chrudimi vznikl v roce 2003 u hotelu Bohemia a vzápětí další a nejvíce kritizovaný u Bídy. Je malý a jeho kapacita dopravě nestačí. Špatně umístěné přechody stavbaři přesunuli dál od křižovatky až nyní.

Naopak kruhové objezdy u nemocnice, Tesca, Kauflandu a plynáren se docela osvědčily.

U sjezdu z obchvatu u Vestce vznikne kruhový objezd v pořadí už osmý. A Chrudim může mít ještě další dva.

"Projektanti nám navrhli změnit dvě křižovatky. Kruhové objezdy by mohly vzniknout na ulici Topolské, naproti hasičské stanici, a u Václava. Zatím však o tom neuvažujeme," uvedl Trávníček.





Hlavní zprávy

Louvar s.r.o. - Aleš Louvar
Strojní zámečník

Louvar s.r.o. - Aleš Louvar
Pardubický kraj
nabízený plat: 20 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.