V autobusech hromadné dopravy speciálně pro olympiádu a paralympiádu nechybějí sedadla z Brandýsa. | foto: Archiv C.I.E.B.

Olympiáda v Soči i Rallye Dakar. Sedadla od Orlice vozí sportovce

  • 0
Jestliže má Aleš Loprais přečkat náročné etapy Rallye Dakar v přijatelné kondici, vyžaduje si křeslo pro řidiče z brandýské fabriky C.I.E.B.Kahovec. Sedačky ze stejné adresy jezdí i v Soči.

Brandýští dělníci se svým způsobem také zúčastnili olympiády či paralympiády. Před pár týdny vozili v Soči olympioniky, v současné době paralympiky. A to autobusy s jejich sedadly.

"Jsme na to pyšní, " říká specialistka firmy C.I.E.B. Kahovec Tamara Cinková, která má zakázky do zemí bývalého Sovětského svazu na starosti.

Podnik vyvezl loni na východ 1 200 sedadel pro řidiče autobusů, předloni 2 600. V Sočí jezdí nyní 30 nízkopodlažních autobusů s jejich výrobky, na dobu paralympiády jsou upraveny pro pohybově omezené cestující, nevidomé i neslyšící sportovce.

Tyto městské autobusy budou po skončení svátku sportovců jezdit v Sankt Petěrburgu, kam v budoucnu zamíří i další výrobky brandýské firmy. Většina jich však končí v Moskvě.

Ale jejich sedadla se prohánějí i po afrických či latinskomerických pouštích a savanách. Ke sportu má výrobce sedadel blízko i díky úzké spolupráci s jezdci dakarské rallye, a to dříve především s Karlem Lopraisem a později s jeho synovcem Alešem Lopraisem.

"Oba jsou s naší prací mimořádně spokojeni," říká technický ředitel Petr Tučka. "Lepší sedačku než z Brandýsa jsem zatím nenašel. Svým kvalitním provedením nemá konkurenci," řekl před časem legendární "Monsieur Dakar" Karel Loprais.

Automobilka v Brandýse

Po vyhoření válcového čtyřpatrového mlýna před 110 lety vznikla na tomto místě na břehu Tiché Orlice tkalcovna. V roce 1920 budovy koupila pražská, už od roku 1872 prosperující firma Hynek Gottwald vyrábějící železný nábytek.  Za první republiky vyráběla nemocniční, zahradní i školní nábytek. Vybavila i známé terasy na Barrandově. Za druhé světové války vyráběla kavalce, postele, lehátka i letecké sedačky pro německou armádu. Majitel i účetní firmy skončili na popravišti. V roce 1945 byl podnik znárodněn, nejdřív byl závodem Kovony, později Karosy Vysoké Mýto. Po privatizaci na začátku devadesátých let převzala strojírnu pražská společnost C.I.E.B. Kahovec. Od roku 2006 je většinovým vlastníkem výrobce sedadel americká společnost CVG - Commercial Vehicle Group v New Albany ve státě Ohio.

S výrobky firmy se lze setkat v nákladních a užitkových automobilech, autobusech, trolejbusech, sanitních vozech, tramvajích, lokomotivách, zemědělských a stavebních strojích.

"V kategorii odpružených sedadel je špičkou nabídky sedadlo s pneumatickým pružením se zabudovaným bezpečnostním pásem, které je možné na přání zákazníka vybavit seřiditelnými loketními opěrkami, mechanickou bederní opěrkou, vyhříváním nebo otočným mechanismem," říká obchodní ředitel Radek Zatloukal.

Firma ho dodává v textilním potahu, plyšové látce nebo kožence. "Nové verze umožňují větší rozsah nastavení výšky sedadla i seřízení pomocí jednoho ovladače. Sedačky pro cestující městské dopravy jsou ergonomicky tvarovaná s variantami madel, čalounění a dalších prvků," uvádí.

Mezi zákazníky společnosti o 180 zaměstnancích patří IVECO, SOR, kopřivnická Tatra a další automobilky, ale i výrobci kolejových vozidel i speciální techniky. Mnoho sedadel z produkce C.I.E.B. lze nalézt ve vozech městské hromadné dopravy většiny českých dopravních podniků.

Velkým úspěchem závodu bylo loňské získání nejvyššího možného ratingu AAA v kategorii Nejstabilnější společnost roku.

"Kritéria pro získání tohoto ocenění splňují jen dvě procenta všech registrovaných firem v České republice. Díky tomuto uznání současní a potenciální zákazníci C.I.E.B. vědí, že když s touto firmou obchodují, pak spolupracují se známým, stabilním a důvěryhodným partnerem," uvedl generální ředitel Jiří Mikala.