Křižovatka u Parama z pohledu od Chrudimi do centra Pardubic.

Křižovatka u Parama z pohledu od Chrudimi do centra Pardubic. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Šance pro ucpané Pardubice. K Paramu už míří stavební stroje

  • 17
V pátek odpoledne? Katastrofa. I ve všední dny ráno a odpoledne mají řidiči jistotu, že se na malé, ale klíčové pardubické křižovatce u Parama zdrží. Stát by měl letos konečně zahájit stavbu, která ji rozšíří.

Křižovatka u Parama nemůže během roku zažít větší prověrku, než kterou přinášejí tradiční sportovní akce v podobě Velké pardubické či plochodrážní Zlaté přilby. Tisícům řidičů, kteří musí projet kritickým místem, má pomoci rozšíření silnice I/37.

Křižovatka u Parama

Stavba nazvaná Pardubice-Trojice je rozdělena na dvě etapy. V té první již stavbaři dokončili rozšíření mostu na silnici I/2 vedoucí dále na Přelouč. Rovněž byla vybudována nová lávka pro pěší a cyklisty a také podjezd pod připojovací větví k silnici I/37. Tato část stavby stála dle smlouvy více než 47 milionů bez DPH. Druhá etapa bude výrazně dražší a její náklady se odhadují na 591 milionů bez DPH. Rozšíření na čtyři pruhy má končit za mostem přes železniční trať Pardubice-Hradec Králové, kde bude navazovat dostavba mimoúrovňové křižovatky Palackého. Přestavená křižovatka u Parama by v ideálním případě měla být uvedena do provozu v červnu 2017.

Ta se i v průběhu roku stává místem častých kolon. Necelý kilometr dlouhý úsek se má v blízké budoucnosti rozrůst o další dva pruhy, které mají zásadním způsobem zlepšit průjezd od Chrudimi směrem do centra.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stále plánuje, že se stavbou začne ještě v tomto roce.

„Pokud vše proběhne optimálně, předpokládáme předání staveniště v listopadu,“ říká vedoucí odboru výstavby z pardubické pobočky ŘSD Hana Jarolímová.

ŘSD již na ni vypsalo zakázku a nyní čeká na nabídky firem. Současné znění zákona o veřejných zakázkách však vede k tomu, že neúspěšní uchazeči se proti průběhu i výsledkům výběrových řízení často odvolávají k dalším úřadům, což přípravu staveb neúměrně prodlužuje.

„V průběhu výběrového řízení vznášejí uchazeči dotazy, na které zadavatel musí ve lhůtě odpovědět, dát všem uchazečům odpovědi na vědomí a v souvislosti s tím zadavatel musí přiměřeně prodloužit lhůtu pro podání nabídek,“ popisuje obtíže Jarolímová.

Rovněž na křižovatce u Parama už mohli motoristé vidět stavbaře v akci, ale černý scénář se naplnil i v pardubickém případě, a tak zatím na budoucím staveništi žádná technika není. To ale neznamená, že příprava stavby neběží. Místo bagrů však mají hlavní slovo teprve obálky s nabídkami firem.

„Termín odevzdání nabídek byl již třikrát posunut. Nyní je lhůta stanovena na 9. října 2014. K otevírání nabídek tedy dojde v tento den. Výběr té nejvhodnější bude provádět ministerská komise,“ říká Jarolímová.

Tendr na druhou etapu stavby zastavil společně s dalšími plánovanými stavbami po celé republice dnes již bývalý generální ředitel ŘSD Jan Kubiš. Ten nařídil kontrolu všech zakázek s cenou vyšší 300 tisíc.

Bez Kubišova souhlasu nemohli jeho podřízení podepsat žádnou smlouvu. I přes původně neočekávaný časový posun nyní práce na přípravě stavby pokračují.

Návaznost jednotlivých kroků bez zbytečných prodlev by mělo zajistit posouzení nabídek komisí. Návrh jejího složení přinesl ministr dopravy Antoním Prachař na zasedání vlády minulé pondělí. Kabinet dal komisi zelenou, a ta tak v nejbližších dnech dostane na stůl nabídky uchazečů.

ŘSD ale po zkušenostech z jiných staveb nechce spekulovat, jestli může opět dojít k odvolání a s ním spojenému průtahu přípravy. „Zda se některý z neúspěšných uchazečů k rozhodnutí komise odvolá, se nedá předvídat,“ dodala Jarolímová.