Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šance na obchvat Pardubic klesly, pomoci má řízená zelená vlna

  18:10aktualizováno  18:10
Kolem Pardubic se hned tak žádné silniční obchvaty budovat nebudou. Politici se přesto rozhodli pomoci špatné dopravní situaci ve městě. Chtějí budovat centrum, ze kterého se budou dát řídit semafory tak, aby byla doprava co nejplynulejší.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Dalibor Glück, MAFRA

"Doprava v Pardubicích je hlavně ve špičce málo dynamická. Semafory jsou nějak nastavené a nereagují na vzniklou situaci. To bychom rádi změnili," řekl náměstek primátorky Martin Bílek.

Celý systém by spočíval vlastně jen v tom, že by obsluha semaforů sledovala záběry z kamer, které už na většině křižovatek jsou. Podle vývoje dopravy by regulovala nastavení semaforů.

"Asi nejvíce by mohla být vidět změna v Hradecké ulici a na Masarykově náměstí, kudy denně projede několik tisíc aut a je tam několik křižovatek za sebou," dal příklad Bílek.

Ten zatím odmítá spekulovat nad tím, kolik by celé opatření stálo. Přípravy jsou prý teprve na začátku. Na druhou stranu jakýsi první stupeň centra dopravy už něco přes týden funguje v dopravním podniku. Všechny vozy MHD totiž mají instalované GPS, takže dispečeři mají přesný přehled, kde se nacházejí a jak vypadá situace ve městě.

Systém by měl začít fungovat do dvou let

"Systém jsme spustili minulé pondělí a zatím se nám osvědčuje. Například během Vinařského půlmaratonu, kdy byla část ulic zavřená, dispečer viděl, že daný spoj nemá šanci včas dorazit na konečnou a zahájit další jízdu. Poslal tak do výchozí stanice náhradní spoj," uvedl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Podle něj by vybudování systému stálo řádově desítky milionů korun. To je podstatně méně než plánované silniční obchvaty, které navíc stát hned tak stavět nezačne. Právě dopravní okruh měl původně Pardubicím ulevit. "Když se podívám na plány Státního fondu dopravní infrastruktury, tak se žádný obchvat do roku 2025 stavět nebude. I proto si myslím, že dopravě musíme nějak pomoci sami. Tohle by mohla být cesta," myslí si Pelikán.

Do systému by mohly patřit i informační tabule, které by řidičům na vjezdu do města hlásily, jaká je situace v ulicích. Informace by se také objevovaly na internetu a uživatelé by je dostávali v podobě textových zpráv. S novinkou by souvisela i výměna semaforů.

"Do pololetí chceme zjistit, jak koordinují dopravu v jiných větších městech. Do konce roku by měla být vize hotová a možná už v roce 2013 fungovat v praxi," uvedl Martin Bílek.

Autor:




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.