Na silnici z Pardubic do Hradce Králové budou moci řidiči přidat plyn.

Na silnici z Pardubic do Hradce Králové budou moci řidiči přidat plyn. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Stodesítka čtyřproudovkou na Hradec má zelenou. Zákon už jí nebrání

  • 13
Cesta mezi Pardubicemi a Hradcem Králové by od ledna mohla konečně zrychlit. Potřebná novela, která vyšší rychlost povoluje, už je schválená. Problémy jsou ale stále s novým značením.

Když řidiči projíždí po rovném úseku čtyřproudé silnice kolem opatovické elektrárny, drží své tachometry horko těžko na povolené devadesátce. Hradubická I/37 zkrátka svádí k rychlejší jízdě, která bude od 1. ledna příštího roku v mezích zákona.

Zvýšení rychlosti o dvacet kilometrů za hodinu na vybraných úsecích prvních tříd umožňuje novela zákona o pozemních komunikacích, která v polovině října vyšla ve sbírce zákonů. Jeho účinnost je přitom od 31. prosince. Na Nový rok by už mohly tisíce řidičů sešlápnout plyn bez obav z pokuty za překročení dosavadní maximální rychlosti.

„Zákon to umožňuje. Doufejme, že to už nic nezastaví,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Cesta od cedule Pardubic na hranici Hradce měří necelých šestnáct kilometrů. Dnes striktně podle předpisů by ji řidiči dokázali zvládnout za deset a půl minuty. Povolená rychlost na 110 kilometrů v hodině jim ušetří dvě minuty.

Jak budou vypadat nové značky, silničáři netuší

Od začátku ledna by se tak měly mezi oběma městy objevit nové značky, které moderní komunikaci „povýší“ na silnici pro motorová vozidla. Ovšem Hradubická je jen jedna z více než třicítky úseků, kde se budou muset měnit stávající plechové cedule za nové. O tom, jaké provedení bude značení mít, nemají silničáři zatím ponětí. Kvůli tomu proto stále nemohli ani vypsat výběrové řízení na zhotovitele.

„Doteď nevíme, jak bude značení vypadat, takže zhotovitele vybraného nemáme. Jednání bude v průběhu listopadu. Je možné, že vyšší rychlost bude, ale značení tam bude chybět. Stavebně je ta silnice připravená,“ uvedl šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Žádný hromadný tendr ze strany silničářů zatím neproběhl. „Zhotovitele značení dosud nezná nikdo. Některé projekty stále nejsou uzavřeny, takže přesný počet značek a přesné finance nejsme nyní schopni sdělit,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Úprava se pak týká i značek, které se nachází poblíž silnic, na nichž se rychlost zvýší. I přesto by cena za výměnu svislého dopravního značení na všech dotčených úsecích prý neměla být v součtu příliš vysoká.

„Celkově budou tyto značky stát řádově miliony korun,“ dodal Studecký. Krajský úřad se k otázce značení nemůže vyjadřovat, jelikož silnice nespadá do kategorie v jeho správě.

„Není to v naší kompetenci. Nemyslím si, že by taková malicherná věc jako přeznačení mělo zabránit tomu, aby se to spustilo s účinností zákona. Jsem přesvědčen, že si nikdo nedovolí zvýšení pozdržet. Dlouhodobým zájmem kraje je, aby se tam 110 jezdilo,“ řekl radní pro dopravu Jaromír Dušek.

Stanovisko policie není rozhodující

Se zařazením Hradubické na seznam potenciálně rychlejších silnic se počítalo delší dobu. Po jejím definitivním rozšíření na čtyři pruhy od Opatovic nad Labem až do Ohrazenic, k němuž došlo v červenci roku 2013, se silničáři pustili ještě do dalších nezbytných úprav.

Potřebné technické parametry silnice splnila až po přestavbě mimoúrovňové křižovatky u Stéblové, k jejímuž otevření došlo loni v říjnu. Během prací stavební firma postavila nové sjezdové a nájezdové pruhy na Hradubickou.

Jenže pouhé tři měsíce po zprovoznění se na tom to místě stala tragická dopravní nehoda, na které se podílela vysoká rychlost. Řidič značky BMW nezvládl manévr při předjíždění a v přibližně dvousetkilometrové rychlosti strhl řízení do nového odbočovacího pruhu. Vůz přitom vylétl ze silnice, narazil do betonového mostku a začal hořet. Nehodu v lednu letošního roku nepřežili dva lidé.

Policie přitom podle svého vyjádření příliš se zvýšením rychlosti nesouhlasí, jenže ovlivnit to ve výsledku nemůže. „Policisté nemají rozhodující hlas k tomu, zda je možné povolit vyšší rychlost, či nikoliv. Dojde-li k úpravě zákona a technické parametry silnice budou v souladu se zákonem, tak i my můžeme podat doporučující vyjádření. Podotýkám, že ani naše záporné stanovisko není v konečné fázi nijak rozhodující,“ uvedla nedávno policejní mluvčí Eva Maturová.