Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Rychlík se ve velké rychlosti naklonil, nádobí létalo, cestující se báli

  • 301
Hlavní železniční trať mezi Ústím nad Orlicí a Chocní je plná oblouků, proto na ní musí všichni strojvedoucí zpomalit. V pátek ráno to však strojvedoucí „ícéčka“ od Přerova do Prahy neudělal a k tragickému neštěstí chybělo jen málo.

„Nakláněli jsme se, byl jsem vyjevený, co se děje. Věděl jsem, že právě prožívám mezní situaci. Modlil jsem se, aby to dobře dopadlo. Vybavily se mi záběry nehody vlaku u španělského města Santiago de Compostela, kde při vykolejení vlaku před několika lety zahynuly desítky lidí,“ řekl jeden z cestujících, který nechtěl být jmenován, ale redakce jeho jméno zná.

Rychlík se rozjel těsně před šestou hodinou z Ústí nad Orlicí a nabral rychlost, která podle svědků dosáhla hodně přes sto kilometrů za hodinu.

„K řece jsme letěli hodně rychle. Pak najednou náraz, jak se vlak snažil brzdit, ale to už by bylo pozdě, věci kolem popadaly,“ řekl cestující Oldřich Kopecký.

Ve vlaku cestoval shodou okolností i bývalý odborářský boss a krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.

„Bohužel jsme v této rychlosti vlétli do prvního ostrého oblouku směrem na Brandýs nad Orlicí. Měl jsem pocit, že vlak musí bezpodmínečně vykolejit. Po půlroce jsem si zase jednou sedl do restauračního vozu, najednou se v něm začaly kácet basičky s nápoji, létat nádoby, talíře i podšálky, tříštit sklo. Z kuchyňky se vysoukal jeden zaměstnanec restaurantu a snažil se sbírat po zemi střepy, servírka utrpěla nějaké pohmoždění, protože se všelijak osahávala a říkala, že je i politá,“ líčí Dušek.

Dodal, že i přes své bohaté zkušenosti s cestováním po dráze k havárii nikdy nebyl tak blízko.

České dráhy začaly případ vyšetřovat

„Strojvedoucí se mohl zakoukat do krásné přírody u Brandýsa nad Orlicí. Anebo klimbnout,“ řekl Oldřich Kopecký. O chybě strojvedoucího nepochybuje ani Dušek.

„Jsem přesvědčen, že rychlík nedodržel předepsanou rychlost, nesnížil ji na povolenou. Pokud mám správnou informaci, v tamním oblouku je povolená osmdesátka a kolega sedící ve voze první třídy viděl na digitálním ukazateli rychlost 140 kilometrů. Domnívám se, že kdyby nebyl železniční svršek posvařovaný a kvalitně udělaný, tedy i s dostatečným převýšením, a kdyby tam byl obyčejný styk, tak bychom museli vykolejit,“ řekl Dušek.

„Myslím si, že by měli na odboru kolejových vozidel Českých drah dát pozor, koho pouští na rychlík jako strojvedoucího. Je mně to líto, ale takový strojvedoucí na rychlík nepatří,“ dodal.

České dráhy už začaly případ vyšetřovat. “Naše lokomotivy jsou vybaveny rychloměry se záznamovým zařízením. Je třeba stáhnout data a vyhodnotit je. Pak budeme moci stav přímo ověřit,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.