Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejbližší kolo ukáže mobil. Nasednu, jedu a už se pro něj nevrátím

  8:45aktualizováno  16:01
Od 1. srpna mohou lidé využívat růžová kola Rekoly, organizace, která v českých městech zavádí systém volného sdílení kol, i v Pardubicích. Jak je vyhledání kola a jeho zapůjčení složité, si vyzkoušela reportérka MF DNES.

Reportérka Alice Krejsová se o kvalitách růžového kola přesvědčuje na vlastní kůži. | foto: Michal Klíma, MAFRA

„Máme štěstí, jedno růžové kolo tu je,“ raduje se koordinátorka sdružení Rekola Pardubice Petra Dufková při našem setkání u stojanů před Afi Palace. A hned vytahuje mobilní telefon.

Názorně mi ukazuje, jak si můžu kolo zapůjčit.

Fotogalerie

„Je to jednoduché. Stačí se zaregistrovat, zaplatit buď dvousetkorunový měsíční nebo tisícikorunový roční poplatek a stáhnout si aplikaci Rekola,“ říká. Mezitím zanáší na mapu, která je součástí mobilní aplikace, naši polohu. „Mapa nám pak ukáže, kde stojí nejbližší kolo,“ vysvětluje.

Už z dálky je vidět na rámu kola velkými číslicemi vyvedený kód, který musí zájemce o výpůjčku zadat do telefonu.

„Aplikace pak uživateli ukáže jméno kola a čtyřmístný číselný kód k zámku,“ pokračuje Dufková a je trochu nesvá, protože kód k zámku přichází s mírným zpožděním.

„Obvykle to tak dlouho netrvá, tohle je prostě zákon schválnosti,“ omlouvá se. Za chvíli už se ale sklání a osvobozuje kolo ze stojanu.

Kam vrátí Oděsu? To je přece jedno

„Tak tohle je Oděsa,“ představuje bicykl, který mi i bez zaplacení poplatku na hodinu půjčí. „A kam ho mám vrátit?“ ptám se jí. „To je přeci jedno,“ odpovídá a nechává Oděsu v mé péči.

Chvíli mi trvá, než v sobě najdu odvahu. Ta růžová barva mi totiž není zrovna po chuti. Nakonec se ale odhodlávám a poprvé šlapu do pedálů. Na to, že to není zrovna nejnovější kolo, se na něm jede jako po másle. A to dokonce i v podpatcích, které skutečně nejsou pro vyjížďku tou nejvhodnější obuví. Strach z jízdy v lodičkách ale házím za hlavu a užívám si vítr ve vlasech.

Sdílená kola v Pardubicích

Ceny poplatků

měsíční 200 korun

roční 1 000 korun

Registrace a platby na

www.rekola.cz

Sezona

Začátek 1. dubna

Konec 31. listopadu

Počet kol v ulicích

Nyní 11 kusů

Do konce sezony 30 kusů

Typy kol

horská, favority, liberty, skládačky

Názvy kol

Mají poetická jména, jako např. Herberta, Robinsonka, Olivka nebo Stázka

Je to osvobozující pocit jet jen pro samotnou cestu a ne pro cíl a je fajn vědět, že můžu z kola kdykoliv slézt, zamknout ho a už se pro něj nikdy nevrátit. „Je nám jedno, kde lidé kolo odloží, pokud ho zabezpečí proti krádeži,“ myslím na slova koordinátorky Rekoly. „Sledujeme na mapě, kde zrovna jsou a pokud se nachází v nějaké odlehlejší oblasti, dovezeme je blíž k centru.“

Já jsem ale nakonec po krátké zkušební projížďce Oděsu vrátila tam, kde jsem si ji vyzvedla, zamkla ji a přetočila čísla na zámku tak, aby si ji nemohl půjčit někdo nezaregistrovaný.

Kdybych snad Oděse způsobila nějakou závadu, nemusela bych se kvůli tomu trápit.

„Když se uživatelům něco nezdá, nahlásí to při vracení kola do aplikace a některý z našich servismenů jej co nejdříve zkontroluje,“ uklidnila mě hned zpočátku Dufková. Bicykly přitom údržba z Rekoly kontroluje i pravidelně zhruba jednou za měsíc, či za dva.

„Větší škody jsme zatím nezaznamenali. Už nám ale jedno ze dvanácti kol někdo ukradl. A neodpudila ho ani ‚varovná‘ růžová barva,“ uzavřela koordinátorka.

Autoři:




Hlavní zprávy

Palačinky z ovesných vloček
Palačinky z ovesných vloček

Sladká a zdravá rychlovka. :)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.