Zničená silnice, po jejíž opravě firmy volají.

Zničená silnice, po jejíž opravě firmy volají. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Foxconn plánuje nové haly. Radnice za to chce protihlukové stěny a silnici

  • 2
Průmyslovou zónu v Pardubicích zřejmě čeká další rozšíření. Stavět tam plánuje tchajwanská firma Foxconn. Místní radnice už plánuje, co bude na oplátku za změnu územního plánu chtít. Podle starosty by bylo potřeba rozšířit protihluková opatření a příspěvek na opravu silnice.

Ten nepoměr je zjevný. V okrajové části Pardubic v Černé za Bory působí desítky firem, které dávají práci tisícům lidí. Ovšem na druhou stranu právě tamní průmyslová zóna a její okolí patří vůbec k nejméně pohostinným místům v Pardubicích.

Petr Heřmanský, starosta čtvrté městské části, pod kterou Černá za Bory spadá, už dlouho marně požaduje třeba opravu důležité silnice v Dělnické ulici. Nyní mu navíc přidělává starost neustále se zvyšující hluk, který se line z průmyslových podniků. Proto usiluje o výstavbu protihlukové stěny, která by měla ochránit obyvatele jeho obvodu.

„Chceme, aby se udělala protihluková opatření. Vyjádřit se rovněž musí velké zastupitelstvo na magistrátu,“ uvedl Heřmanský, který má strach, že brzy bude v okolí zóny ještě mnohem hlučněji než nyní.

Tchajwanská firma Foxconn, která v zóně vyrábí počítačové komponenty, se totiž v memorandu nedávno zavázala, že v Česku do roku 2018 investuje 2,5 miliardy. Miliardu z toho chce utratit v Pardubicích, potřebuje mimo jiné nové sklady.

A stavět chce právě v průmyslové lokalitě Starzone, kde už skladové zázemí má. „Pozemky vlastní jiná firma, která staví haly a pak je pronajímá. Foxconn tam chce dělat i základní montáž výrobků,“ řekl Heřmanský s tím, že by se do stavby protihlukové stěny měla zapojit právě i úspěšná asijská společnost.

„Investor by měl zvýšit stěny a postavit nové valy ještě dřív, než zprovozní nové haly. Proto o jejich budování usilujeme už nyní,“ doplnil starosta.

Val by měl pokračovat kolem kanálu

V Černé za Bory je u bytové zástavby železniční trať a silnice, u které je průmyslová zóna. Obvod si přeje, aby protihluková stěna byla vyšší. Místní část Staročensko je z části oddělená valem. Podle zástupců obvodu by bylo ideální, aby val pokračoval podél kanálu a z domů by skladové haly ani nebyly vidět.

„Investor stejně ještě musí docílit změny územního plánu, teď je tam zapsaná občanská vybavenost a on potřebuje lehkou výrobu. Nevidím reálně, že by začal stavět v příštím roce,“ dodal Heřmanský, který má už s podobným problémem špatnou zkušenost. Dlouhé roky se marně snaží zajistit opravu poničené Dělnické ulice v průmyslové zóně.

„Po čtyři volební období žádá náš obvod každý rok při přípravě rozpočtu města Pardubice o zařazení této investiční akce k realizaci, a zatím neúspěšně,“ uvedl.

Radnice v tuto chvíli ulici opravovat nebude. Doufá, že se do potřebné investice zapojí také společnost Foxconn. „Na opravu zatím radnice neměla prostředky. S rekonstrukcí ulice se počítá v rámci podpory investic, které v Pardubicích plánuje společnost Foxconn,“ řekla mluvčí radnice Nataša Hradní.

Otázkou ale i tak zůstává, jak dlouho ještě budou řidiči v Dělnické ulici kličkovat mezi dírami. „Psal jsem kvůli tomu na radnici. Chtěli jsme, aby dali silnici do slušného stavu, vždyť tu není ani osvětlení, povrch neodpovídá standardům. Bylo nám řečeno, že město nemá peníze a že nic neplánuje,“ řekl před časem Martin Kouba, generální ředitel firmy T-CZ, která vyrábí v zóně radarové systémy.