Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bál jsem se, jestli nebudu mít rozbitá okna, říká nový starosta Bohdanče

  16:15aktualizováno  16:15
Lázně Bohdaneč mají nové vedení. Předchozí starosta ve své funkci vydržel pouze rok a půl, než ho zastupitelstvo odvolalo. Prvním mužem lázeňského města je nyní Miloš Karafiát. Příčinou rozpadu bývalé koalice byly podle jeho slov rozdílné pohledy na stavbu obchodního domu nebo pronájem sokolovny.

Nový starosta Lázní Bohdaneč Miloš Karafiát. Nahradil Ladislava Štěpánka, se kterým byl v rozepři například kvůli jeho snaze prodat část pozemku v centru města podnikateli, který tam chtěl postavit obchodní dům. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Na vizitce má stále ještě funkci místostarosta. Přesto Miloš Karafiát od začátku července město Lázně Bohdaneč vede. I když jeho předchůdce Ladislav Štěpánek ještě v den konání zastupitelstva po rozchodu se svým koaličním partnerem předpokládal, že bude mít na radnici menšinovou vládu, dopadlo to přesně naopak. Starostou se stal právě jeho koaliční partner.

„Naše rozepře trvaly asi rok. Začátek byl ovlivněn nadšením a ochotou spolupracovat, ale záhy to začalo skřípat,“ říká nový starosta Lázní Bohdaneč Miloš Karafiát.

Které byly hlavní důvody, proč došlo k odvolání starosty Ladislava Štěpánka?
Zásadní problém byl v jeho snaze prodat část pozemku v centru města podnikateli, který tam chtěl postavit obchodní dům. Přitom ten pozemek je velký a město neví, co všechno tam chce vybudovat a jak pozemek využít. Studií na využití pozemku bylo víc, část z toho se realizovala. Představy o tom, jak tento pozemek využít, se postupně mění. Nejsme připraveni na to, abychom teď bez rozmýšlení prodali třetinu pozemku a postavili tam obchodní dům. Navíc u části obyvatel panuje názor, že v takovémto městečku by nic takového nemělo být.

Proč se podle vás tento záměr snažil prosadit, přestože většina zastupitelstva byla proti?
Bývalý starosta má autoritativní vystupování, umanul si to, ale nedokázal nám vysvětlit, proč by bylo pro město výhodné, aby se tu obchodní dům postavil. Hlasování zastupitelstva bylo vždy jednoznačné.

Jak vám to zdůvodňoval?
Pomocí parkoviště. Na tom pozemku načerno parkovalo asi padesát aut. S výstavbou obchodního domu by samozřejmě vzniklo parkoviště a část z něj by byla vyčleněna pro město. To byl hlavní argument. Takže jsme se jako město „udali“ a nechali si udělat posudek na bezpečnostní inspekci, která samozřejmě zjistila, že je to černé parkoviště. Rada musela 23. června rozhodnout, že se tam zabrání vjezdu aut. Ve veřejnosti to vyvolalo velkou nelibost.

Ve městě se objevil také problém s pronájmem sokolovny. O co přesně šlo?
Zavedli jsme správu městského majetku a museli jsme předělat nájemní smlouvy s fotbalisty i sokoly. Neprobíhalo to úplně snadno. Sokolové totiž nedávno městu darovali sokolovnu a kvůli tomu tam měli výjimečné postavení. Chtěli jsme nájemními smlouvami nastavit podmínky všem spolkům stejně. Takže to nebylo jednoduché. V takto rozjitřené atmosféře se zveřejnil záměr pronájmu sokolovny nějakému podnikateli, který by ji zpětně pronajímal Sokolu. Do sokolovny chodí i děti ze základní školy a v Bohdanči nemáme jinou kapacitu pro sport. V radě ale mělo mé hnutí dvě křesla, náš koaliční partner tři křesla a ani na takové věci jsme se nedokázali shodnout a vždy nás přehlasovali.

Jaké byly ohlasy ve městě na odvolání starosty?
Obával jsem se, jestli nebudu mít rozbitá okna. Ale moji příznivci to přijali pozitivně a s možnými odpůrci jsem se nakonec nesetkal.

Proč jste se rozhodl tuto funkci vzít?
Jestliže jsem šel do voleb jako lídr, musel jsem být smířen s tím, že tu funkci případně budu dělat. V této situaci jsem se nemohl zachovat jinak. Skutečně cítím zodpovědnost, volebních hlasů jsem získal poměrně hodně, takže to nemohu vzdát. Mrzelo by mě, kdyby někdo řekl, že jsem nekonal.

Říkáte, že jste s tím musel být smířen. Takže jste to nechtěl dělat?
V této atmosféře ne. Samozřejmě jsem šel do voleb s tím, že bych chtěl být starosta. Ale v této atmosféře, kdy je jasné, že to část lidí vezme jako snahu se posadit do starostovského křesla nebo jako podraz na bývalého koaličního partnera, to není jednoduché.

Bývalý starosta o vás tvrdil, že jako koaliční partner nemáte názor.
To jsme slyšeli mockrát. Vzniklo to proto, že když jsme odmítali výstavbu obchodního domu, obratem se ptal, co tam chceme. My jsme nevěděli. Ale nestydíme se za to, je to složitý problém. Je nutné, abychom udělali inventuru potřeb města. I obchodní síť se od doby zpracovávání konceptů změnila. Nic nás netlačí, abychom to museli rozhodnout teď.

Jaké máte zkušenosti s politikou?
Šestnáct let jsem byl ředitel stavební střední školy, takže ve vedoucích funkcích jsem celkem zběhlý. Před revolucí jsem tady na radnici dělal ve stavební komisi, ale to samozřejmě bylo v jiných podmínkách. Se samosprávou v současné době zkušenosti nemám, jsem tu rok a půl. Nejsem v žádné politické straně a ani do ní jít nechci. Těsně před koncem minulého volebního období se tu rozmohla kauza ohledně písníků za Bohdančem. Tehdy jsme se odhodlali do toho jít. Byli jsme otrávení z toho, jak se to vleklo.

Jak se tedy ke štěrkopískovně stavíte?
Hned jsme to zastavili. Stejně jako jsme teď zastavili přípravné práce na výstavbu obchodního domu a pronájem sokolovny.

Na která témata se nyní chcete zaměřit?
Na začátku volebního období jsme se shodli na velkých akcích. Přípravné práce už běží a budeme v nich pokračovat. Stěžejním programem je dobudování zázemí základní školy, aby se výuka nemusela konat ve dvou lokalitách. Po Novém roce bychom chtěli zahájit stavbu sportovní haly. Potom chceme přemístit poštu, protože je v prostorách, které jsou zasaženy plísní. Rozjíždíme akci na vybudování komunitních domů pro seniory a rádi bychom se vrátili k realizaci menších věcí - ještě letos bychom nechali upravit problematickou křižovatku, přes kterou chodí žáci prvního stupně. Kromě toho bychom chtěli zavést pravidlo, že by se každý rok do rozpočtu dal jeden až dva miliony na opravu chodníků.

Z čeho chcete investice hradit? Váš předchůdce tvrdil, že evropské dotace nechce.
Je pravda, že na zvýšení kapacity základní školy a sportovní halu se dotační tituly už nevypisují. Od předchozího vedení města nám zůstalo na kontě asi 70 milionů korun, do toho můžeme zapojit bankovní úvěry.

Miloš Karafiát

Narodil se 28. února 1955. Vystudoval stavební fakultu ČVUT a pracoval jako projektant, později působil ve vedoucích technických funkcích na středních školách. Řadu let byl ředitelem stavební střední školy. Průběžně projektoval jednoduché stavby jako autorizovaný technik. Mezi jeho koníčky patří rybaření, byl aktivním atletem Dynama Pardubice, nyní hraje volejbal, tenis, jezdí na kole a lyžuje.

Velkým tématem Bohdanče byla městská policie, kterou váš předchůdce omezil. Dokonce řekl, že městskou policii s militantním přístupem nechce. Jak se k ní stavíte vy?
Problém je v tom, že bývalá městská policie byla velmi aktivní a město stála odpovídající množství peněz. Nyní je omezený počet policistů a někteří lidé to vnímají jako zhoršení bezpečnosti ve městě. Přitom kriminalita je v našem městě minimální. Nemáme tu ani problémové občany. Není potřeba tu situaci nějak dramatizovat. Jde o to, abychom současný stav personálně vylepšili a zkvalitnili jejich práci. Ano, policie tu je problém, ale pro to, jakou tu měla historii. Byla hodně vidět, teď je to méně a je to hodnoceno jako nedostatek.

Platí ještě to, že přes Bohdaneč se jezdí čtyřicítkou?
Kritici říkají, že ne, protože už to řidiči postřehli. Ale nemyslím si, že to postřehli všichni. Celkově to souvisí s dopravou. Stěžujeme si na to, že městem projíždí spousta kamionů. Dostali jsme se až do takové situace, že lidé tu na kole s vědomím policie jezdí po chodníku. Projíždějící kamion leckoho může odfouknout a dojde k něčemu horšímu, než kdy cyklista pojede po chodníku. Bezpečnostní situace na silnici by se výrazně zlepšila, kdybychom dokázali vyblokovat nákladní dopravu. V polovině září by mělo dojít k instalování mobilních vah na naší trase, což by mohlo být účinné řešení. Dopravci s přetíženými kamiony by museli zaplatit pokutu.

Je něco, za co byste mohl předchozí vedení pochválit?
Věnovali se odklonění nákladní dopravy a i akce týkající se školy jsou dobře rozběhnuté.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Auto po střetu s vlakem u Letohradu.
Řidička vjela na koleje, vlak auto odhodil na louku

Na trati mezi Letohradem a Ústím nad Orlicí se dopoledne střetl osobní vlak s autem, narazil do zadní části vozu. Automobil skončil na louce, hasiči z něj ženu...  celý článek

Muž si doma na stole zapálil svícen s čajovými svíčkami. Když ho chtěl
Od svíček hořela vana i stoupačky, voda z nich vytopila nižší patra

Na začátku byl oheň, ale víc škod v bytovém domě po neobvyklém požáru způsobila voda. Plameny ze svíček totiž postupně pohltily plastovou vanu i stoupačky, ze...  celý článek

K úpravě terénu použili stavbaři hlínu i štěrk.
Estakáda přes Labe a záplavové území pro D35 získala klíčové povolení

Dálnice D35 se opět přiblížila tomu, že se skutečně začne stavět. Po letech příprav silničáři získali zásadní dokument, aby mohli zahájit budování nejdelšího...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.