Děti často daleko více psychicky odnášejí rozbroje v rodině než případné rozepře se spolužáky nebo potíže se zvládnutím učiva.

Děti často daleko více psychicky odnášejí rozbroje v rodině než případné rozepře se spolužáky nebo potíže se zvládnutím učiva. | foto: Profimedia.cz

Psychologové ve školách se osvědčili. Chování dětí mění i hádky rodičů

  • 2
Před půl rokem pardubická radnice jako první v zemi zavedla dětské psychology do všech základních škol. Osvědčili se, proto je chce nechat na školách natrvalo. Zastupitelé už pro ně schválili další miliony.

Malý žáček odmítá jít do výuky. Rady si s ním nevědí rodiče ani učitelé. Pak se ho ujímá školní psycholog, který s ním vede několik rozhovorů. A následně se ukáže, že problém v dětské duši je úplně jiný, než nechuť opisovat slova z tabule do písanky.

Takhle to už půl roku chodí na všech pardubických základních školách. A radnice se rozhodla, že dětské psychology nechá v základních školách natrvalo.

"Jsem rád, že se nám tento projekt osvědčil. Projekt školních psychologů není levný, ale určitě se společnosti vyplatí," řekl náměstek primátorky Jindřich Tauber.

Školní psycholožka Eva Čermáková během uplynulého půlroku vedla na základní škole Bratranců Veverkových kolem sto čtyřiceti podobných rozhovorů.

Snažila se pochopit problémy šedesáti žáků, další desítky pohovorů absolvovala s rodiči nebo během skupinové práce se žáky.

"Děti mají nejvíce problémy s chováním, ale na jejich stavu se projevují třeba hádky rodičů. Děti mají strach z rozpadu rodiny a jejich rodiče o tom přitom nemají vůbec tušení," dodala psycholožka Eva Čermáková.

Vedení radnice, ředitelé škol i rodiče žáků se shodují, že školní psychologové jsou přínosem jak pro žáky, tak pro jejich učitele.

Pardubice jsou prvním městem, které má školní psychology

"Situace ve školách je dnes diametrálně jiná, než byla třeba před deseti lety. Složitá sociální situace některých rodin, časově velmi vytížení rodiče, to vše má dopady do psychiky dětí. Proto budeme prosazovat, aby psychologové ve školách zůstali i v příští letech," řekla primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková s tím, že prostředky na jejich mzdy byly vyčleněny v rozpočtu města.

Co zaměstnává psychology

1. Problémy s chováním

Ne každé dítě je od přírody natolik disciplinované, aby pochopilo, že musí dávat ve škole pozor.

2. Situace v rodině

Mnohé děti se nedokážou ve škole soustředit, protože jsou stresované situací doma. Pokud se rodiče často hádají, mnohdy nemají tušení o obavách dítěte z rozpadu rodiny.

3. Vztahy mezi kamarády

Nejde ani tak o agresi nebo šikanu. Svou roli hrají i běžné vztahy, do nešťastné nálady dokážou žáka dostat třeba i pomluvy spolužáků.

Pardubice jsou tak prvním městem v České republice, které bude mít natrvalo psychology ve všech svých základních školách. Na financování čtyř z nich město získalo prostředky z Evropské unie a Programu prevence kriminality. Dalších třináct psychologů platí město od loňského září z vlastního rozpočtu. Radnice se také chystá předložit analýzu, jaký konkrétní přínos školení specialisté na základních školách mají.

"Už předběžné výsledky jsou velmi dobré, vidíme celkové zlepšení klimatu na školách," dodal náměstek primátorky Tauber.

Psychology si pochvalují i samotní ředitelé škol. "Je to ten nejlepší krok, jaký se dal udělat, měl přijít už dávno," uvedl ředitel základní školy na ulici Bratranců Veverkových Leoš Šebela.

Podle něj dnes jistou psychickou poruchou trpí čtrnáct procent všech dětí, i když ne u každého z nich to znamená, že je "problémové".

Zatím není jisté, zda odborníci budou pracovat na plný úvazek

Na psycholozích však oceňuje jejich akceschopnost. "Stane se nám, že se dítě takzvaně kousne a nechce třeba do výuky. A psycholog nám ho po čtvrthodinovém pohovoru přivede do hodiny," dodal ředitel.

Podle něj by na jeho škole mohl působit specialista klidně na celý úvazek, a ne na současných dvacet hodin týdně. "Na to však zatím nejsou peníze," dodal.

Tauber ale považuje debatu o navyšování úvazku psychologům za předčasnou. "Máme za sebou půlroční provoz, v tuto chvíli vidíme poloviční úvazek jako dostačující," řekl.

Odborníci na lidské a zejména dětské duše pomáhají školákům v pardubických školách se začleněním do kolektivu, radí jim při problémech s vrstevníky, s učením, ale i v případech problémů v rodině či při výběru budoucího povolání.

"Změna klimatu na školách je znát už po prvním půl roce. Psychologové jsou pomocníky pedagogů i dětí, ale často také jejich rodin," řekla vedoucí odboru školství na pardubickém magistrátu Ivana Liedermanová.

"To, že ve škole působí někdo, na koho se mohou děti obrátit se svými problémy, kdo sleduje vývoj vztahů ve třídách a zachytí včas signály možných konfliktů, kdo učitelům pomáhá najít cestu i k problémovým dětem, to vše považujeme za důležitou a užitečnou prevenci," dodala Ivana Liedermanová.