Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravu v kraji trápí nedostatek řidičů autobusů. A může být ještě hůř

  8:36aktualizováno  8:36
Řidičů autobusů je málo. Chybí u regionálních spojů i v městské hromadné dopravě. Na vině může být nepovedená optimalizace dopravy, ale svoji roli hrají také špatné pracovní podmínky.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

V Pardubickém kraji je dlouhodobě nedostatek řidičů autobusů obsluhujících objednané regionální spoje. Jednání krajského úřadu, který si část z celkové dopravy objednává, s dopravci i centrálními orgány ukazují, že celá situace je i jen těžko řešitelná. V současné době totiž v celé republice chybí 10 až 15 tisíc řidičů a toto obrovské číslo se zákonitě musí na dopravní obslužnosti v Pardubickém kraji projevit.

„Jedním z problémů, který současnou situaci způsobil, byla krajně nepovedená optimalizace veřejné dopravy společností OREDO v roce 2011. Zatímco před tímto krokem objednával kraj 14,3 milionu autobusových kilometrů, po optimalizaci to bylo 21 milionů. V současné době jsme pod hranicí 16 milionů kilometrů, avšak stále vysoko nad původní hranicí,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek.

Kvůli požadavkům obcí se pak stává, že řidiči jezdí na málo vytížených linkách a poté scházejí na linkách dopravujících děti do školy nebo pracovníky do zaměstnání. „Pokud nedojde k rychlé změně, může mít současná situace společně se zvyšujícím se věkovým průměrem současných řidičů následky,“ řekl Dušek.

Řidiči mají náročné pracovní podmínky

Hlavním důvodem toho, že je řidičů nedostatek, jsou však zřejmě jejich pracovní podmínky. „Je to psychicky náročná práce. Řidiči permanentně stojí v koloně, jsou ve stresu, protože je tlačí čas a zároveň jim lidé nadávají, že jedou pozdě, i když to není jejich vina. Navíc se jim neustále střídá ranní a odpolední směna,“ uvedl ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Dopravní podnik má ostatně už dlouhodobě ve svých vozech kampaň s plakáty, které mají do firmy nalákat nové řidiče. Slibují především jistotu a zázemí stabilní společnosti.

„Někteří řidiči k nám přicházejí, jiní odcházejí, takže jich stále máme celkově nedostatek. Držíme se ale ještě na přijatelné hranici. Snažíme se řidiče motivovat prostřednictvím příspěvků, získat oprávnění jako řidičský průkaz a profesní průkaz totiž vyjde na desetitisíce korun. Řidičský průkaz jim zajistíme u nás v autoškole, pokud se zavážou, že k nám třeba na dva roky nastoupí,“ řekl Pelikán.

Pokud řidič z podniku odejde během závazné lhůty, musí si průkaz doplatit sám.

Právě náklady na zajištění potřebných průkazů totiž řadu zájemců odradí. „V 80. a 90. letech to fungovalo tak, že když šli lidé na vojnu, udělali si řidičské průkazy tam. Dnes se všichni ženou za lepší prací,“ uvedl Pelikán.

Spousta řidičů totiž míří především do kamionové dopravy, kde si vydělají víc peněz.

„Už v minulosti jsme jednali s dopravci, aby finance ušetřené zlevněním pohonných hmot přesunuli primárně do mzdové složky stávajících řidičů a tím také lákali nové potenciální zaměstnance. Kromě finančního ohodnocení vidím jako odrazující také nároky na časové zatížení včetně vysoké zodpovědnosti za cestující, což je pro mnoho uchazečů o zaměstnání nepřijatelné. Bohužel situace je obdobná jako v celé řadě profesí, jelikož v některých oblastech kraje je při odečtení skupiny obyvatel, která o práci nejeví zájem, nezaměstnanost téměř nulová,“ uvedl Dušek.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.