Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pěší zóna po pardubicku. Trčící hydrant, sloupy a co ta dlažba?

  11:51aktualizováno  11:51
Oprava třídy Míru v centru Pardubic se mění ve svéráznou přehlídku závad a nesmyslných úprav. Nejenže před lidmi pomalu roste nevzhledná ulice, ale městu hrozí, že přijde o evropské dotace.

Protože se třída Míru opravuje „za pochodu“, mohou už dnes lidé uprostřed chodníku narazit na hydrant, který se před nimi znenadání objeví před budovou Investiční a poštovní banky v samém středu ulice. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Zvlněná dlažba s propadlými žulovými kostkami není jediný průšvih, který má město coby investor s rekonstrukcí třídy Míru. Další vady na kráse ulice, která se měla stát ozdobou města, se objevují s dalším pokračováním stavby.

Takřka metrový hydrant trčící z prostředku chodníku, přechod pro chodce ignorující české normy nebo zbytečné sloupy trolejbusové vedení. Ale také záhadné rozdělení zakázky na napojení třídy Míru k navazujícím křižovatkám, kvůli němuž se nemusela dělat soutěž, to vše provází obří investiční zakázku města.

Oprava pěší zóny vyjde na 120 milionů korun a většinu peněz má dát Evropská unie. Kvůli uvedeným nedostatkům hrozí, že město dotaci buď nestihne vyčerpat, anebo o ni přijde jinou cestou.

Ani nepřebíráme, ani neplatíme

Radnice totiž odmítá zvlněnou dlažbu převzít kvůli nedostatečné kvalitě. „Město nepřevezme žádnou špatně udělanou práci. Takže ani nepřebíráme, ani neplatíme,“ uvedl končící náměstek primátorky Jindřich Tauber.

Radnice má však jen necelé čtyři měsíce na to, aby práci dokončila a následně požádala o proplacení dotací. „O problémech s dlažbou vím, ale stále pevně věřím, že vše stihneme,“ uvedl ekonomický náměstek Jiří Rozinek.

Přes odpor autora projektu architekta Jaromíra Waltera se na pěší zónu také dostaly sloupy trolejového vedení, které podle něj ulici doslova hyzdí.

„Od začátku jsem ulici projektoval bez trolejbusů. Zastupitelům jsem stále opakoval, že ty sloupy budou ulici hyzdit. Nakonec však zastupitelstvo schválilo něco jiného a já musel návrh pozměnit,“ uvedl architekt.

Stejně tak lidi musí při procházce zaskočit požární hydrant, který do takřka metrové výšky ční z chodníku. Zmíněná „pěst na oko“ je u budovy banky v samém středu třídy Míru.

Přechody pro chodce odporují normě

Navíc se ukázalo, že investor není schopen ani správně zajistit přechody pro chodce. Na konci ulice u domu Magnum se před lidmi objevil přechod, jehož pruhy se od jednoho okraje vozovky k druhému rozšiřují jako trychtýř. To je však v rozporu s normou, která takzvané vodorovné dopravní značení upravuje.

Historie třídy Míru v Pardubicích

* Vznikla za Arnošta z Pardubic, k rozvoji dochází až v 16. století za pánů z Pernštejna.

* Na začátku 19. století tam stály bídné chaloupky s předzahrádkami, dvory a chlévy. Impulz k přeměně na městskou třídu daly parforsní hony.

* Dalším podnětem byl vzrůstající počet obyvatel poté, když město získalo železnici po roce 1845.

* V roce 1874 byla ulice povýšena na třídu, když na paměť návštěvy císaře Františka Josefa I. byla pojmenována Královskou třídou.

* Do poloviny 20. století se mezi lidmi držel název Na zeleném, který se stal názvem oficiálním za německé okupace.

Město také riskuje, že dostane pokutu nebo přijde o část evropských peněz za to, že upravilo zakázku na připojení obou konců třídy Míru k přilehlým křižovatkám u obchodních domů AFI Palác a Grand.

Práci za sedm milionů korun město rozdělilo na dvě poloviny, čímž se každá zakázka dostala pod hranici podlimitní zakázky šesti milionů a nebylo třeba na ni vypisovat výběrové řízení. Vzápětí zakázku v takzvaném režimu „in house“ dostaly Služby města Pardubice, které už si samy bez soutěže vybíraly své subdodavatele. Město tvrdí, že obě stavby bylo potřeba zadat samostatně.

„Napojení bylo nutné dořešit samostatným projektem z důvodů časové návaznosti na prováděnou rekonstrukci křižovatky a ulice 17. listopadu,“ uvedl Jaroslav Hruška, vedoucí odboru majetku a investic.

Podle zákona to ale není správný postup. „Služby měly vyhlásit jednu zakázku, zadavatel nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v zákoně,“ uvedl právník Vladan Rámiš.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Pamětní deska připomínající chrudimského rodáka.
VIDEO: Za zvuku Spitfiru odhalili v Chrudimi pamětní desku pilotovi RAF

Válečného pilota a chrudimského rodáka Jaroslava Kudláčka připomíná nová pamětní deska v Chrudimi. Je na budově někdejší chlapecké školy, kterou jako dítě...  celý článek

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Ford Mondeo 2,0 TDCI 103 kW
Ford Mondeo 2,0 TDCI 103 kW

r.v. 2013, naj. 136 466 km, diesel
259 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.