Terminál se bude vyznačovat hlavně svou vzdušností (vizualizace).

Terminál se bude vyznačovat hlavně svou vzdušností (vizualizace). | foto: Vizualizace: Pardubický magistrát

Obálky otevřeny. Příprava opravy okolí pardubického nádraží vrcholí

  • 9
Pardubičtí radní nadále spěchají s přípravou kompletní přestavby prostoru mezi vlakovým nádražím a lihovarem. Na začátku týdne členové komise otevřeli obálky s nabídkami stavebních firem. Minimálně jedna splňuje podmínky města na výši ceny i datum dokončení. Vítěz bude představen v září.

Pardubičtí radní hned na několika frontách bojují o to, aby stihli letos začít opravu přestavby okolí vlakového nádraží. Spěch je na místě. Právě na co nejrychlejší dokončení projektu celkem za 180 milionů korun je navázána ochota správců švýcarských fondů poslat na východ Čech tučnou stomilionovou dotaci.

„Děláme, co můžeme, stále věřím, že to dobře dopadne a na začátku října vítězná firma převezme staveniště,“ uvedl náměstek pardubického primátora Jan Řehounek.

Zatím může být alespoň mírně spokojený. První část honby za termíny se totiž daří. Výběrová komise už otevřela obálky s nabídkami stavebních firem, které mají zájem u nádraží budovat, a radní byli spokojeni.

„Jedna nabídka splňovala naše požadavky na cenu díla a hlavně i na termín dodání. Věřím, že nenastanou technické problémy a my budeme moci s firmou podepsat i smlouvu. To by se mělo stát hned na začátku září,“ uvedl Řehounek.

Další díl příprav spočívá v co nejrychlejším získání všech potřebných povolení. I tady je prý vše na dobré cestě. „Zatím nás nic výrazně nebrzdí. Není důvod se bát toho, že nebudeme mít stavební povolení včas,“ uvedl Jan Řehounek.

Švýcaři chtějí brzké dokončení

Původní termín určený od švýcarské strany zněl tak, že by mělo být hotovo do konce roku. To však není technicky možné, ale zdá se, že správci fondů dají Pardubicím šanci dotaci získat.

„Jsme v kontaktu se švýcarskou stranou i ministerstvem financí, které dotaci zprostředkovává. Všichni vidí, že na projektu pracujeme a že ho posouváme vpřed. Věřím, že se nakonec domluvíme,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát.

Mírný optimismus přiživila i květnová návštěva Švýcarů přímo v Pardubicích. „Ti se velice detailně zajímali o celý projekt a vypadali, že na nějakém tom měsíci bazírovat nebudou. O všem jsme se bavili a vysvětlovali jsme lidem ze Švýcarska, jaký je náš plán a harmonogram. Měla jsem z toho dobrý pocit. Myslím, že kdyby nám chtěli říct, že na nás kašlou, tak to udělali. Ale to se nestalo,“ řekla po inspekci náměstkyně Helena Dvořáčková.

Přesto boj s časem rozhodně nekončí. Radní například musejí doufat, že se žádná firma nebude odvolávat proti výsledku soutěže na dodavatele stavby. Pak by už totiž nebylo možné stihnout ani posunuté termíny dokončení. Momentálně se mluví o březnu 2017.

„Stavba by měla být hotová za šest až devět měsíců. Ve smlouvě budou i vysoké sankce za nedodržení termínů,“ doplnil Jan Řehounek, který původně doufal, že se začne stavět už koncem letošního jara. Plány však vzaly rychle za své.

„Územní rozhodnutí sice už nabylo právní moci, ale máme ho později, než jsme chtěli. Dost dlouho jsme čekali třeba na vyjádření policie či hasičů. Kvůli tomu jsme nabrali zpoždění,“ řekl Řehounek.

Největší stavbou přeměny okolí nádraží bude terminál pro hromadnou dopravu, který bude stát právě na místě dnešního vodotrysku. Bude natolik veliký, že bude zvládat dopravu v obou směrech. Kvůli tomu bude zrušená dnešní stanice u bývalého lihovaru.

„Lidé tak nebudou muset přecházet rušnou silnici. Terminál vybavíme i digitálními tabulemi a dalším zařízením, které zvětší komfort cestujících,“ uvedl šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Terminál se podle architekta projektu Tomáše Meda bude vyznačovat hlavně svou vzdušností. „Nechtěli jsme zastínit budovu nádraží, a tak jsme dbali třeba na to, aby střecha byla co nejméně masivní. Bude to tak jenom jakási deska,“ uvedl Med.