Ředitelka Hana Šmejkalová má za úkol postavit na nohy ztrátové pardubické...

Ředitelka Hana Šmejkalová má za úkol postavit na nohy ztrátové pardubické letiště. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Šéfka letiště Pardubice: Pasažéři se vrátí, zlepšení přijde v létě 2017

  • 5
Pardubickému letišti masově mizí cestující. Za loňský rok přišlo o sto tisíc lidí a pád rychle pokračuje i letos. Jen v první čtvrtině letošního roku ubylo proti loňsku dalších 87 procent cestujících. Podle šéfky společnosti EBA Hany Šmejkalové se pasažéři do terminálu Jana Kašpara zase vrátí.

Pardubičtí politici nedávno rozhodli, že na civilním letišti se bude stavět nový odbavovací terminál za 256 milionů korun.

Všichni odpovědní si od něj slibují, že pomůže obnovit slávu pardubického vzdušného přístavu, který v rekordním roce 2013 přepravil 184 tisíc lidí. Jen pro srovnání - loni to bylo jen 58 tisíc cestujících a letos to bude nejspíše ještě horší.

Pardubické civilní letiště

O terminál se stará společnost EBA, kterou vlastní ze dvou třetin město Pardubice a z jedné třetiny kraj. Zatímco rok 2013 byl rekordní a letiště přepravilo 184 tisíc lidí, loni klesly počty všech cestujících na 58 tisíc. Výsledky ovlivnila krize na Ukrajině a pokles hodnoty rublu, kvůli kterému do Pardubic přestali létat Rusové. Nový terminál by měl být schopen přijmout cestující ze tří letadel najednou. Ročně by tak letiště mohlo odbavit až 250 tisíc lidí. Politici, kteří o budování rozhodli, však nechtěli, aby terminál stál více než 300 milionů korun. Nakonec se bude stavět za 256 milionů. Zhruba v půlce roku by se poprvé mohlo kopnout do země. Terminál Jana Kašpara by se měl stavět asi 16 měsíců.

Jenže zároveň je jasné, že jen nová hala letiště nespasí. Proto šéfka společnosti East Bohemian Airport Hana Šmejkalová připravuje sérii opatření, která by měla bilanci vylepšit. Nebude to však prý hned.

„Už při svém nástupu jsem říkala, že rok 2016 pro nás bude rokem odrazovým. Loni jsme začali jednat s operátory ohledně charterových destinací na podzim, kdy jsou karty na další rok většinou již rozdány, a to je pozdě. Výsledky jednání se tak projeví až v letní sezoně 2017,“ uvedla Šmejkalová.

Ta počítá s tím, že letiště letos znovu ztratí ruské zákazníky, což se výrazně projeví na celkových číslech. U ranveje jsou naopak rádi, že si dokázali udržet pro letošní prázdniny podobné počty charterových letů jako v minulých letech.

„Zrušení obou pravidelných linek do Ruska se plně projeví až letos, s tím počítáme i ve svém finančním plánu na rok 2016. Za úspěch považuji už to, že přesto, že jsme šli na trh charterových letů pro letošní rok pozdě, podařilo se nám zachovat zhruba stejný objem dovolenkové přepravy jako v loňském roce, a to v situaci, kdy přibývá rizikových oblastí a lidé zvažují, zda se do zahraničí vydat,“ uvedla Šmejkalová.

I ona se spoléhá na to, že definitivní obrat k lepšímu nastane ve chvíli, kdy bude stát nový terminál. Dnešní problémy na letišti vidí právě v tom, že politici s jeho stavbou dlouho otáleli. „Současná situace je tak trochu i důsledkem dlouholetého váhání akcionářů. Čeká nás konec recese, noví klienti. Výstavba nového terminálu je pro budoucnost a další rozvoj letiště nutná. Bez něj bychom mohli pravidelnou přepravu z nabídky mezinárodního letiště zcela vyřadit,“ uvedla Šmejkalová.

Soukromníci do letiště investovat nechtějí

Zdaleka ne všichni však vidí rovnici nový terminál = více pasažérů tak jasně. Například politik z TOP 09 Jiří Čáslavka se obává, že se pouze utratí veřejné peníze a nic moc to nepřinese. Firmu EBA totiž vlastní město Pardubice a kraj.

„O ekonomickém potenciálu našeho letiště nejlíp vypovídá to, že není žádný soukromý investor, který by jeho rozšíření chtěl financovat, a sypat do toho veřejné peníze mi v této situaci připadá jako neúměrný risk,“ uvedl Jiří Čáslavka.

Bývalý pardubický zastupitel za ODS a majitel firmy eBrána Jiří Janků by zase před velkou investicí čekal větší přípravu ze strany vedení letiště.

„Nechci úplně hodnotit zda 256 milionů za nový terminál je hodně nebo málo, nejsem totiž stavbař. Ovšem čekal bych, že proběhne nějaká sonda u leteckých společností nebo cestovek, zda by pro ně nový terminál byl vůbec zajímavý a zda může ovlivnit jejich přístup k pardubickému letišti,“ uvedl Jiří Janků. „Jinak totiž také může jít o vyhozené peníze,“ dodal.

Hana Šmejkalová by ráda získala více klientů v nákladní přepravě a také by chtěla omezit závislost na Rusku. „Doháníme resty z minulých let v oblasti pohybu malých letadel, za 1. čtvrtletí stoupl počet těchto letů o téměř 30 procent. Snažíme se někam posunout i cargo přepravu, hledáme investora na výstavbu terminálu pro nákladní dopravu, neboť v regionu je řada firem, která by tuto možnost dopravy uvítala,“ uvedla manažerka, která do funkce nastoupila loni v září.

Na druhou stranu by samozřejmě ocenila, kdyby se alespoň část zakázníků z východu do Pardubic vrátila. Stále se totiž zdá, že bez nich letiště těžko bude dosahovat stovky tisíc cestujících za rok.

„Nelze ale očekávat, že se v krátkém časovém období vrátí ruská klientela v původní výši. Devalvace rublu je znatelná a Rusové šetří. Proto musíme vytvořit podmínky, které by do Pardubic přilákaly nejen ruské dopravce a nejen ruskou klientelu. Ostatně, i ruští zákazníci jsou zvyklí na určitý standard služeb,“ dodala Šmejkalová.