Ředitel hlinecké mlékárny Tatra Jiří Tvrdík

Ředitel hlinecké mlékárny Tatra Jiří Tvrdík | foto: Michal Klíma, MAFRA

Tatra zkouší zmrzlinu. Posedlost odtučněnými výrobky je pryč, říká šéf

  • 2
Více než 200 milionů litrů mléka loni zpracovala hlinecká mlékárna Tatra. Nejenže díky tomu zvýšila tržby, ale dokonce pokořila svůj rekord. Dál už podnik růst nemůže, aniž by rozšířil kapacitu výroby. „Svou pozici na trhu denně obhajujeme,“ říká ředitel Jiří Tvrdík.

Proti loňsku jste zvýšili počet zaměstnanců, mzdy letos zvýšíte o tři procenta. Co vám všem ještě schází ke spokojenosti?
Loni jsme přijali 30 nových zaměstnanců. Aktuálně nás ve firmě je 275 a více již přibírat nebudeme. Ke spokojenosti nám letos chybí hlavně lepší hospodářské výsledky. Situace na trhu s mlékem je teď hodně špatná.

Jak se obecně daří konkurovat zahraničním mlékárenským výrobcům? Lepší se to?
Jsme velmi otevřená země. Denně musíme naši pozici obhajovat proti konkurenci a tím nemyslím jen tuzemskou, ale celoevropskou. Navíc nepůsobíme jen v tuzemsku. Na zahraničních trzích musíme být konkurenceschopní proti největším celosvětovým hráčům. Jinak bychom neměli šanci. Situace byla, je a určitě bude i v budoucnu složitá.

Jiří Tvrdík

Dvaačtyřicetiletý rodák z Pardubic vede hlineckou mlékárnu od března 2012. Předtím byl ředitelem společnosti Accom Czech. Se svou manželkou a dcerou žije v Pardubicích a jako každý v tomto městě, jak sám říká, fandí hokeji. Mezi jeho záliby patří kino a divadlo, pravidelně hraje badminton a jezdí na in-linech.

Daří se vám export? Stále tvoří zhruba polovinu tržeb?
Ano, stále. Loňský rok se naše tržby přiblížily na úroveň 3 miliardy korun a export byl 1,5 miliardy korun - rosteme tedy jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Nyní jsme ve finální fázi příprav na první dodávku do Maroka a chtěli bychom letos dodat ještě do dvou dalších zemí, kam jsme doposud nedodávali.

Kterých vývozů si nejvíc vážíte?
My si u nás vážíme každého odběratele a věřte, že to není fráze. Ten kdo je dneska menší, může být za pár let sakra velký. Dneska exportujeme už skoro do třiceti zemí po celém světě a nikdy by mě ani nenapadlo o někom říct, že je pro nás nedůležitý. Trh rychloobrátkového zboží se neustále vyvíjí do některého státu vyvážíme hodně, do některého málo, někam vozíme pravidelně, někam třeba jen několikrát do roka. Ale věřte, že si vážíme všech stejně.

Na výrobních nákladech se cena suroviny podílí zhruba dvěma třetinami. Jak vám hrají do noty současné výkupní ceny mléka, které loni dlouho klesaly?
Vůbec. Bylo by skvělé, kdyby klesající výkupní cena mléka skončila u nás. To bychom zažívali báječný rok. My hodně působíme v mléčných komoditách a tam se trh chová tak, že nejprve spadnou ceny komodit a teprve následně se začíná hýbat výkupní cena mléka směrem dolů. My jsme v situaci, že ceny už spadly skoro před rokem a výkupní cena mléka klesá pomalu se zpožděním. Pro nás je to hodně složité období.

Někde jsem se dočetl, že česká kráva denně nadojí v průměru 20 a půl litru mléka. Kolik másla nebo tvarohu byste z této dávky vyrobili?
Průměrná dojivost je nad 20litrů to je pravda, ale na vaši otázku nejde jednoznačně odpovědět. U másla můžete vyrobit klasické, které má 82 procent tuku nebo u nás vyrábíme ještě Farmářské máslo, které má tuku více. U tvarohu zase záleží na tom, jakou výslednou sušinu v něm chcete mít. Čím vyšší sušina, tím víc mléka na 1 kilogram tvarohu potřebujete.

Mlékárna Hlinsko

Jedna z předních českých firem na zpracování mléka byla založena v roce 1939, výroba byla spuštěna 1943 a v roce 1947 poprvé vyvážela. Sortiment se od roku 1943 mnoho nezměnil, dnes firma vyrábí mléko v krabicích, sušené a kondenzované mléko, máslo a smetany, nově začala vyrábět tvaroh a předtím zmrzliny. Od roku 1964 pak společnost pro své výrobky používá značku TATRA. Loni přijaly do Mlékárny Hlinsko 30 nových zaměstnanců, aktuálně jich je 275. V loňském roce firma poprvé překonala hranici 200 milionů zpracovaných litrů, tržby za loňský rok jsou na úrovni 3 miliard korun.

Asi každý už slyšel větu, že je mléko zdravé. Uměl by to ředitel mlékárny doložit i na sobě osobě?
Nevím, jestli na pohled přijdu nějak extra nemocný (smích). Ale obecně konzumace mléka a mléčných výrobků je pro člověka prospěšná, ať si samozvaní odborníci říkají, co chtějí. Samozřejmě s výjimkou lidí, kteří mají třeba intoleranci k laktóze nebo trpí nějakou nemocí.

Je stejně zdravé i mléko sušené či kondenzované?
My do našich výrobků nepřidáváme žádné chemikálie. Odpovím na příkladu kondenzovaného mléka. To se, zjednodušeně řečeno, vyrábí tak, že z normálního mléka odpaříte vodu a zůstane koncentrát, ve kterém je vyšší obsah bílkovin a jiných látek, které mléko obsahuje.

Který výrobek vám chutná nejvíc a na který jste nejvíc pyšný?
Já mám od mala rád pikao a zůstalo mi to dodnes. Pyšný jsem na všechny naše výrobky, které jsou na trhu dlouhá desetiletí a zákazníci si je stále kupují. To je určitě úspěch celé firmy.

Vaší doménou je mléko v krabicích, sušené a kondenzované mléko, máslo a smetana. Nedávno jste vsadili i na čerstvý tvaroh a zmrzlinu. Jak se tato sázka vyplatila?
Vyplatila a jsem přesvědčený, že ještě vyplatí. Na zmrzce je super, že nám lidi spontánně píší, kde si ji koupili a jak jim chutnala. Co víc si můžeme přát. Letos půjdeme do sezony se třemi novými příchutěmi a plánujeme prodat o 50 procent více než loni. Vůbec nepochybuji, že se nám to podaří.
U tvarohu zatím platí, že každý měsíc prodáme víc než ten předchozí. Hrozně si vážíme toho, že nám naši obchodní partneři věří, že výrobek je dobrý a bude se prodávat a jsou ochotní se s námi bavit o tom, že ho zařadí do svojí prodejní sítě. Dali jsme si na letošek hodně smělý plán. Budeme dělat všechno proto, abychom ho překonali.

Jaké jsou trendy ve vašem oboru?
Víte já už jsem v mlékařině relativně dlouho a zažil jsem dost trendů, které vyletěly a za pár měsíců si na to nikdo nevzpomněl. Ať už to byla posedlost odtučněnými výrobky - to trvalo do doby, než si lidi uvědomili, že takové výrobky většinou nejsou dobré. Zažili jsme éru pokusů, kde někteří výrobci přidávali do výrobků rostlinné tuky, to už je věřím také za námi. Doufám, že stojíme na začátku éry, kdy si lidé budou vybírat pouze kvalitní výrobky a úplně nejlépe ty naše.