Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ranvej pro Kašpara na pardubickém bulváru narazila na stromy a policii

  6:39aktualizováno  6:39
Grafické znázornění ranveje se coby pomník letci Janu Kašparovi nejspíš definitivně na opravené pardubické třídě Míru neobjeví. Hlavní argument nyní zní, že by nebyla vidět přes stromořadí. Nápad Davida Macháčka tak nezadržitelně míří do stoupy.

Návrh památníku Jana Kašpara na třídě Míru | foto: David Macháček

Nápadité poctě aviatikovi se do cesty postavily stromy a dopravní předpisy. Kvůli nim by podle zástupců vedení radnice neměl grafický prvek smysl. Reportér České televize Macháček to však odmítá.

"Myslím, že další komentář není třeba," napsal ovšem k nové vizualizaci třídy Míru architekt Jaromír Walter, který projekt rekonstruované ulice vytvořil.

Na magistrát totiž poslal čerstvý obrázek ulice i se zakresleným stromořadím na pravé straně ulice při pohledu ze Zelené brány.

"Bohužel se zdá, že celý nápad je tímto znehodnocen. Z ochozu věže by ranvej prakticky nebyla vidět. Mám za to, že tím naše snaha končí," říká náměstek primátorky Jindřich Tauber s tím, že architekt Walter nebyl velkým fanouškem čar na novém bulváru ani v minulosti.

To ostatně potvrzuje i sám Macháček. "Pan architekt tomu rozhodně nefandí, paní primátorka Štěpánka Fraňková to vůbec nechce a náměstek Tauber pro to nic aktivně nedělá. Už mě to celé štve. Jen se hledají důvody, proč něco nelze udělat. Čekal bych pravý opak," uvedl Macháček.

"Letecké" čáry by mátly řidiče

Jindřich Tauber se však hájí, že se snažil nápad prosadit. Jenže do cesty se podle něj postavily i další okolnosti. Ranvej by totiž nemohla začínat hned na náměstí Republiky, což by její vizuální hodnotu při pohledu z výšky také o něco snížilo.

"Bohužel z ulice Jindřišská budou i po rekonstrukci ulice vyjíždět auta, takže je nutné mít na této části třídy dopravní značení. Policie proto nemůže další čáry na ulici povolit," uvedl Tauber.

Jenže ani to není podle Macháčka důvod, aby celá myšlenka musela skončit. Sám totiž postupně nápad rozvádí a zdokonaluje.

"Stromy, lavičky ani začátek až za Grandem nevadí. Stačilo by jen instalovat dlažbu jiné barvy tak, aby vznikl dojem ranveje. Navíc by vše šlo vylepšit instalováním led svítilen, které by efekt hlavně v noci výrazně vylepšily," uvedl Macháček, který dokonce nechal zpracovat další vizualizaci.

Ta má dokázat, že ani stromy nemusí jeho myšlence nějak zásadně vadit. "Stále věřím, že to udělat jde," doplňuje Macháček, kterému hraje do noty i to, že se měnily předpisy na grafickou podobu skutečné ranveje.

Macháček se nechce jen tak vzdát

"Konzultoval jsem to s odborníky na letectví a do nové vizualizace jsme to s kolegyní zakreslili. Už nejsou tak výrazné čáry na stranách ranveje, to hlavní je spíše ve středu. Ten přitom musí být dobře vidět, když po ulici budou dál jezdit trolejbusy," doplnil Macháček.

Kvůli svému nápadu absolvoval bezpočet schůzek, a to i s architektem Walterem. I když se zdálo, že našli společnou řeč, nevypadá to, že ranvej skutečně na třídě Míru někdy bude.

"Potěšilo mě, že památník v podobě přistávací dráhy nijak nekoliduje s vybudováním další pocty Janu Kašparovi, která vyhrála soutěž," řekl přitom po jedné schůzce brněnský architekt Walter.

Macháček však tvrdí, že nakonec se alespoň na čas čáry symbolizující rozjezdovou dráhu pro letadla na hlavní pardubické ulici objeví, a to i přesto, že se třeba s politiky a architekty vůbec nedohodne.

"Pokud to nedopadne, tak počkám, až se třída Míru opraví, a jednou v noci to tam namalujeme s kamarády křídou. Pak alespoň všichni uvidí, že to udělat lze," dodal Macháček.

S nápadem vybudovat Janu Kašparovi obří 2D památník přišel Macháček na začátku února. Nápad okamžitě zaujal desetitisíce lidí, v anketě na serveru iDNES se pro něj vyslovilo téměř jedenáct tisíc čtenářů.

Třída Míru se za 120 milionů začala opravovat letos na začátku března. Hotovo má mít liberecká společnost Syner v únoru příštího roku.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.