Autorka úprav památníku letce Jana Kašpara v podobě ranjveje Dita Krouželová pózuje se svým návrhem před rozkopanou třídou Míru v Pardubicích. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Ranvej na počest Kašpara je opět ve hře. Možná ji ale smyje první déšť

  • 7
Nápad Davida Macháčka vybudovat na pardubické třídě Míru na počest prvního českého aviatika Jana Kašpara dokonalou kopii přistávací dráhy se loni sice politikům líbil, ale chyběla vůle dotáhnout ho do konce. Současné vedení města chce nápad oživit a dát s jeho autorem dohromady alespoň méně náročné varianty.

„Se současným primátorem Martinem Charvátem jsme se o ranveji bavili už před volbami, ale dohodli jsme se, že další debatu necháme až po nich. Proto jsme se sešli, abychom probrali, jaké jsou další možnosti s vodorovnou podobou památníku,“ uvedl David Macháček.

Památník už je ve vědeckých knihovnách Jeho varianta se totiž mezitím dostala i do vědeckých prací.

Studentka Vysoké školy uměleckoprůmyslové Dita Krouželová v rámci své diplomové práce připravila několik návrhů, jak s motivem ranveje pracovat, a podle názoru některých profesionálních designerů to jsou nápady dobré a proveditelné. Za své návrhy totiž získala ocenění Dobrý studentský design a cenu časopisu Architekt. Také ona se proto čtvrteční schůzky zúčastnila.

Součástí debaty byly dva její návrhy, jak s nápadem naložit. Jeden z nich spočíval v takzvaném vodorovném dopravním značení, tedy přistávací dráha namalovaná barvou, kterou se dělají například dočasné přechody pro chodce nebo dělicí pruhy.

Památník Janu Kašparovi

S nápadem přišel reportér České televize a bývalý redaktor MF DNES David Macháček loni 4. února a zaslal jej zastupitelům. Památník Janu Kašparovi má spočívat v přesné kopii přistávací dráhy po téměř celé délce třídy Míru. Tvořila by ji dlažba nebo pruhy odlišné barvy, aby pomník nevyžadoval žádnou údržbu. Autor navrhl přesnou kopii značení přistávacích drah, zachoval i font písma, kterým by na dráze byla vyvedena iniciála Jana Kašpara a rok prvního vzletu 1910. V přesné podobě by byla vidět při pohledu z výšky, například ze Zelené brány. Podle autora návrhu Macháčka by vystoupáním do výšky lidé vzdali hold letectví a jeho českému průkopníkovi.

„Druhá možnost je, že si ranvej namalují Pardubáci sami křídami na počest Jana Kašpara v rámci jednodenního happeningu,“ dodal Macháček. Obě verze by neměly trvalý charakter, křídu po oslavách prvního českého aviatika by smyl déšť za pár dnů, verze s dopravním značením by měla trvanlivost několik měsíců.

„Zatímco happening by vyšel takřka zadarmo, náklady na odborné vyvedení jako dopravní značení by se vešly do čtvrt milionu korun,“ dodal Macháček.

Primátor Martin Charvát po jednání blíže nekomentoval, který z návrhů má podle něj budoucnost. „Zatím jsme si zadali úkoly, které je třeba ještě splnit, například zmapovat, jaké bude na třídě Míru dopravní značení a přechody pro chodce,“ uvedl primátor.

Přesto z jednání se šéfem radnice odcházel Macháček spokojen. „Čekáme na finální podobu třídy Míru. Ale pořád je tu možnost, že se na ní ranvej jednou objeví.“