Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Radní čeká boj s ekology o novou cestu z Vinice k pardubické nemocnici

  8:01aktualizováno  8:01
Lidé z vedení pardubické radnice chtějí postavit silniční propojku ze sídliště Vinice přes bývalý vojenský prostor ke krajské nemocnici. Situaci jim komplikují lidé, kteří chtějí, aby u břehu Chrudimky vznikla přírodní památka.

Ochránci přírody podporují u nemocnice vznik takzvané „nové divočiny“. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubičtí radní v posledních měsících upnuli své síly především ke dvěma projektům, které by měly zlepšit dopravní situaci ve městě.

Ovšem ani jeden se nebude rodit lehce. Zatímco přestavba okolí vlakového nádraží bude spojena se závodem o čas, který je přesně vymezen na čerpání dotací ze švýcarských fondů, přípravu silniční spojky mezi Višňovkou a nemocnicí zkomplikuje jednání s ekology. Těm se totiž nápad na zástavbu zatím poměrně nedotčeného okolí Chrudimky vůbec nelíbí.

„Chceme zachovat přírodní charakter území, který splňuje podmínky tzv. ‚nové divočiny‘. Byla by škoda o tento kout přírody přijít. Prostor je cenný i výskytem řady chráněných a ohrožených živočichů a rostlin,“ řekl pardubický zastupitel Jan Linhart, který je zároveň předsedou spolku Zelená pro Pardubicko.

Dvě silnice blízko sebe jsou dle ochránců zbytečné

Podle něj totiž město plánuje na místě vlastně hned dvě silnice, které by místo definitivně přeměnily. Vedle zmíněné propojky by totiž bývalým vojenským prostorem měl jednou vést i jihovýchodní obchvat města, který by spojil Dražkovice a Černou za Bory.

„Rozhodně chceme zabránit rozdělení území dvěma silnicemi necelých sto metrů od sebe. Pokud bude připravovaná propojka postavena a vznikne i jihovýchodní obchvat, dojde k devastaci celého území,“ doplnil Linhart s tím, že už požádal o vyhlášení lokality za přírodní památku dle zákona o ochraně přírody a krajiny.

Podle názoru primátora Martina Charváta však jsou podobné úvahy předčasné a hlavně úplně zbytečné. „Nejsou ani u jedné silnice hotové trasy či projekty. Vše teprve vzniká, takže nyní je brzy na podobné závěry, které členové různých sdružení prezentují,“ uvedl Charvát.

Pravda ale zároveň je, že radní mají o propojku velký zájem, a to z jednoho důvodu - dokud nebude náhradní trasa k nemocnici, těžko se mohou stavbaři pustit do opravy poničeného nadjezdu přes železnici a rychlodráhu na Kyjevské ulici.

„Je naší prioritou propojku postavit, protože nadjezd opravu skutečně nutně potřebuje. Sice jsem slyšel, že objízdná trasa mimo nadjezd zpomalí sanitky na příjezdu k nemocnici jen o tři minuty, ale to podle mého názoru není v boji o život pacienta vůbec málo,“ doplnil primátor Pardubic.

Dá se využít bývalý vojenský železný most, nebo ne?

Celá stavba má však ještě jedno slabé místo, a tím je starý železný most, který se pne nad Chrudimkou. Podle plánu radních půjde využít při stavbě spojky, ale o tom nejsou zdaleka všichni přesvědčeni.

„Odbor dopravy považuje za prioritní výstavbu silnice přes Červeňák napříč vojenským prostorem. Přehlíží přitom některá fakta. Stávající železný most není pro motorová vozidla vhodný, ať už z důvodu špatného technického stavu, nebo pro své rozměry,“ uvedl člen Strany zelených Miroslav Hovorka.

Podobný názor má zastupitel prvního obvodu Filip Sedlák, který navíc upozorňuje na možnost další zástavby ceněné oblasti.

„Podle mých informací existuje posudek, který říká, že most na tom není příliš dobře a že by bylo levnější postavit nový než tento zachraňovat. Také mám obavu, že až se případně silnice postaví, tak někoho jistě napadne postavit podél ní i bytové domy a Pardubice tak zase přijdou o jednu malebnou část,“ řekl.

O něčem takovém ale není na radnici řeč. Vše se prý dělá hlavně kvůli nadjezdu a lepší dopravě v centru města. „Vzniklo by nové napojení nemocnice a celé čtvrti Pardubičky, čímž by odpadlo riziko dopravního kolapsu v případě oprav nadjezdu,“ uvedl Martin Moravec z odboru dopravy magistrátu.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.