Návrat trolejbusů dosavadní poklidnou atmosféru pardubického bulváru proměnil.

Návrat trolejbusů dosavadní poklidnou atmosféru pardubického bulváru proměnil. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Radní Pardubic nechtějí dát Syneru 11 milionů za opravenou třídu Míru

  • 11
Zdá se, že letos dokončená oprava pardubické hlavní ulice skončí u soudu. Radní města nechtějí doplatit firmě Syner, která rekonstrukci třídy Míru za 100 milionů dělala, přes jedenáct milionů. Prý si účtuje i věci, které vůbec nedělala. Vedení firmy se takovému tvrzení brání.

Trolejbusy se na zbrusu novou třídu Míru v Pardubicích vrátily už na začátku dubna. Ovšem ani na konci prosince ještě není úplně dořešené, kolik vlastně oprava hlavní ulice krajského města stála. Vedení firmy Syner, která ji pro Pardubice rekonstruovala, tvrdí, že přesně o 11 354 289 korun více, než jí správci městské pokladny zaslali.

„Společnosti Syner je zmíněná částka protiprávně zadržována a město bez legitimního právního důvodu odmítá tuto částku uhradit,“ napsali v doporučeném dopise všem pardubickým zastupitelům jednatelé společnosti Syner Martin Borovička a Robert Špott.

Od zastupitelů chtěli, aby vedení Pardubic přiměli k uhrazení sumy, která tvoří značnou část předem domluvené ceny díla. Podle tvrzení zástupců firmy měl Syner inkasovat 98,5 milionu korun.

„Upozorňujeme vás, že naše společnost bude po Pardubicích kromě úroků z prodlení z dlužné částky požadovat též náhradu všech vzniklých škod, přičemž už nyní jde o miliony korun,“ pokračovali Borovička a Špott.

Nicméně zaslaný dopis zatím evidentně nezafungoval. Zastupitelé žádné stanovisko ohledně zasílání peněz nepřijali a lidé z vedení radnice se už chystají na soud.

„Dokud o tom nerozhodne soud, nic platit nebudeme. Co společnost Syner skutečně postavila, to jsme zaplatili. Firma ale požaduje zaplatit i věci, které vůbec nezrealizovala,“ sdělil primátor Pardubic Martin Charvát.

Jako příklad uvedl, že oproti původnímu projektu se například nevykopávaly staré vodovodní trubky. „A takových položek je více. Hlavní problém je v tom, že Syner vnímá dílo jako celek, ale my chceme zaplatit jednotlivé skutečně provedené položky. Ostatně nic jiného jako správci veřejných peněz ani dělat nemůžeme,“ doplnil primátor.

Oba manažeři liberecké firmy v závěru obsáhlého dopisu žádají zastupitele, aby odsouhlasili vyřešení sporu u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře České republiky.

„Rozhodčí řízení před Rozhodčím soudem považujeme v daném případě za optimální formu řešení vzájemných sporů,“ napsali Borovička a Špott.

Ovšem ani s tímto primátor nesouhlasí a chce se obrátit na soud. „Podle nás je to lepší varianta,“ konstatoval Martin Charvát.

Někteří zastupitelé si ale nejsou jisti, že to je dobře zvolený postup. To je případ třeba Milana Košaře ze sdružení Pardubáci, který má jako architekt se stavebními firmami dost zkušeností. „Po přečtení toho dopisu a vůbec po zjištění, jak firma s městem komunikuje, mám pocit, že klidně může být v právu,“ řekl Milan Košař.

Třída Míru byla extrémně levná

Jeho slova navíc podporují i vyjádření odborníků z doby, kdy se oprava třídy Míru chystala. Podle nich byla totiž částka hodně podhodnocená a město tak vydělalo na tehdejší stavební krizi, během které firmy braly práci jen proto, aby nemusely propouštět zaměstnance.

„Opravovat třídu Míru za 99 milionů je nesmysl. Když jsme to poctivě spočítali, tak nám vyšlo, že odpovídající cena bez zisku a s naprosto stlačenými subdodavateli by byla asi 140 milionů korun,“ uvedl po ukončení veřejné soutěže na stavitele nové třídy Míru šéf pardubického stavebního konsorcia Enteria Libor Joska.

Nyní se zdá, že by třída Míru nakonec mohla stát daňové poplatníky dokonce jen 88 milionů korun.