Lidé přebíhající koleje na hlavním nádraží v Pardubicích

Lidé přebíhající koleje na hlavním nádraží v Pardubicích | foto: MF DNES

Podchod z pardubického nádraží na Duklu je u ledu. Radní sází na lávku

  • 17
Ještě loni na jaře se zdálo, že lidé budou jednou moci dojít z pardubického nádraží na sídliště Dukla podchodem i lávkou. Nakonec první možnost padla. Důvodem jsou peníze. Tunel by z velké části muselo platit město a na to nemá.

Špatná zpráva na úvod. Minimálně ještě dva a půl roku budou lidé při cestě od vlaku na sídliště Dukla buď riskantně přebíhat koleje, anebo je čeká okružní cesta po městě. Připravované spojení obou lokalit nebude dříve než na přelomu let 2018 a 2019.

Na druhou stranu se alespoň zatím zdá, že slibovaná lávka nakonec vyroste. Na druhou možnou spojku - prodloužený podchod až do ulice K Vápence - radní museli rezignovat.

„Bylo by to příliš drahé. Správa železniční dopravní cesty při kompletní opravě pardubického uzlu sice postaví za evropské peníze podchod k novému pátému nástupišti, ale dál na Duklu bychom museli stavět za své. A to by bylo velmi nákladné,“ řekl poslanec a pardubický zastupitel Martin Kolovratník.

Zástupci radnice se tak chystají vsadit vše na to, aby nad kolejištěm vyrostla už tři desítky let plánovaná lávka. Na ni jsou dokonce u kolejí už mnoho let připravené piloty. Ty však nakonec využít nepůjde.

„To žádný statik nepovolí,“ uvedl Kolovratník s tím, že se bude jednat o zcela novou stavbu.

Lávka spojí všechny peróny

Lávka by měla být zhruba sedm metrů vysoká a začínat bude u prvního nástupiště na úrovni občerstvení McDonald‘s a končit v ulici K Vápence. Bude mít střechu a také výtahy. „Počítáme i s rampami, tak aby byla lehce přístupná a bezbariérová. Půjde na ni přijít ze všech nástupišť,“ doplnil Kolovratník, který v posledních dnech za odstoupení od podchodu schytává tvrdou kritiku od krajského radního pro dopravu Jaromíra Duška.

„Pardubické ANO 2011 vede jednání na ministerstvu dopravy za zády pardubického zastupitelstva. Na základě tohoto jednání byly zastaveny veškeré přípravy prodloužení západního podchodu, které připravovalo SŽDC,“ rozčiloval se na svém Facebooku Dušek.

Studie lávky nad pardubickým nádražím

Kolovratník však argumentuje, že naopak státní firma přišla s tím, že by zhruba 200 metrů dlouhý podchod byl příliš nákladný.

„Navíc by nás čekal velký problém s pozemky u jižního vyústění podchodu, protože tam má firma Chládek a Tiňtěra své sklady a parkoviště a my bychom ji museli vyplatit,“ dodal Kolovratník zvolený za hnutí ANO.

Ovšem jeho straničtí kolegové v oficiální tiskové zprávě radnice omlouvali ukončení příprav podchodu i poněkud slabšími argumenty.

„Taková stavba by byla příliš drahá, provozně složitá a hlavně nebezpečná v nočních hodinách,“ řekla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Pravda je, že problém by mohl být třeba v tom, že nádražní budova se na několik hodin v noci uzavírá, a tak by podchod byl na čas nepřístupný. „Lávka bude přístupná 24 hodin denně,“ přidává argument zastánce lávky Kolovratník.

Na druhou stranu třeba opoziční pardubický zastupitel za Pardubáky František Brendl říká, že v moderní době je přece jen výhodnější podchod.

„Lávka je relativně blízko u silnice u Parama, kde bude i nový chodník a stezka. Navíc psychologicky je pro cestující příjemnější jít do podchodu než se táhnout na lávku. Co se bezpečnosti týče, tak si myslím, že je v zásadě jedno, jestli potkám někoho nepříjemného v tunelu nebo na lávce. Utéct se nedá ani z jednoho,“ řekl Brendl.