Cestou k dokončení silnice R35 by mohly být obchvaty měst.

Cestou k dokončení silnice R35 by mohly být obchvaty měst. | foto: MAFRA

Jak postavit silnici R35 napříč krajem? Nejlépe po kouskách kolem měst

  • 13
Postavme nejdříve obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle a pak se uvidí. Zdá se, že přesně tak by mohla vypadat stavba silnice R35 přes Pardubický kraj na Moravu.

Je příjemné jezdit po dlouhém novém úseku čtyřproudové silnice. Budoucnost R35, vedoucí přes Pardubický kraj, se ale bude ubírat asi jiným směrem.

Plánované úseky R35

1. část R35

Opatovice - Časy 12,6 km
Časy - Ostrov 14,5 km

Plánované dokončení v ideálním případě v roce 2018

2. část R35

Ostrov - Vysoké Mýto 7,2 km
Vysoké Mýto - Džbánov 5,8 km
Džbánov - Litomyšl 11,5 km
Litomyšl - Janov 6,75 km
Janov - Opatovec 11,75 km
Opatovec - Staré Město 16,6 km

Ředitelství silnic a dálnic už počítá s variantou, že vybuduje jako první obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle. Zbylé úseky později. Po podobném plánu volal před časem i starosta Vysokého Mýta.

Vybudování 28 kilometrů dlouhého úseku od Opatovic k Zámrsku je až na výkupy pozemků připraveno. Stavět by se mohlo příští rok a silnice by v nejlepším případě byla hotová v roce 2018.

Klíčové je, co bude pak. V plánech figuruje rok 2018 jako začátek stavby dalšího úseku. Ale kterého?

Ředitelství silnic a dálnic stavbu R35 od Zámrsku k Moravské Třebové rozdělilo na šest úseků s tím, že zvlášť vyčlenilo obchvaty Vysokého Mýta (5,8 km) i Litomyšle (6,75 km). Obchvaty je možné poměrně jednoduše napojit na stávající silnici I/35.

"Nezaručíme, kolik budeme mít peněz z Evropské unie. Když budou prostředky jen na tyto dvě stavby, budeme stavět jen obchvat Litomyšle a Vysokého Mýta a ostatní budou čekat," řekl vedoucí pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr na jednání s poslanci ve Vysokém Mýtě před několika týdny.

Starosta Vysokého Mýta Miloslav Soušek to uvítal, už delší čas požaduje, aby stát začal přednostně stavbou obchvatů.

"Považuju za velký úspěch, že se trasa rozdělila na úseky a že umožňují samostatnou stavbu obchvatů. Co stojí řidičům v cestě při jízdě na Moravu? Především právě Vysoké Mýto a Litomyšl," řekl Soušek.

Obchvat by pomohl obyvatelům ucpaného Vysokého Mýta, kde naříkají chodci i řidiči. Polepšila by si i Litomyšl, byť ta disponuje čtyřproudovým průtahem silnice I/35, který sice dost necitlivě dělí město na dvě části, ale auta neničí život ve městě tak jako v Mýtě.

Od Gajeru je silnice už slušná

Řidiči by ovšem museli opakovaně najíždět a sjíždět z dobré silnice na horší. Rozkouskování by teoreticky mohlo akci také prodražit.

Vebr uvedl, že silnici R35 potřebuje Pardubický kraj zejména v úseku od Opatovic nad Labem po Gajer.

"Pokud se dostaneme za Litomyšl na Gajer, tak se napojujeme na silnici v kategorii S 11,5, která nevede už žádnou obcí, malinko krajem líže Moravskou Třebovou. Jinak jde mimo zastavěné území, a tak už by sloužila určitě pro kamiony jako náhradní stavba za D1 a území by strašně pomohla," uvedl Vebr.

Stavba na etapy ale má své kritiky. Hejtmanovi například vadí i to, že čtyřproudová silnice bude přivedena k Mýtu, kde nebude nějaký čas její pokračování.

"Není možné, aby doprava vyústila v provizorním sjezdu u Ostrova a dále byla vedena po stávajících komunikacích. To by byla pro Mýto katastrofa," uvedl například hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Ředitelství silnic uznává, že nejlepší by bylo na rok 2018 připravit a zahájit stavbu všech šesti úseků z Ostrova do Starého Města.

"Nestavme si vzdušné zámky, že budeme mít tříkilometrový tunel a silnici dostavěnou do Starého Města v dohledné době, tomu nevěřím, tomu nevěří nikdo," uvedl Vebr.

Starosta Vysokého Mýta vidí na rozkouskování stavby vady, ale je to podle něho lepší než nic. "Dnes si nemůžeme vybírat, jestli je to varianta lepší, nebo horší. Hlavní je dostat auta z Litomyšle a Vysokého Mýta," uvedl.