Pardubický rodák Vincenc Chomrák byl vášnivým cyklistou, který koncem devatenáctého století proslul svými dálkovými jízdami. Na kole dojel například až do italských Benátek, do Švýcarska nebo třeba do Mnichova. Později ho ale nadchly spalovací motory natolik, že nejenže začal projíždět Pardubicemi ve svém autě, ale v roce 1910 založil první autoškolu v Čechách.
Na výstavě návštěvníci uvidí dobové fotografie, modely motorů, součásti automobilů a také některé typy výukových vozidel, včetně ryze českého vynálezu - motocyklu s dvojím řízením.
"Většina fotografií a exponátů pochází ze soukromých sbírek, nejvíc jsme spolupracovali s Miroslavou Šimkovou, majitelkou autoškoly v Jablonci nad Nisou, která se zabývá podrobnou historií automobilismu u nás a jednou by si chtěla otevřít své vlastní automobilové muzeum," řekla kurátorka výstavy Věra Doležalová.
Výstava mapuje celou historii výuky řízení automobilů od roku 1910 až po současnost, stejně jako jednotlivé typy výukových vozidel. Ve srovnání s dnešní dobou bylo počátkem minulého století zájemců o řidičský průkaz podstatně méně.
Především to byli majitelé auta, které si však tehdy nemohl dovolit každý, nebo například muži, kteří se chtěli živit jako šoféři. Řidičský kurz v první české autoškole trval, alespoň podle dochované reklamy Vincence Chomráka, pouhých třicet dní.
"Nedá se říct, že by se princip výuky před sto lety nějak výrazně lišil. Stejně jako nyní, i tehdy byla rozdělena na teoretickou a praktickou část. Rozdíl byl jen v typech aut - podle období a majitelů. Například zpočátku vyučovali v autech značky Praga nebo Tatra, před únorem 1948 záleželo, jaký vůz tehdy majitel měl, a po znárodnění přešly autoškoly pod Svazarm a mnozí lidé si jistě vzpomenou na své první jízdy ve škodovkách, od Octávií až po klasickou a známou Škodu 120," vysvětlila Doležalová.
Ve výstavním sále nechybí ani dobové učebnice, nákresy a schémata používaná při teoretické výuce a návštěvníci mohou zhlédnout i několik instruktážních filmů. Velkým lákadlem ale jistě bude trenažér AP 80 vyrobený v Olomouci v roce 1989, který si mohou zájemci pod odborným dohledem také vyzkoušet.
"Pro školy jsme výstavu ve spolupráci s policií, Červeným křížem a BESIPEM ještě navíc rozšířili o výukové programy. Děti se tak například seznámí s tím, jak poskytnout první pomoc při úrazech během silničního provozu, jak dodržovat bezpečnost v rolích chodce nebo cyklisty, nebo například, jak správně používat zádržné systémy v automobilech," dodala Doležalová.
Zjistit a porovnávat, jak bylo těžké řídit vůz před sto nebo padesáti lety a jak se postupem let vyvíjela pravidla silničního provozu mohou ve Východočeském muzeu návštěvníci až do 7. ledna, kdy výstava Století autoškoly skončí.