Frekventovaný provoz na Sukově třídě v Pardubicích.

Frekventovaný provoz na Sukově třídě v Pardubicích. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Vyhrazené pruhy pro autobusy se už do centra Pardubic nevrátí

  • 11
Radní Pardubic definitivně zrušili speciální silniční pruhy na Sukově třídě či Masarykově náměstí, které sloužily hlavně vozům hromadné dopravy. Prý se dá dopravě ve středu města pomoci jinými způsoby. Třeba inteligentními semafory.

Pardubičtí řidiči mohou zapomenout na povinnost držet se třeba na Sukově třídě v levém jízdním pruhu. Radním se osvědčilo podzimní dočasné zrušení speciálních jízdních pruhů vyhrazených pro hromadnou dopravu a s konečnou platností je ruší.

„Pruhy rušíme na základě analýzy, která nám ukázala, že dopravu v centru Pardubic brzdí jiné potíže než ucpané Masarykovo náměstí nebo Sukova třída,“ uvedl náměstek primátora Jiří Rozinek.

Podle odborníků je největší potíží špatně průjezdná křižovatka u Tipsport arény. Ta je totiž hlavně ve špičce velmi špatně propustná.

„Ze sčítání vyplynulo, že tam během hodiny projede 2 700 automobilů, to je extrémní číslo,“ uvedl Rozinek. Poznamenal, že pruhy se loni v říjnu rušily hlavně kvůli tehdejší neutěšené situaci v centru Pardubic.

„Na rychlodráze se tehdy opravoval most a k tomu se konaly ještě další menší stavby. Zrušení pruhů pomohlo dopravu zrychlit a už není důvod je znovu obnovovat,“ dodal náměstek.

Šéfovi dopravního podniku zrušení pruhů nevadí

Přednostní pruhy pro městskou hromadnou dopravu město zavedlo v době rekonstrukce třídy Míru, práce trvaly od jara 2014 do jara 2015. Jejich fungování si pochvaloval především šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán, který však s jejich zrušením nemá větší problém.

„Není důvod nyní proti tomu bojovat. Myslím, že v dané chvíli nebude pro nás komplikace, když pruhy přestanou fungovat,“ uvedl smířlivě Pelikán s tím, že řidiči se stejně chovají tak, jako kdyby pruhy byly dál v platnosti.

„U Grandu je zastávka, která je v jízdním pruhu a provoz se tam stejně zastaví. Zřejmě i proto řádově 80 procent vozidel stejně využívá levý jízdní pruh a do toho pravého se moc osobních aut nepouští,“ dodal Tomáš Pelikán.

Na druhou stranu je radním jasné, že je potřeba s věčně ucpaným centrem něco smysluplného udělat. Jako první se podle politiků nabízí nějakým způsobem zoptimalizovat pohyb chodců ve vytížených ulicích.

„Jen na přechodě u Afi projde ve špičce za hodinu přes 1 500 chodců. Tím, že ten přechod není řízen semafory, doprava se hodně zpomaluje. Podobné to je z přechody na náměstí Republiky a na Sukově třídě,“ uvedl Rozinek s tím, že by bylo dobré většinu přechodů synchronizovat, nebo je opatřit světelným signalizačním zařízením s tlačítkem.

Další cestou by pak mohlo být zavedení inteligentního způsobu řízení dopravy, který třeba řidičům pomůže hledat volná místa pro parkování nebo bude řídit světelné křižovatky tak, aby byly co nejlépe průjezdné.

„V rámci dotací Evropské unie na tyto věci můžeme čerpat desítky milionů korun,“ uvedl primátor města Martin Charvát, který však zároveň dodává: „Dokud nebude stát severovýchodní obchvat Pardubic, který vyvede auta ze směru od Polabin na Dubinu, tak si tady můžeme malovat, co chceme a situace stejně nebude dobrá.