Trolejbusů na tříde Míru po její rekonstrukci bude mnohem méně než bývalo.

Trolejbusů na tříde Míru po její rekonstrukci bude mnohem méně než bývalo. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Pěší zóna bez trolejbusů nakonec bude. I když jen večer a o víkendu

  • 17
Za měsíc a půl by se na opravenou pardubickou třídu Míru měly vrátit trolejbusy. Moc jich ale nebude. Dopravní podnik pustí do ulice jen tři sporadické linky, které navíc nejezdí o víkendech a svátcích. Aspoň o volných dnech tak město získá klasickou pěší zónu bez dopravy.

Posezení na zahrádce před kavárnou, procházka s kočárkem nebo volné vypuštění dětí třeba na kole či koloběžce.

To vše by mělo být už na začátku března možné na opravené třídě Míru bez strachu z projíždějících trolejbusů. Alespoň tedy ve dnech, kdy se nepracuje. Pardubičtí politici se totiž nakonec rozhodli, že alespoň částečně udělají z opravené ulice čistou pěší zónu.

„Nakonec jsme došli ke kompromisu, který snad většině lidí udělá radost. Do ulice pustíme tři trolejbusové linky, které jezdí jen párkrát za den a o víkendu vůbec. Znamená to tedy, že všední dny večer a celé víkendy bude třída Míru klasickou pěší zónou,“ uvedl šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Ten původně přitom nechtěl ani slyšet o tom, že by ulici jeho vozy nemohly využívat. Ovšem konečná podoba opravené třídy ho donutila změnit názor.

Architekt Jaromír Walter, který sám hodně bojoval za ulici bez dopravy, totiž projekt zpracoval tak, že se trolejbusy na bulvár prakticky nevejdou. Dosáhl tak vlastně svého.

„Nechci toto vůbec komentovat, protože to je přesně tak. Ačkoliv zastupitelé schválili variantu s obousměrným provozem trolejbusů, ten tam možný rozhodně není. Na čtyřmetrový pruh se dva trolejbusy vážně nevejdou. I tak bude složité, aby se vůz vyhnul třeba zásobovacímu autu,“ uvedl Pelikán.

Nakonec budou mezi Grandem a lékárnou jezdit linky číslo 27 a 21. Obě jezdí mezi 7. až 17. hodinou velmi málo. V praxi to znamená, že v nejužším místě třídy projede zhruba 40 spojů denně. Přitom ještě v srpnu se mluvilo o 160.

V úseku mezi Sladkovského ulicí a AFI Palácem pak bude jezdit linka číslo 4, která také nejezdí právě často. Ostatní linky zůstanou na Sukově třídě. „Vytvoření speciálního pruhu pro MHD se nám osvědčilo, nebude problém to takto udělat,“ doplnil Pelikán.

Odpůrci omezení provozu vítají

Poměrně překvapivou změnu pochopitelně přivítali hlavně zástupci pěší zóny, za kterou se v Pardubicích podepisovala petice. „Je to rozhodně dobrá zpráva. Aspoň tedy v sobotu a o svátcích budou mít Pardubice důstojnou hlavní ulici bez dopravy,“ uvedl architekt a bývalý radní Milan Košař. Hned však dodává, že mohlo být ještě lépe.

Dopravní podnik totiž chystá nákup trolejbusů s agregáty, které umožní, aby stroj mohl nějakých deset kilometrů pokračovat v jízdě bez trolejové trakce. Z toho vyplývá, že na ulici vůbec nemusely být lidmi ostře kritizované troleje.

„Tohle je vážně škoda. Kdyby se to podařilo včas zkoordinovat, byla by to úplná paráda. Trolejbusy mohly ulicí jezdit, ale stožáry to tam nemusely hyzdit,“ říká Košař.

Trolejbusy musí třídou projet kvůli dotaci

Nicméně s tím už se nedá nic moc dělat. Jelikož stavbu za 120 milionů z valné části financuje Evropská unie, je nutné dodržet podmínky přidělení dotace. I proto třídou Míru a Sladkovského ulicí musí projet denně alespoň několik trolejbusů.

„Jde o takzvanou udržitelnost projektu. Laicky řečeno, kdybychom neměli v obou ulicích troleje a trolejbusy, tak nám Brusel nedá slíbené peníze,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Poměrně komické je hledání klíčového viníka, který může za nevzhledné sloupy v ulici. Šéf dopravního podniku Pelikán ho vidí právě v architektu Walterovi. „Nechápu, proč navrhl ty nejméně zdařilé sloupy, které se hodí spíše někam do průmyslové zóny,“ posteskl si Tomáš Pelikán.

Brněnský architekt, který od začátku stále opakoval, že dopravu na ulici nechce, však pohotově reagoval. „Zastupitelstvo rozhodlo tak, jak rozhodlo. Politikům jsem ale říkal, že se sloupy to nebude hezké,“ uvedl Walter.

Nyní je ale jasné, že minimálně pět let budou muset sloupy na ulici zůstat. Právě tak dlouho bude Evropská unie kontrolovat, zda její peníze Pardubice použily dle dohod.