Provoz na železnici museli řídit výpravčí. ilustrační snímek

Provoz na železnici museli řídit výpravčí. ilustrační snímek | foto: MAFRA

Výpravčí na koridoru nahradí dálkové řízení, dostanou jinou práci

  • 5
Už jen na třech místech uvidí cestují výpravčí ve stanicích při cestě po hlavním železničním koridoru z Pardubic na Moravu. Na těch dalších, kde doposud dohlíželi na provoz, je nahradí moderní technika. Samotní výpravčí by o práci přijít neměli, bude se pro ně hledat nové uplatnění.

Výpravčí zvedá plácačku se zeleným kruhem rozděleným bílým křížem. Vlak se pomalu rozjíždí. Tato romantická představa o železničním provozu je už na spoustě míst minulostí, výpravčí už obvykle řídí dopravu zpoza počítače. Ale i s tím bude v Pardubickém kraji pomalu konec.

Výpravčí na hlavní trati mezi Prahou a Moravou zůstanou pouze v Pardubicích, České Třebové a v Brandýse nad Orlicí. Ostatní si budou muset zvykat na novou práci.

Výpravčí

Podle předpisů řídí provoz vlaků a posun ve stanicích. Ve spolupráci s výpravčími sousedních stanic také řídí vlakovou dopravu v přilehlých traťových úsecích. Povinné informace o jízdách vlaků výpravčí zaznamenává do dopravního deníku, vedeného v elektronické nebo papírové formě.

Od 31. července totiž budou vybrané tratě řízeny dálkově z Centrálního dispečerského pracoviště v Praze.

Tím by podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) mělo dojít ke snížení nákladů spojených s přímým řízením provozu, zajištění spolupráce všech řídicích a informačních systémů pro řízení dopravy a systémů, které z nich čerpají informace.

„Výpravčím bude nabídnuto přeškolení na dispečera Centrálního dispečerského pracoviště, převod do jiného obvodu, přeřazení do jiné pracovní kategorie či dobrovolný odchod do důchodu, pokud dotyčný zaměstnanec dosáhl důchodového věku,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj by to ale pro výpravčí nemělo znamenat snížení platů.

V jiné situaci jsou ostatní dopravní zaměstnanci. „S ohledem na plánovaný převod výpravních budov od Českých drah k SŽDC není ještě rozhodnuto, kde zůstanou dopravní zaměstnanci, kteří by jednak řešili případné poruchové stavy, zajišťovali zpravování vlaků rozkazy při výlukách a mimořádnostech,“ uvedl Illiaš.

Výpravčí zmizí i z regionálních tratí

Podle schváleného harmonogramu bude na konci letošního roku řídit provoz z pražské Balabenky 109 traťových dispečerů a 36 operátorů železniční dopravy, kteří se budou střídat v nepřetržitém pracovním režimu.

V dalších letech se má síť dálkově řízených úseků rozšířit na celkem 2 200 kilometrů, a to nejen na koridorových tratích, ale i na vybraných regionálních drahách po celém území Čech. Celkové náklady projektu jsou 365 milionů korun.