Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výpravčí na koridoru nahradí dálkové řízení, dostanou jinou práci

  7:46aktualizováno  7:46
Už jen na třech místech uvidí cestují výpravčí ve stanicích při cestě po hlavním železničním koridoru z Pardubic na Moravu. Na těch dalších, kde doposud dohlíželi na provoz, je nahradí moderní technika. Samotní výpravčí by o práci přijít neměli, bude se pro ně hledat nové uplatnění.

Provoz na železnici museli řídit výpravčí. ilustrační snímek | foto: MAFRA

Výpravčí zvedá plácačku se zeleným kruhem rozděleným bílým křížem. Vlak se pomalu rozjíždí. Tato romantická představa o železničním provozu je už na spoustě míst minulostí, výpravčí už obvykle řídí dopravu zpoza počítače. Ale i s tím bude v Pardubickém kraji pomalu konec.

Výpravčí na hlavní trati mezi Prahou a Moravou zůstanou pouze v Pardubicích, České Třebové a v Brandýse nad Orlicí. Ostatní si budou muset zvykat na novou práci.

Výpravčí

Podle předpisů řídí provoz vlaků a posun ve stanicích. Ve spolupráci s výpravčími sousedních stanic také řídí vlakovou dopravu v přilehlých traťových úsecích. Povinné informace o jízdách vlaků výpravčí zaznamenává do dopravního deníku, vedeného v elektronické nebo papírové formě.

Od 31. července totiž budou vybrané tratě řízeny dálkově z Centrálního dispečerského pracoviště v Praze.

Tím by podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) mělo dojít ke snížení nákladů spojených s přímým řízením provozu, zajištění spolupráce všech řídicích a informačních systémů pro řízení dopravy a systémů, které z nich čerpají informace.

„Výpravčím bude nabídnuto přeškolení na dispečera Centrálního dispečerského pracoviště, převod do jiného obvodu, přeřazení do jiné pracovní kategorie či dobrovolný odchod do důchodu, pokud dotyčný zaměstnanec dosáhl důchodového věku,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj by to ale pro výpravčí nemělo znamenat snížení platů.

V jiné situaci jsou ostatní dopravní zaměstnanci. „S ohledem na plánovaný převod výpravních budov od Českých drah k SŽDC není ještě rozhodnuto, kde zůstanou dopravní zaměstnanci, kteří by jednak řešili případné poruchové stavy, zajišťovali zpravování vlaků rozkazy při výlukách a mimořádnostech,“ uvedl Illiaš.

Výpravčí zmizí i z regionálních tratí

Podle schváleného harmonogramu bude na konci letošního roku řídit provoz z pražské Balabenky 109 traťových dispečerů a 36 operátorů železniční dopravy, kteří se budou střídat v nepřetržitém pracovním režimu.

V dalších letech se má síť dálkově řízených úseků rozšířit na celkem 2 200 kilometrů, a to nejen na koridorových tratích, ale i na vybraných regionálních drahách po celém území Čech. Celkové náklady projektu jsou 365 milionů korun.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Muž zapálil na kole sedlo. Kamarádi nevěřili, že může hořet
VIDEO: Šedesátník zapálil sedlo cizího kola, vsadil se s kamarády

Neobvyklé oznámení dostali v úterý v noci brněnští strážníci. Zavolal jim pracovník úklidové služby, že na hlavním nádraží hoří jízdní kolo. Ukázalo se, že ho...  celý článek

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.