Na předváděcích akcích lákají prodejci seniory na mnohdy násobně předražené věci. (ilustrační foto)

Na předváděcích akcích lákají prodejci seniory na mnohdy násobně předražené věci. (ilustrační foto) | foto: Martin Beneš, MF DNES

Lanškroun proti šmejdům. Starším lidem ve městě pomáhá ombudsman

  • 1
Prodejci předraženého zboží na předváděcích akcích sice čelí zákazům, kontrolám i sankcím, jejich aktivity však nepolevují. Lanškroun kvůli nim zřídil funkci ombudsmana, který má lidem pomoci.

Osmdesátnice Marcela z Lanškrouna na předváděcí akce obchodníků nikdy nechodila, ale když ji pozvala její známá do sálu restaurace U Krkovičky na zabijačku a zpívání při harmonice, neváhala, jak říká, „si s partou bab vyrazit“. Na tuto akci nikdy nezapomene.

„Nikdo tam sice nehrál, ani zabijačka nebyla, ale s jednou paní jsme na návštěvu restaurace doplatily. Byli tam prodejci, u kterých jsem si koupila za 15 tisíc korun vodní vysavač a hrnec na vaření. Řekli mi, že je ta firma solidní a má také inzeráty v televizi, ale já jsem později zjistila, že stejný vysavač od této firmy stojí pět tisíc a hrnec na vaření dva a půl tisíce korun. Takže jsem přišla o sedm a půl tisíce korun,“ řekla paní Marcela.

Ani po filmu Šmejdi, který odhalil drsné praktiky některých prodejců, ataky zejména na starší lidi neustaly. V Lanškrouně se v poslední době uskutečnila řada předváděcích akcí. Živnostenský úřad radnice proto začal poskytovat nejen seniorům poradenství a pomoc při odstoupení od uzavřené kupní smlouvy nebo smlouvy o spotřebitelském úvěru.

„Pokud se někdo cítí po takové akci napálen a s prodejci se nedomluví, přijde k nám. My jako ‚spotřebitelský ombudsman‘ shromáždíme podklady a posíláme je České obchodní inspekci, Sdružení na obranu spotřebitelů nebo dalším organizacím zabývajícími se ochranou spotřebitele,“ řekl vedoucí odboru lanškrounského živnostenského úřadu Josef Havliš.

Pomohou s případnou žalobou

Úředníci se nejdříve pokusí o domluvu s prodejci. Pokud to není možné, pomohou připravit žalobu. Radnice také nově nabízí službu spočívající v poskytnutí informace, zda pořadatel předváděcí akce splnil oznamovací povinnost vůči příslušnému inspektorátu České obchodní inspekce.

„Pokud budou mít lidé či provozovatelé sálů pochybnosti, mohou se s námi spojit a my ověříme na inspekci, jestli je prodejní akce řádně nahlášena. Pokud ano, je to určitá garance, že může být v pořádku, ale pokud ne, mají prodejci problém s námi i s inspekcí,“ řekl Havliš.

„V poslední době jsme kontrolní činností zamezili konání tří plánovaných předváděcích akcí v Lanškrouně,“ uvedla Libuše Rybková, která se touto problematikou zabývá.

Jedna z akcí spojená s prodejem léků se měla původně konat rovněž v restauraci U Krkovičky. Živnostenský úřad se snaží ve spolupráci s Českou obchodní inspekcí, Městskou policií Lanškroun i provozovateli místních restaurací vnést do povědomí těch prodejců, kteří používají vůči spotřebitelům podvodné taktiky, že v Lanškrouně nemají šanci.

Platí to nejen o dříve využívaném Společenském domě, který je sice v majetku města, ale v pronájmu. Nájemce slíbil, že tam "šmejdy" už nepustí.

„Takže se postupně daří podmínky těmto prodejcům ztěžovat. Doufáme, že postupně vymizí," dodal Josef Havliš, podle něhož trochu přecházejí "do podzemí“ a používají nové metody, například volají domů konkrétním lidem.

Upozornit na nekalé praktiky firem má beseda

Pro seniory v Lanškrouně a další zájemce nyní připravila lanškrounská radnice besedu o předváděcích akcích.

Pracovníci České obchodní inspekce ukážou na konkrétních příkladech, co všechno si "šmejdi" při předváděcích akcích dovolují, a připomenou rizika spojená s uzavíráním spotřebitelských úvěrů a smluv mimo prostory obvyklé pro podnikání. Zároveň seznámí přítomné s právy zákazníků a způsoby, jak čelit praktikám podvodníků.

„Nebudou rozdány žádné dárky, poskytnuté rady však budou k nezaplacení,“ podotkla mluvčí lanškrounské radnice Drahomíra Lišková. Beseda se uskuteční v sále lanškrounského zámku zítra dopoledne. Osmdesátnici Marcelu z Lanškrouna ale nyní už nemusí nikdo před prodejci varovat. Je z toho už vyléčena. Zatím marně čeká i na splnění slibu prodejců, že se jí část výdajů vrátí.

„Těch 15 tisíc jsem zaplatila s tím, že dostanu něco na kartu zpátky. Kartu mám ještě doma, ale je k ničemu, není aktivovaná. Peníze už jsem oželela, ale na žádnou takovou akci bych už nikdy nešla,“ říká.