Petici za zachování vlaků z Dolní Lipky do Hanušovic a z Králík do Štítů podepsaly dva tisíce lidí. (Ilustrační snímek)

Petici za zachování vlaků z Dolní Lipky do Hanušovic a z Králík do Štítů podepsaly dva tisíce lidí. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Proti rušení lokálek bojuje petice, podepsaly ji dva tisíce lidí

  • 4
Opomíjené oblasti pod Králickým Sněžníkem hrozí další těžká rána. Kraj plánuje zrušit či omezit zdejší vlakové spoje a lidé budou mít problémy s dopravou k lékaři, do škol nebo zaměstnání. Nesouhlas starostů dotčených obcí se rozhodli lidé podpořit peticí.

Dobrou zprávou je, že se na čtvrteční schůzce obcí se zástupci kraje, Českých drah a firmy Oredo podařilo místním starostům donutit kraj, aby připravil další návrh. V něm by se mělo počítat se zachováním vlakových spojů z Dolní Lipky do Hanušovic a především z Králík do Štítů. Jednat se o něm má v polovině května.

Nesouhlas starostů podpořila i petice, v níž organizátoři spolu s občanským sdružením Lokálky nedáme! žádali zachování spojů na obou tratích.

"Po úspěchu petice, která zabránila rušení vlakových spojů mezi Chocní, Vysokým Mýtem a Litomyšlí, se na nás obrátili lidé z Králík, Štítů a okolí, abychom pomohli i jim," řekl mluvčí petičního výboru Miroslav Drobný.

Strojvedoucí Luděk Hajzler je iniciátorem petice proti rušení spojů na Králicku.

Tuto verzi potvrzuje i autor nápadu s peticí Luděk Hajzler ze Štítů. Za necelé tři týdny organizátoři posbírali téměř dva tisíce podpisů, což není na oblast s pěti tisíci práceschopných obyvatel špatné číslo.

Krajem navrhované změny, které počítají s masivním převedením dopravy z kolejí na silnici také výrazně zhorší kvalitu životního prostředí. "Člověku zůstává rozum stát, jak špatně je celý projekt dopravní obslužnosti připraven," komentoval více než sedmihodinovou schůzku za zavřenými dveřmi starosta Štítů Jiří Vogel.

Na jednání s krajem jsem nebyl pozván, zlobí se starosta Štítů

Vrcholem je podle něj skutečnost, že jako zástupce obce, které se rušení vlakových spojů citelně týká, nebyl na jednání ani pozván. "Pozvánku mi poslali z Králík," doplnil starosta, jemuž vadí, že všichni účastníci dostali návrh jen pár hodin před schůzkou.

Rušení vlakových spojů do Štítů je přitom pro celou oblast zásadní. Tamější firma Klein & Blažek je jedním z největších zaměstnavatelů v regionu. "Do práce sem jezdí z Červené Vody, Králík i z větší dálky," dodal starosta Štítů.

Podobných, těžko pochopitelných věcí zaznělo na setkání víc. Jedním z nich byl nápad ČD prodávat o víkendu jízdenky v informačním centru na králickém náměstí.

"Už vidím babičky, které jedou do nemocnice, jak nejdřív cupitají pro lístek a pak kilometr na nádraží," uvedl železničář, který si nepřál být jmenován.

Kraj se ústy Dany Drobné z kanceláře hejtmana omezil na konstatování, že se účastníci setkání dohodli na dalším zpracování návrhu a že jednání budou pokračovat za tři týdny.