Stávající podoba přednádraží v Pardubicích.

Stávající podoba přednádraží v Pardubicích. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Okolí pardubického nádraží se začne měnit k lepšímu v polovině roku

  • 4
Blíží se začátek největší stavební akce stávajícího vedení pardubické radnice. Zhruba za půl roku by měla vypuknout přestavba prostoru mezi vlakovým nádražím a bývalým lihovarem. Investice za zhruba 130 milionů zkomplikuje dopravu ve městě.

Situace jsou si vědomi i politici, a tak se chystají veřejnost seznámit se všemi úskalími už dlouho před začátkem roky připravované a náročné stavby.

„Obdivoval jsem Pardubáky, jak statečně zvládli komplikovanou opravu třídy Míru. Pevně věřím, že stejně přistoupí i k plánované rekonstrukci okolí nádraží. I to totiž bude velmi náročná stavba. Doprava se ztíží pro všechny. Výhodou je, že práce by neměly trvat nějak dlouho,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát s tím, že lidem bude radnice chtít poskytnout maximum důležitých informací.

„Už na druhého února chystáme veřejnou prezentaci, na které bychom rádi občanům poskytli základní informace a rady, jak situaci co nejlépe zvládnout,“ doplnil primátor Charvát.

Podle něj se totiž spuštění stavby velmi rychle blíží. Radní očekávají, že v lednu dostanou na stůl už hotovou projektovou dokumentaci i s rozpočtem a na jaře vypíšou soutěž na stavitele projektu.

„Když vše dobře půjde, mohli bychom začít stavět zhruba v pololetí. Vzhledem k tomu, že chceme na stavbu použít dotace ze švýcarských fondů, musíme spěchat tak, aby stavba skončila do konce příštího roku,“ uvedl Martin Charvát.

Z vizualizací je například patrné, že se u hlavní budovy zcela změní systém dopravy.

„Terminál bude průjezdný obousměrně pro autobusy MHD i linkové. Nejdůležitější změnou bude zrušení zastávky U Lihovaru, lidé nebudou muset přecházet rušnou silnici,“ řekla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Vznikne i parkoviště na krátkodobé čekání

Součástí centrálního nástupiště budou také lavičky, informační tabule o odjezdech spojů a zázemí pro řidiče. Na místě dnešní fontány budou zastavovat trolejbusy. V místě vznikne také nové parkoviště i pětadvacet míst pro krátkodobé parkování v režimu Kiss and Drive. Tedy, že lidé budou moci zdarma stát zhruba čtvrt hodiny u nádraží, aby někoho naložili či vyložili.

Nádraží Pardubice

„Dnes tam všichni parkujeme na zákazu, když potřebujeme někoho odvézt na vlak,“ popisuje praxi Charvát, podle kterého je nejvyšší čas prostor změnit.

„Přednádraží už je nedůstojná brána do našeho města, taxikáři parkují na chodnících, není kde zamknout kolo, dlažba se tam rozpadá, řidiči parkují na zákazu stání,“ dodal primátor.

Z dotací Evropské unie pak město ještě plánuje stavbu terminálu B pro linkové autobusy a z Palackého třídy učinit městský bulvár. Revitalizace budovy vlakového nádraží a terminál Jih, který podchodem propojí sídliště Dukla s vlakovým nádražím, bude ale projektem Správy železniční dopravní cesty.