Stav nadjezdu je špatný, a proto město plánuje stavbu nové propojky k nemocnici.

Stav nadjezdu je špatný, a proto město plánuje stavbu nové propojky k nemocnici. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Propojka k nemocnici bude suplovat obchvat. Pak z ní auta vyženou

  • 26
Radní Pardubic dál chystají stavbu nové silniční propojky z Višňovky k nemocnici. Dostali k tomu další důvod - jihovýchodní obchvat nebude stát dříve než za deset let. Nová silnice by mohla začít růst za rok.

Lidé z vedení radnice měli zatím dva silné argumenty, proč stavět novou silnici ze sídliště Višňovka do Pardubiček.

První říkal, že propojka by měla ulevit dopravě v centru města, a ten druhý, že bez nové cesty nebude možné opravit nadjezd přes rychlodráhu, který stojí hned vedle nemocnice.

„Ten je ve špatném technickém stavu a bude se muset co nejdříve opravit. Bez alternativní trasy to však není možné už jen kvůli tomu, že by měly sanitky problém s cestou do nemocnice,“ uvedl primátor Martin Charvát.

Teď však přibyl třetí dobrý důvod - stát prý hned tak nespustí stavbu jihovýchodního obchvatu, který by měl auta ve směru od Chrudimi odvést rovnou do průmyslové zóny v Černé za Bory.

Propojka by obchvat suplovala

„Po debatách s vedením Ředitelství silnic a dálnic je jasné, že se obchvat určitě nezačne stavět do roku 2020, spíše pak do roku 2023. Stavba nemá žádná povolení ani takzvaný řádek v rozpočtu,“ oznámila náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Propojka, která by vedla přes lokalitu bývalého vojenského prostoru na březích Chrudimky, zvanou Červeňák, by tak potřebný obchvat suplovala.

„S armádou jsme domluveni na převodu pozemků pro silnici, chystáme změnu územního plánu, která stavbu umožní. Myslím, že bychom mohli začít budovat už příští rok,“ uvedla Dvořáčková. Dodala, že v plánech ale zůstává i jihovýchodní obchvat.

A to se právě příliš nelíbí zastáncům toho, aby na Červeňáku vznikla spíše zelená zóna pro sport a odpočinek. Celkem pochopitelně se bojí, že po stavbě dvou silnic nezbude z jejich záměrů, vyhlásit na území přírodní park, nic.

„Je to chyba. Hnutí ANO má ministra dopravy, takže by vedení radnice ze stejné strany mělo spíše tlačit na to, aby se postavil několikrát slíbený obchvat. Notabene, když na něj čeká firma Foxconn. Takhle vedle sebe budou jednou stát dvě podobné silnice a z unikátního přírodního území nezbude nic,“ uvedl zastupitel prvního obvodu Filip Sedlák.

Silnice se prý po dokončení obchvatu může zavřít

Na tuto alternativu jsou však radní připravení. Prý, když jednou obchvat vznikne, z propojky nebude problém hned auta zase vyhnat.

„Umím si představit, že se tam jednou dají značky zákaz vjezdu a silnice bude sloužit cyklistům a chodcům, nechceme dvě stejné silnice vedle sebe,“ řekla Dvořáčková.

Přitom lidé z iniciativy Přírodní park Červeňák dokázali v březnu přesvědčit jinak poměrně nekompaktní pardubické zastupitelstvo, aby jako jeden muž hlasovalo pro záměr přeměnit bývalý vojenský prostor Pod Vinicí na přírodní park. Stavba silnice, byť podmínečná, do toho příliš nezapadá.

„Když jednou někde jezdí auta, tak už tam i zůstanou,“ dodal Sedlák, který kritizuje i záměr použít pro silnici starý železný vojenský most přes Chrudimku. „Je ve špatném stavu a jeho oprava bude velmi drahá. Náklady budou neúměrné výsledku,“ uvedl Filip Sedlák.

S takovým názorem však nesouhlasí primátor Charvát. Podle něj odborný posudek dokazuje, že most je pro silnici použitelný. „Určitě se dá most opravit, názor laiků mě v této chvíli nezajímá,“ dodal primátor Charvát.