Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Projektanti vytipovali trasu obchvatu Pardubic, stavba je ve hvězdách

  10:56aktualizováno  10:56
Po dlouhých debatách je konečně rozhodnuto, jak má vypadat optimální trasa obchvatu Pardubic směrem na Přelouč. Měla by se proplétat mezi vojenskými letištními hangáry v Pardubicích a staveními na okraji okolních vesnic. Vůbec ale není jasné, kdy se poprvé kopne do země.

Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Osmikilometrový jihozápadní obchvat se za čas propojí s jihovýchodním, a štrúdly náklaďáků i dalších aut ve směru od Přelouče se tak zcela vyhnou centru Pardubic.

Až donedávna měl jihozápadní obchvat sedm variant. Ve studii projektantů se proplétá ve směru od Starých Čívic sedm barevných proudů, které se snaží vyhnout Starému Mateřovu i Starým Jesenčanům, přitom se zároveň příliš nedotýkat prostoru letiště. Nakonec vyúsťují do křižovatky u Dražkovic.

Hrubý nástin trasy obchvatu Pardubic ve směru od Přelouče (na západě) na Chrudim

Zveřejnění tras způsobilo pohoršení v nejbližších obcích. "Hlukem bude obtěžováno více osob než v současnosti. Dojde ke zhoršení kvality ovzduší v obci. Nejsou navržena opatření proti světelnému smogu. Varianta zasahuje do pozemků, na kterých je plánována výstavba kořenové čistírny odpadních vod," uvedli například ve svém stanovisku v rámci posuzování vlivů stavby na životní prostředí představitelé Starých Jesenčan.

OBCHVAT PARDUBIC

Z mnoha jednání a vybírání nejlepší trasy silničního obchvatu jihozápadně od Pardubic vzešla jako kompromis následující trasa: Svede dopravu ze silnice I/2 ve směru od Přelouče, mine Staré Čívice, obejde letiště, povede kolem Starého Mateřova a napojí se na mimoúrovňovou křižovatku v Dražkovicích. Doporučená varianta počítá i s protihlukovými stěnami a migračními bariérami pro malé i středně velké živočichy. Ředitelství silnic má nyní peníze na zpracování projektu. Její výstavba je ale v nedohlednu.

Armádě zase vadilo, že by silnice narušila ochranné pásmo kolem letiště, a klamavá světla ze silnice.

Silnice se posunula o stovky metrů

Projektanti na trasování znovu zapracovali a minulý týden se veřejně projednávala už jen kombinace dvou ze sedmi navržených tras. A hle, průběh jednání byl klidný, jeho účastníci byli spokojeni.

"Dokud byla silnice od nejbližší zástavby 20 metrů, tak to bylo samozřejmě neakceptovatelné, teď už nemáme připomínek," řekl starosta Starého Mateřova Pavel Sehnoutek, podle něhož se dá současných 300 metrů tolerovat.

Požadavek armády nepřibližovat trasy letišti a vyměřit je mezi letiště a radarovou stanici byl neprůstřelný, nakonec se s tím smířili i ve Starých Jesenčanech.

"Snažili jsme se, aby se hluk a prašnost od obce co nejdál odsunuly. Nedá se říci, že bych byl úplně nespokojen, či úplně spokojen, výsledný pocit z jednání je spokojenost s kompromisem. Trasa se posunula odhadem 200 metrů dál od nejbližší zástavby," řekl starosta Jiří Koutský.

Podle Lubomíra Fencla z krajského úřadu by už žádné boje o vedení tras neměly pokračovat. "Doufáme, že svár už nebude, protože trasa je navržena tak, aby splnila hygienické limity hluku, v některých místech jsou navrženy protihlukové stěny i vzhledem k výhledově zastavěným plochám."

Do map se obchvat dostane až za několik let

Jeho šéf, vedoucí odboru životního prostředí krajského úřadu Josef Hejduk, může tak další řízení posunout dál. "Zásadní připomínky nejsou, posudek vyzněl kladně, proto můžeme proces rychle ukončit vydáním stanoviska ke stavbě a dnes už mohu naznačit, že bude kladné. Potom může pokračovat územní stavební řízení."

Obchvat je tedy nyní aspoň na papíře projektantů, v automapách ho však řidiči ještě několik let nenajdou. Otázka nejdůležitější, kdy začne stavba sloužit a kolik bude stát, je prý předčasná.

"Cenu stavby jihozápadního obchvatu ani čas jejího dokončení dnes nikdo neřekne, nemáme peníze ani na další nutné stavby. Na projektovou dokumentaci peníze máme, ale na lámání chleba dojde teprve tehdy, až požádáme o finanční prostředky na výkupy pozemků," řekl ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vazební věznice Hradec Králové
Soud snížil trest matce novorozence z krabice. Neví se, zda po porodu žil

Žena z Chrudimska, která se nepostarala o své čerstvě narozené dítě a jeho tělo později ukryla do krabice, si ve vězení odpyká devět let. Původní patnáctiletý...  celý článek

Obnovený kostel v Janovičkách u Luže.  Dnes se tu konají svatby, křtiny i...
VIDEO: Kostelu u Luže hrozilo zřícení. Po opravě zve na svatby i koncerty

Hudba, divadlo, výstavy i výtvarné umění se setkávají na místě, které bylo ještě před pár lety předurčeno k zániku. O kostel Zvěstování Panny Marie v...  celý článek

Noční Pernštýnské náměstí v Pardubicích
Pardubické náměstí se změní na Václavák za okupace 68. Komparzisté vítáni

Pardubické Pernštýnské náměstí se změní na pražský Václavák. Filmaři tam budou natáčet důležité scény celovečerního filmu „Jan Palach“ včetně záběrů z 21....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.