Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodej pozemků pro R35 rozdělil obec, lidé u hlavní silnice zatím trpí

  8:05aktualizováno  8:05
Státu se zatím nedaří vykoupit potřebné pozemky pod plánovanou rychlostní silnicí R35, které vlastní obec Časy i jejich starosta Zdeněk Seidl. Obyvatelé se přitom těší, až jim nové komunikace uleví od hustého provozu.

Budoucí rychlostní silnice R35 má vést jen kousek za obcí Časy. Příprava stavby zatím vázne na výkupech pozemků. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Když byla nedávno uzavřena část hlavní komunikace v Sezemicích, dotklo se to výrazně i sousedních Časů. Silnice I/36 vedoucí z Pardubic na Holice tam prakticky osiřela. Tisíce řidičů měly smůlu, obcí s více než dvěma stovkami obyvatel se místo toho hrnulo množství cyklistů, kteří využívali nebývalý klid.

Podobný jev se dá v Časech čekat, až bude dostavěn obchvat obce, na jehož přípravě Ředitelství silnic a dálnic pracuje společně s rychlostní silnicí R35. Jenže výkupy potřebných pozemků pro „pětatřicítku“ váznou i na odmítavém postoji místního zastupitelstva v čele se starostou Zdeňkem Seidlem, který má v trase R35 pole za miliony. Stejně tak i obec.

„Přijdeme o deset procent katastru, takže do budoucna ztratíme daň z nemovitosti, kterou bychom z toho měli. Mimo to nám přibudou plochy, o které se budeme muset jako obec starat. Jde o obslužné komunikace či zeleň, které budou za plotem. Na ty nám nedá nikdo ani korunu,“ uvedl Seidl jeden z důvodů, proč se obec prodeji stále brání.

Zastupitelstvo starostu podporuje

Za postojem starosty stojí i celé sedmičlenné zastupitelstvo. Jeden ze zastupitelů, který nechtěl zveřejnit své jméno, vlastní v trase budoucích silnic několik parcel. Některé už silničářům prodal, další jsou však stále v jeho vlastnictví. Za viníka současné situace s otálením majitelů při prodeji považuje stát a jeho změny v otázce výši cen.

„Proč neudělá od Prahy až po Ostravu jednotnou cenu? Nechápu, proč v Praze stojí metr čtvereční za pole více jen kvůli tomu, že tam bydlí více lidí. Ono i u Dašic se vykupovalo za jinou cenu než tady. To dělá veškeré problémy. Měl jsem tady také pozemky a prodal jsem je za stovku, takže mě stát ošidil a de facto mi dluží. Prodávali jsme toho dost, takže při rozdílu dvaceti korun jsem přišel o hodně,“ uvedl.

Pro místní byla nedávná informace o značném starostově soukromém vlastnictví půdy překvapivá.

„Pokud nabízejí 120 korun za metr čtvereční, tak nechápu, co se mu na ceně nezdá,“ prohlásila obyvatelka obce, která v Časech bydlí téměř třicet let a jejíž dům na konci obce stojí prakticky nejblíže budoucí R35.

Provoz před jejím domem je neúnosný, a proto se těší, až jí po dostavbě obou komunikací doprava za plotem prořídne. Není přitom jediná, koho hluk z osobních aut a kamionů dennodenně obtěžuje.

„O provozu mi ani nemluvte, je to příšerné,“ postěžovala si další paní. O problému s výkupy obecních i starostových pozemků dle vlastních slov neměla ani ponětí.

Kdo bydlí vedle silnice musí být pro obchvat

Další z obyvatelek už informace měla. „Přečetla jsem si to, ale jinak jsem o ničem nevěděla. Koukala jsem jako blázen. Nevím, kde má starosta jaké pozemky. Na zastupitelstvo nechodím, jelikož mi na to nezbývá čas,“ přiznala.

Zatímco zkušenost s prodejem pozemků žena neměla, tak s dopravou ze silnice I/36 má zážitků hodně. „Když byla uzavírka, byl klid. Jinak se klepe a praská barák. Jakmile projede kamion, tak lítají skleničky. Provoz je hustý, takže každý, kdo bydlí vedle silnice, snad musí být pro stavbu obchvatu,“ dodala paní s obavou, aby se celá záležitost netáhla podobně jako v případě statkářky Ludmily Havránkové u nedaleké dálnice D11.

Jak pokračuje příprava stavby silnice R35?

Silničářům se v posledních týdnech podařilo od  soukromých majitelů vyvlastnit část pozemků potřebných pro stavbu silnice R35. Další tisíce metrů čtverečních přibyly do vlastnictví Ředitelství silnic a dálnic v katastrech obcí Opatovice nad Labem či Borek. Proces vyvlastnění zahájilo ŘSD i na dalších parcelách, které se snaží získat na katastru těchto obcí. Úspěch zaznamenal stát i v případě vyvlastnění pozemků poblíž Újezdu u Sezemic. Do konce minulého týdne navíc běžela lhůta pro podání nabídek do užšího výběrového řízení na technický dozor investora. Na prvním více než dvanáctikilometrovém úseku Opatovice-Časy odhadlo ŘSD cenu prací na téměř 53 milionů korun. U navazujícího úseku z Časů do Ostrova dlouhém 14,5 kilometru si vítěz zakázky může přijít dle odhadní ceny silničářů na skoro 56 milionů. Termín na předložení nabídek sice vypršel, ale vítěz ještě zveřejněn nebyl.

Za současných nabízených 120 korun za metr čtvereční prodaly své pozemky na úseku z Opatovic nad Labem do Časů už stovky majitelů. Zmíněný zastupitel bydlící rovněž v těsné blízkosti hlavní silnice vedoucí obcí má více důvodů, proč další pozemky zatím neprodal. 

Již zakreslený nový obchvat rozdělil zastupiteli jeho parcely. Kvůli budoucímu náspům, po kterých přeložka silnice I/36 povede, chtěl s ŘSD jednat o vybudování dostatečného odvodnění. Měl totiž obavu, aby při velkých deštích nefungoval násep jako hráz před vodou stékající z kopce přímo na jeho pole.

„Dostanete sice jednorázovou cenu, ale když se vám bude dařit, tak na tom v budoucnu už nic nezískáte. Jednou pozemek prodáte, peníze se rozkutálí a končíte. Jakmile máte v trase pozemky, na kterých hospodaříte, máte na celou situaci zkrátka jiný pohled, než když jste úplně z druhé konce republiky a nic tady nevlastníte,“ řekl.

Silničáři si však stojí za svým, a pokud někde nastanou problémy, řeší je s dotyčnými majiteli individuálně. Zastupitel posléze předložil důkaz, který prokázal, že ŘSD údajně nemá ani vše řádně přichystané. V ruce totiž držel návrh smlouvy, kterou mu silničáři poslali letos v březnu, tedy více než půl roku od doby, kdy novela o urychlení výstavby dopravní infrastruktury opětovně zvýšila ceny. Čerstvý návrh měl přitom razítko z roku 2014, a proto se na ŘSD obrátil s požadavkem nové smlouvy se správným rokem.

„Jsou to sice detaily, ale kvůli tomu to v podstatě nemůžeme podepsat. Nebyla to chyba jen u nás, ale u více lidí,“ tvrdil muž.

Návrhy kupních smluv však nepřipravuje přímo ŘSD, ale v případě prvního úseku od opatovické křižovatky k Časům chystá smlouvy společnost Pudis. Na její přístup si před časem stěžoval i starosta Časů Seidl, ale ŘSD spolupráci s firmou hájí.

„Sepisují nám smlouvy podle záborových údajů. Ty jdou pak stejně ke mně na kontrolu a podpis. Firmy jsou projektantské a při jakékoliv změně vědí vše. Jsou naší prodlouženou rukou. Nemůžeme mít jen na výkupy deset lidí, když nás je 29,“ řekl šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

U majetkoprávní přípravy druhého úseku R35 z Časů k Ostrovu u Vysokého Mýta asistuje silničářům firma Valbek. Bez pomoci obou společností se prý ŘSD neobejde.

„Projednávají smlouvy o přeložkách inženýrských sítí, polních cest či sítích veřejného osvětlení. Úpravy projektů svěřujeme těmto firmám. Nevidím na tom nic divného. Sami na tuto práci ani nemáme dostatek lidí,“ doplnila vedoucí úseku výstavby Hana Jarolímová.

Autor:




Hlavní zprávy

Randstad s.r.o.
Finanční účetní

Randstad s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 20 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.