K zaparkování v blízkosti nemocnice musí mít řidiči štěstí.

K zaparkování v blízkosti nemocnice musí mít řidiči štěstí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Chaos, auta si překážejí. Nejhorší pardubické parkování je u nemocnice

  • 12
Parkování u pardubické nemocnice nebylo nikdy snadné. Ale teď? V blízkém okolí ve všední den nelze zaparkovat, složité to je i uvnitř areálu, kde se po půl hodině platí. Vedení nemocnice neumí řidičům pomoci.

Z dnešního pohledu to vypadá jako velká zlomyslnost postavit nemocnici v Pardubicích uprostřed mezi železnici, řeku a silnici. Na tak malém prostoru není pro auta dost místa. Řidiči parkují na trávě, na chodníku, auta si navzájem překážejí. Problémy s parkováním se zhoršují i uvnitř nemocnice, třebaže zdarma je tam stání jen prvních třicet minut.

Šancí na změnu je patrně jen parkovací dům, který by měl jednou vyrůst v sousedním areálu bývalé Tesly. Do té doby ovšem platí, že každá návštěva s vážně nemocným pacientem, který potřebuje doprovod, se může prodražit. Druhá půlhodina stání stojí dvacet korun a každá další třicet korun. Na druhou stranu mají lidé jistotu, že s nemocným nezůstanou někde na ulici.

„Sám jsem nedávno platil 140 korun za den, co můžete dělat jiného? To byste museli odněkud přijít, zaparkovat půl kilometru od nemocnice, ale s nemocným to nejde,“ řekl Petr Heřmanský, který je starostou čtvrtého pardubického obvodu.

Strážníci rozdávají pokuty i uvnitř areálu

Auta se postupně přelévají i do sousedních Pardubiček, lemují přilehlé ulice, komplikují dopravu. Strážníci městské policie tu rozdávají pokuty. „Chodíme pravidelně nejen do okolí nemocnice, i do samotného areálu. Někdy tam už nezůstává ani jízdní pruh pro sanitní vozidla,“ řekl ředitel pardubické městské policie Rostislav Hübl.

Pokud by nemocnice měla peníze, řešení je jasné. Postavila by ve svém areálu parkovací dům. Ostatně plán rozvoje nemocnice s tím počítá. „Dnes, kdy nejsme schopni investovat do rekonstrukce našich budov, si nedovedu představit, že bychom jej stavěli z vlastních zdrojů,“ řekl generální ředitel Nemocnice Pardubického kraje Tomáš Gottvald.

Co tedy může nemocnice dělat? „Další zdražování parkování v areálu nemocnice si představit nedovedu, cena je podle mne při horní mezi,“ řekl Gottvald. Teoreticky by podle něj pomohly parkovací automaty. „Snažili jsme se prosadit, aby obvod zpoplatnil silnici, která je u tratě, ale neuspěli jsme. Je tam mnoho parkovacích míst a auta tam podle mne dávají nejenom zaměstnanci nemocnice, ale i lidé, kteří pracují mimo tento areál,“ řekl.

Starosta Heřmanský si na žádný takový požadavek nevzpomíná. Nicméně to podle něj není řešení. „Nevím, jak by nám to pomohlo s nedostatkem parkovacích míst,“ řekl.

Všichni se tak upínají k tomu, že v bývalém areálu Tesly investor zřídí parkovací dům, který vše vyřeší. „Kdyby se to povedlo, vyvinuli bychom enormní tlak, aby se omezilo parkování přímo v areálu nemocnice,“ uvedl Tomáš Gottvald.

Mezi zájemci o Teslu se rozhodne ve veřejné soutěži. Podmínka města je jednoznačná, developer musí na své náklady vyřešit dopravní napojení a zajistit dostatek parkovacích míst. „O vítězi by mohli zastupitelé rozhodovat ještě letos,“ řekl před časem primátor Pardubic Martin Charvát.

Parkování u nemocnice dělá potíže i v Chrudimi

Pardubická nemocnice tyto problémy nemá sama. I v sousední Chrudimi znamená návštěva nemocnice s autem mnohdy rozcvičku pro nervy. Odstavné parkoviště za supermarketem je přeplněné. Uvnitř se po půlhodině platí, navíc je tam málo parkovacích míst. Nemocnice plánuje postavit parkoviště uvnitř areálu, ale letos to už nebude.

Ve Svitavách nemocnici či spíše pacientům pomáhá radnice, která kolem postupně buduje parkoviště. „Letos máme na řešení parkování připraveno 1,5 milionu korun, Pardubický kraj přidal pět milionů,“ uvedl starosta Svitav David Šimek.

Zvláštní situace je v litomyšlské nemocnici, do areálu lze zajet zdarma. Parkovací systém je už půl roku rozbitý. Naproti areálu je navíc parkoviště, kde lze zpravidla najít nějaké to volné místo.